Gul kategori er en liste over de ændringer, hvor det kræver en vurdering i den enkelte sag, om ændringerne fører til, at der skal betales ny registreringsafgift af motorcyklen. I vurderingen indgår samtlige ændringer på motorcyklen. Det har derfor betydning for vurderingen, om du har dokumentation for ændringerne. Se afsnit om dokumentation nedenfor.
Den gule kategori består primært af de ændringer, som er tilladt at foretage i forbindelse med den almindelige løbende vedligeholdelse, hvor det er nødvendigt at udskifte eller ændre en del, fordi denne er beskadiget som følge af tæring, slitage og lignende.
Når du ændrer dele fra den gule kategori, skal du overholde betingelserne i registreringsafgiftslovens § 7 a, hvis du vil være sikker på, at du ikke skal betale ny registreringsafgift.
Du må foretage én enkeltstående udskiftning, ændring eller eftermontering inden for 12 sammenhængende måneder.
Foretager du to eller flere ændringer fra den gule kategori inden for 12 sammenhængende måneder, kan det betyde, at motorcyklen mister sin afgiftsmæssige identitet, så der skal betales ny registreringsafgift for motorcyklen.
Hvis du foretager ændringer fra den gule kategori som almindelig ombygning og ikke som løbende vedligeholdelse, kan det betyde, at der skal betales ny registreringsafgift.
Er du i tvivl, om en ændring fører til ny registreringsafgift, er det en god idé at få et bindende svar fra Motorstyrelsen.
Gul kategori
Påsvejsning, ændring eller afskæring af: | - beslag på stel, herunder afskæring af fenderstruts
- Du må som udgangspunkt gerne afskære fenderstruts, men du skal sørge for at få godkendt ændringerne hos en synsvirksomhed.
|
Ændring af stel | - Vær opmærksom på, at du ikke må svejse, ændre eller skære i stellet, hvis det har betydning for stellets konstruktion eller bæreevne. Du må ligeledes ikke ændre dimensionerne på stellet. Det er ikke tilladt at skære eller på anden vis ændre i stellet for at få plads til fx en anden type motor eller gearkasse.
- Motorstyrelsen anbefaler, at du søger bindende svar, inden du begynder at ændre dit stel. Bemærk, at Færdselsstyrelsen har andre regler for synsvirksomhedernes godkendelse af modificering af stel. Det kan derfor være en god idé at kontakte en synsvirksomhed, inden du modificerer dit stel.
|
Eftermontering eller afmontering af: | |
Udskiftning af: | - bremser - tromle til skive
- Du må gerne udskifte fra tromle- til skivebremser, så længe det ikke medfører andre væsentlige ændringer. Ofte kræver indgrebet også en udskiftning af fx forgaflen, hvilket kan medføre et afgiftsmæssigt identitetstab.
- motor med en effektforøgelse under 20 %, såfremt dette ikke kræver en modificering eller ændring af stel
- Du må som udgangspunkt gerne udskifte motoren eller dele i motoren, når effektforøgelsen ikke overstiger 20 %, hvis udskiftningen sker som led i den almindelige løbende vedligeholdelse. Vær opmærksom på, at en motorombygning, hvor flere væsentlige dele i motoren udskiftes, kan sidestilles med et egentligt motorskifte.
- Du må ikke udskifte motoren, hvis stellet skal ændres eller modificeres (fx svejsning, afskæring, slibning eller lignende) for at motoren kan monteres. Det vil medføre et afgiftsmæssigt identitetstab.
|
Udskiftning og/eller ændring af: | - baggaffel
- forgaffel
- Du må gerne udskifte forgaflen på din motorcykel fra fx en konventionel forgaffel til en upside-down, springergaffel eller duolever, så længe du ikke laver ændringer på stellet. Ofte vil en sådan udskiftning dog indgå som del af en større ombygning, som sandsynligvis også vil medføre andre væsentlige ændringer, hvilket kan medføre et afgiftsmæssigt identitetstab.
- til anden type karburator/indsprøjtning
- Du må gerne udskifte din(e) karburator(er). Hvis en sådan ændring indgår som del af en større tuning, vil det sandsynligvis også medføre andre væsentlige ændringer, hvor motorcyklen lider et afgiftsmæssigt identitetstab.
|
Udskiftning, ændring eller omplacering af: | - bremser, hvor der ændres på befæstningspunkter
- brændstoftank, hvor der ændres på befæstningspunkter
- støddæmpere og fjedre, hvor der ændres på befæstningspunkter
- sæde(r), hvor der ændres på befæstningspunkter
|
Ændring af: | - dele af stel, der ikke har betydning for styrken af den bærende konstruktion (fx ophæng til udstødning, tank og lignende) eller dimensionsændringer
|