Når du er fra Ukraine og får arbejde i Danmark

Velkommen til Danmark! Her kan du læse om, hvad du skal gøre, når du kommer fra Ukraine og har fået arbejde i Danmark.

Har du opholdstilladelse?

1

Særlig hjælp til ukrainere

Danmark har lavet en særlov for at hjælpe personer, der er fordrevet fra Ukraine. Det betyder, at du hurtigt kan få en hverdag med arbejde, skole og uddannelse i Danmark.

2

Få et skattekort

Du skal have et skattekort, så du betaler den rigtige skat af din danske løn. Har du ikke et skattekort, skal du betale 55 % af din løn i skat.

Et skattekort er digitalt

Et skattekort er et digitalt kort, der fortæller din arbejdsgiver, hvor meget du skal betale i skat. Vi laver det og sender det til din arbejdsgiver.

Sådan får du et skattekort

Du kan få din arbejdsgiver til at hjælpe dig med at få lavet et skattekort. Du kan enten ansøge ved at logge på skat.dk/tastselv eller ved at udfylde en digital blanket.

Skattekort via skat.dk/tastselv

Når du selv laver et skattekort via skat.dk/tastselv, skal du oplyse, hvad du forventer at få i løn resten af året.

Sådan gør du:

  1. Log på skat.dk/tastselv
  2. Vælg "Forskudsopgørelsen"
  3. Vælg "Nyt job"
  4. Gå til "Lønindkomst mv." og skriv, hvad du forventer at få i løn før skat (bruttoløn) resten af året
  5. Vælg "Indkomst og betalt skat indtil ændring"
  6. Vælg din første arbejdsdag under "Skattekort gyldigt fra (dag og måned)"
  7. Vælg "Beregn"
  8. Vælg "Godkend"
  9. Log af skat.dk

Du har nu lavet dit skattekort. Din arbejdsgiver får automatisk besked, så du behøver ikke gøre mere.

Skattekort via digital blanket

Du skal have et billede eller en pdf klar af disse dokumenter, før du kan bruge den digitale blanket:

Kontrakt eller jobbekræftelse

  • Alle sider i din kontrakt eller jobbekræftelse som én samlet fil.
  • Både du og din arbejdsgiver skal have underskrevet dokumentet.

Vielsesattest, hvis du er gift

  • Alle sider af din vielsesattest på originalsproget.

Opholdstilladelse

  • Din danske opholds- og arbejdstilladelse.

Få lavet et skattekort via digital blanket 04.063

3

Få en NemKonto

Alle borgere i Danmark skal have en NemKonto. Det er en almindelig bankkonto, hvor du får beløb fra det offentlige, fx hvis du har betalt for meget i skat.

Du kan registrere enten en dansk eller udenlandsk bankkonto som din NemKonto.

Sådan får du en NemKonto

Dansk bankkonto: Kontakt en dansk bank for at få lavet en bankkonto. Du kan få banken til at registrere bankkontoen som din NemKonto.

Udenlandsk bankkonto: Du kan bruge dit NemID/MitID til at registrere din udenlandske bankkonto som din NemKonto. Sådan registrerer du din udenlandske bankkonto som din NemKonto (nemkonto.dk)

4

Få besked om din skat

Vi vil gerne sende dig en mail eller sms, så du husker at tjekke eller rette din skat.

Sådan får du besked:

  1. Log på skat.dk
  2. Vælg “Ret kontaktoplysninger"
  3. Skriv din mailadresse
  4. Skriv dit telefonnummer
  5. Tryk på “Gem"
  6. Log af skat.dk

Vi sender dig nu en mail og/eller en sms, når du har vigtige beskeder om din skat eller dine fradrag.

Du er nu klar til dit nye arbejde

Du har nu alle ting på plads og er klar til at begynde på dit nye arbejde.

Har du brug for hjælp?

Hvis du har brug for hjælp med din skat, er vi klar til at hjælpe dig.

Spørgsmål om skat

Du kan ringe til os på +45 72 22 28 92

  • Mandag: 9.00-17.00
  • Tirsdag, onsdag og torsdag: 9.00 - 16.00
  • Fredag: 9.00-14.00

Spørgsmål om dit første job og skat

Du kan ringe til os mandag til fredag kl. 9.00-14.00 på 45 72 37 99 09.

Anden hjælp

1

Særlig hjælp til ukrainere

Danmark har lavet en særlov for at hjælpe personer, der er fordrevet fra Ukraine. Det betyder, at du hurtigt kan få en hverdag med arbejde, skole og uddannelse i Danmark.

2

Få lavet et skattekort og et skattepersonnummer (cpr-nummer)

Du skal have et skattekort, så du betaler den rigtige skat af din danske løn. Har du ikke et skattekort, skal du betale 55 % af din løn i skat.

Da du endnu ikke har en opholdstilladelse, skal vi også lave et skattepersonnummer (cpr-nummer) til dig. Det er dit personlige identifikationsnummer.

Et skattekort er digitalt

Et skattekort er et digitalt kort, der fortæller din arbejdsgiver, hvor meget du skal betale i skat. Vi laver det og sender det til din arbejdsgiver.

Et skatte-personnummer er dit personlige ID-nummer

Alle danske myndigheder, banker, læger og arbejdsgivere bruger dit skattepersonnummer (cpr-nummer) til at identificere dig. Vi laver det og sender det til din arbejdsgiver, som giver det til dig.

Dit skattepersonnummer (cpr-nummer) består af 10 tal. De første 6 tal er din fødselsdato (dag, måned og år), mens de sidste 4 tal er tilfældige. Eksempel: 010185-1234.

Sådan gør du

Du får et skattekort og et skattepersonnummer (cpr-nummer) ved at udfylde den digitale blanket. Du kan få din arbejdsgiver til at hjælpe dig.

Du skal have et billede eller en pdf klar af disse dokumenter, før du kan bruge den digitale blanket:

Kontrakt eller jobbekræftelse

  • Alle sider i din kontrakt eller jobbekræftelse som én samlet fil.
  • Både du og din arbejdsgiver skal have underskrevet dokumentet.

Pas eller nationalt ID-kort

  • Et billede af datasiden fra dit pas eller af forsiden og bagsiden af dit nationale ID-kort.
  • Dit ID-kort skal være udstedt af en offentlig myndighed.
  • Der skal stå navn, fødselsdato og -år, køn, statsborgerskab, fødested og udløbsdato på kortet.
  • Billedet eller kopien skal være læsbar, i farver og hele dokumentet skal være synligt.

Vielsesattest, hvis du er gift

  • Alle sider af din vielsesattest på originalsproget.

Opholdstilladelse

  • Kvittering fra Udlændingestyrelsen på, at du har 1) søgt om opholdstilladelse og 2) fået taget fingeraftryk og ansigtsfoto (biometri) til din opholdstilladelse.

Få lavet et skattekort via digital blanket 04.063

3

Få en NemKonto

Alle borgere i Danmark skal have en NemKonto. Det er en almindelig bankkonto, hvor du får beløb fra det offentlige, fx hvis du har betalt for meget i skat.

Du kan registrere enten en dansk eller udenlandsk bankkonto som din NemKonto.

Sådan får du en NemKonto

Dansk bankkonto: Kontakt en dansk bank for at få lavet en bankkonto. Du kan få banken til at registrere bankkontoen som din NemKonto.

Udenlandsk bankkonto: Du kan bruge dit NemID/MitID til at registrere din udenlandske bankkonto som din NemKonto. Sådan registrerer du din udenlandske bankkonto som din NemKonto (nemkonto.dk)

4

Få besked om din skat

Vi vil gerne sende dig en mail eller sms, så du husker at tjekke eller rette din skat.

Sådan får du besked:

  1. Log på skat.dk
  2. Vælg “Ret kontaktoplysninger"
  3. Skriv din mailadresse
  4. Skriv dit telefonnummer
  5. Tryk på “Gem"
  6. Log af skat.dk

Vi sender dig nu en mail og/eller en sms, når du har vigtige beskeder om din skat eller dine fradrag.

Du er nu klar til dit nye arbejde

Du har nu alle ting på plads og er klar til at begynde på dit nye arbejde.

Har du brug for hjælp?

Hvis du har brug for hjælp med din skat, er vi klar til at hjælpe dig.

Spørgsmål om skat

Du kan ringe til os på +45 72 22 28 92

  • Mandag: 9.00-17.00
  • Tirsdag, onsdag og torsdag: 9.00 - 16.00
  • Fredag: 9.00-14.00

Spørgsmål om dit første job og skat

Du kan ringe til os mandag til fredag kl. 9.00-14.00 på 45 72 37 99 09.

Anden hjælp