Når EMCS ikke er tilgængelig, skal vareafsendere og varemodtagere følge nødproceduren, når de vil handle med harmoniserede punktafgiftspligtige varer under afgiftssuspensionsordningen. Utilgængelighed og tilladelse til at anvende nødprocedure annonceres under:
Driftsmeddelelser og status på toldsystemer og EMCS
Hvis utilgængelighed ikke er annonceret endnu, eller hvis skat.dk ikke er tilgængelig, skal du kontakte Skattestyrelsens Servicedesk - se ovenfor under afsnittet Ved tekniske problemer.
Ved kortere nedbrud anbefales det, at du så vidt muligt venter med at udstede ledsagedokumenter eller kvitterer for modtagelse af varer, til det er muligt at gøre det elektronisk i systemet frem for at anvende de midlertidige blanketter.
Under nødproceduren skal du anvende følgende midlertidige blanketter:
- 22.074 - EMCS - Midlertidigt ledsagedokument - kopi skal følge varen.
- 22.075 - EMCS - Midlertidig kvittering
- 22.076 - EMCS - Midlertidig ændring af destination
- 22.077 - EMCS - Midlertidig afvisning
- 22.078 - EMCS - Midlertidig opsplitning
- 22.079 - EMCS - Midlertidig annullering
Blanketter til nødproceduren
Når EMCS er tilgængeligt igen, skal der udstedes tilsvarende elektroniske dokumenter i systemet til erstatning for de midlertidige dokumenter, der er udstedt under nødproceduren.
Det er vigtigt at alle data bliver indtastet og ved udfyldelse af udkastet til elektronisk ledsagedokument, skal det anføres, at der er tale om "udskudt forsendelse".
Af hensyn til historik eller efterkontrol, skal virksomheden derefter gemme de midlertidige dokumenter.