Adskillige IT-løsninger kræver allerede eller vil i fremtiden kræve, at elektronisk indsendte dokumenter skal signeres af virksomheder. Et eksempel på sådan en toldløsning er COPIS (anti-COunterfeit and anti-PIracy Information System). Herunder beskrives processen med hensyn til anskaffelse og anvendelse af certifikater til signering af dokumenter, der skal indsendes.
Anskaffelse af virksomhedscertifikat
Du får dit virksomhedscertifikat fra Nets via medarbejdersignatur.dk. Du kan læse mere om virksomhedssignatur og brugen heraf hos Nets. Det er kun din virksomheds NemID-administrator, der kan bestille en virksomhedssignatur.
Din virksomhed skal logge ind med NemID ved brug af nøglekort eller nøglefil.
Registrering af certifikat i Den Centrale Sikkerhedsløsning (DCS)
Før et certifikat kan anvendes af din virksomhed til fremsendelse af dokumenter til en IT-løsning, skal du registrere det i Den Centrale Sikkerhedsløsning, som anvendes til identifikation af en virksomheds rettigheder til at benytte en IT-løsning. Det kan du læse mere om i vejledningen herunder.
Installation af certifikat hos bruger til brug ved digital signering med tredjeparts-software (Windows 10)
Når du har anskaffet dit virksomhedscertifikat, skal det installeres hos den/de brugere i virksomheden, der skal have adgang til dette. Dette gør du ved at dobbeltklikke på certifikatet på den pågældende PC og derefter følge anvisningerne.
Anvendelse af certifikat direkte af brugere - signering af dokument
Efter installationen af et certifikat kan du straks benytte det til at signere dokumenter. Der findes adskillige softwareløsninger på markedet, som du kan anvende til at signere filer - også kaldet COTS-løsninger (Common Of The Shelf). I denne vejledning vil Adobe Reader fortsat anvendes til signering af dokumenter. Der vil være tale om dokumenter i PDF-format.
Nogle PDF-dokumenter har foruddefinerede felter, som anvendes til signering. Felter kan f.eks. optræde som vist herunder:

Virksomhedsnavnet udfyldes ud for Print Name (se eksemplet herover) og derefter klikkes i feltet ud for Signature. Herefter kan et certifikat vælges i vinduet "Underskriv med et digitalt id", som i eksemplet herunder:

Du vælger det ønskede certifikat og klikker “Fortsæt". Et eksempel på et resultat følger herunder:

Efter signering af dokumentet gemmer du filen, hvorefter den kan sendes/uploades til den centrale løsning - f.eks. COPIS (anti-COunterfeit and anti-PIracy Information System).
Andre dokumenter har ikke forberedte felter, som anvendes til signering. I denne situation henvises du til eksterne vejledninger, som en virksomhed eventuelt kan støtte sig til.