Du kan selv søge om at få omkostningsgodtgørelse, eller din sagkyndige, fx advokat, kan ansøge på dine vegne. For at ansøge udfyldes den digitale ansøgningsblanket.
Hvis du har flere klagesager, skal du udfylde en blanket pr. klagesag for at ansøge om omkostningsgodtgørelse. Du må gerne vedhæfte flere fakturaer, hvis de vedrører samme klagesag.
Ligeledes skal du udfylde en blanket pr. sagkyndig, hvis du har haft flere sagkyndige, og en blanket pr. instans, hvis din klagesag har været behandlet ved flere instanser.
Vi opfordrer dig til også at udfylde de felter i blanketten, der er markeret med (frivilligt), hvis du har oplysningerne. Dette vil lette sagsbehandlingen.
Underskriv med NemID
Ansøgningen skal underskrives med NemID af både dig og den sagkyndige hvis rådgivning, der søges godtgørelse for.
Bemærk! Du skal fortsat benytte NemID, når du skal underskrive den digitale blanket, også hvis du har modtaget besked fra Digitaliseringsstyrelsen om at skifte dit personlige NemID til MitID. MitID kan ikke benyttes til at underskrive blanketten. Det er derfor vigtigt, at du følger anvisningerne fra Digitaliseringsstyrelsen om at beholde dit NemID indtil videre, hvis du har brug for at ansøge om omkostningsgodtgørelse. Det forventes, at MitID vil kunne benyttes ved udgangen af juni 2023. Digitaliseringsstyrelsen udsender besked, når du ikke længere skal bruge NemID.
Log på og udfyld den digitale blanket 02.008: Omkostningsgodtgørelse
Fritaget for digital post?
Hvis du eller den sagkyndige, som fysisk person, er fritaget for Digital Post og derfor ikke kan underskrive med NemID, er der mulighed for at benytte den tilsvarende Blanket 02.008 - Omkostningsgodtgørelse (PDF). Vær opmærksom på, at din ansøgning bliver afvist, hvis du benytter PDF-blanketten, og du eller den sagkyndige ikke er fritaget for Digital Post.