Hvis du som dansk virksomhed sælger ydelser til virksomheder i lande uden for EU, skal du normalt ikke opkræve dansk moms.
Betingelse for at sælge ydelser momsfrit til virksomheder uden for EU
Du skal kunne dokumentere, at køberen er en virksomhed.
Du skal kontrollere kundens oplysninger og identitet. Du kan eventuelt anvende internettet til at søge information. Gem print som dokumentation.
Er du i tvivl om, at kunden er en virksomhed, kan du bede kunden dokumentere det ved fx:
- en attest, udstedt af skattemyndighederne i køberens hjemland om, at kunden har økonomiske aktiviteter, eller
- kundens momsnummer eller et lignende nummer, som bruges til at identificere virksomheder i køberens hjemland.
Kan du ikke dokumentere, at køberen er en virksomhed, skal du behandle salget som et salg til en privatperson uden for EU.
Ydelser, hvor du skal opkræve dansk moms
For visse ydelser skal du som dansk virksomhed altid opkræve moms, selv om køberen bor uden for EU. Det gælder:
- Ydelser vedrørende fast ejendom, som ligger i Danmark (for eksempel byggeydelser).
- Personbefordring, som foregår i Danmark (turistbuskørsel).
- Adgang til arrangementer inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lignende (for eksempel messer, udstillinger, seminarer og kurser), som foregår i Danmark.
- Restaurations- og cateringydelser, som udføres i Danmark.
- Korttidsudlejning af transportmidler, som bliver stillet til rådighed for kunden i Danmark.
For visse ydelser skal du som dansk virksomhed opkræve moms, selv om køberen bor uden for EU, hvis køberen udnytter ydelsen i Danmark. Det gælder:
- Salg af rettigheder.
- Reklame.
- Rådgivning.
- Forpligtelse til undladelse (for eksempel konkurrenceklausuler).
- Bank-, finansierings- og forsikringsydelser (dog ikke boksleje).
- Udlejning af arbejdskraft.
- Udlejning af løsøregenstande.
- Transport og transmission af gas, elektricitet, varme og kulde.
Hvis ydelserne vedrører købers virksomhed, kan køber søge om at få momsen tilbage.
Få moms betalt i udlandet tilbage