Hvis virksomhedens system skal skifte fra NemID-certifikat til MitID-certifikat, er der en række forhold, du skal være opmærksom på. Det gælder for alle systemer, som benytter NemID-certifikater til at forbinde til systemservices hos Skatteforvaltningen.
Er systemet klar til MitID-certifikater?
Du skal sikre dig, at det system, virksomheden forbinder til, er klar til at modtage MitID-certifikater. Det kan du gøre i tilslutningsvejledningen for systemet. Alternativt kan du kontakte os via skat.dk/kontakt.
Nogle systemer tillader af sikkerhedsmæssige årsager ikke længere, at I anvender medarbejdercertifikater til systemservices.
Du kan læse mere om MitID certifikater hos mitid-erhverv.dk
Opret en ny systembruger
Du skal oprette en ny systembruger for systemet i Skatteforvaltningens brugeradministration. Her skal du oplyse, hvilket certifikat systembrugeren skal benytte, ved at anvende MitID-certifikatets UUID-felt som brugernøgle.
Du skal give den nye systembruger de rettigheder, som er påkrævede for at benytte systemservicen. Hvis virksomheden allerede har en NemID-systembruger med adgang til systemservicen hos Skatteforvaltningen, skal du give den nye systembruger de samme rettigheder som den eksisterende. Det skal gøres manuelt af en TastSelv Erhverv-administrator.
Læs hvordan du opretter en systembruger på siden Giv systembrugere adgang til TastSelv Erhverv
NemID-certifikater kan benyttes indtil den 31. oktober 2023
Virksomheden kan fortsat få udstedt og benytte NemID-certifikater frem til 31. oktober 2023. Læs mere på mitid-erhverv.dk.