Indberetningerne skal foretages hvert kvartal og første gang i 2024. Der skal dog kun indberettes oplysninger, hvis der er mere end 25 betalinger i kvartalet til samme beløbsmodtager.
Hvis en betalingstjenesteudbyder ikke har nogle beløbsmodtagere med mere end 25 modtagne betalinger, kan der indberettes en såkaldt nulindberetning.
Indberetninger kan foretages via TastSelv Erhverv - enten som en masseindberetning eller som enkeltindberetninger.
Vær opmærksom på, at inden en indberetningspligtig betalingstjenesteudbyder kan indberette betalingsoplysninger til Skatteforvaltningen, skal den enkelte betalingstjenesteudbyder være registreret med pligten hos Erhvervsstyrelsen.
Dansk indberetningsvejledning
Vi forventer, at første version af den danske indberetningsvejledning vil være klar i foråret 2023. Vejledningen vil herefter løbende blive opdateret i takt med udviklingen af indberetningsløsningen.
Vejledningen omhandler primært de tekniske aspekter ved indberetningen af betalingsoplysninger, og den vil indeholde relevant information om:
- Sådan indberetter du
- Sådan laver du en nulindberetning
- Sådan retter du fejl i indberetninger
- Eksempler på indberetninger.
EU har desuden udarbejdet et sæt retningslinjer for, i hvilke situationer der skal indberettes betalingsoplysninger. Du kan finde retningslinjerne på alle sprog på EU’s side om CESOP. Ved filen CESOP - Guidelines for the reporting of payment data kan du vælge dit foretrukne sprog.
På EU’s CESOP-side finder du også en engelsksproget guide (XSD User Guide), som specificerer, hvilke betalingsoplysninger der skal indberettes.