Når du har udenlandske medarbejdere

Hjælp dine udenlandske medarbejdere med at få en god skattestart i Danmark, fx med at blive registreret korrekt, betale den rigtige skat og få de rigtige fradrag. 

Tjekliste - Få din medarbejder godt fra start

  • Din medarbejder skal have et skattepersonnummer og en forskudsopgørelse med skattekort. Søg om det via den digitale ansøgning.
    • Husk kopi af pas eller IDkort og vielsesattest samt kopi af underskrevet ansættelseskontrakt. Plus dansk opholds- og arbejdstilladelse, hvis din medarbejder ikke er statsborger i et EU-land, Schweiz eller et nordisk land. Har man et skattepersonnummer fra tidligere ophold, er det vigtigt at skrive det på den digitale ansøgning.
  • Din medarbejder skal have et NemID. Dette klares via Borgerservice, hvor det kan være en god idé at medbringe et vitterlighedsvidne. Medbring pas eller IDkort.
  • Din medarbejder skal have en NemKonto. Kontakt en dansk bank omkring dette. Det er også muligt at få en udenlandsk konto som NemKonto. Se mere.
  • Som arbejdsgiver skal du hente din medarbejders skattekort i eIndkomst. Du får et brev med skattepersonnummeret og besked om, hvornår skattekortet er klar. Brevet sendes via digital post.

Tjekliste med fire simple trin til din medarbejder: på engelskpolskportugisisktysk

For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning.

Fik du svar på dine spørgsmål?