Når du har indberettet løn, skal du betale indeholdt A-skat og am-bidrag til os. På denne side kan du læse mere om, hvordan du kan betale, alt efter hvordan du indberetter.

Du kan altid se dine betalinger under Skattekontoen i TastSelv Erhverv. Der kan godt gå 2-3 hverdage efter indberetningsfristen, før du kan se beløbene på Skattekontoen.

Corona: A-skattelån og udskudte betalingsfrister
Folketinget har vedtaget en række låneordninger for A-skat og am-bidrag til virksomheder som følge af coronavirus. Desuden er betalingsfristen for A-skat og am-bidrag udskudt. Husk, at du stadig skal indberette som hidtil.

Læs om A-skattelån og udskudte betalingsfrister på skat.dk/corona

Log på og betal A-skat og am-bidrag

Log på og se din Skattekonto

Du kan få en rykker, selvom du har betalt A-skat og am-bidrag, hvis virksomheden skylder penge på andre områder. Det kan fx være, at virksomheden mangler at betale moms. Det skyldes, at vi dækker de skyldige beløb fra Skattekontoen i den rækkefølge, som de forfalder.

Vi anbefaler, at du tjekker virksomhedens Skattekonto for eventuelle skyldige beløb. Ellers vil du fortsætte med at få rykkere.

Log på og tjek virksomhedens Skattekonto

Hvis du får 2 opkrævninger fra os på en måned, er det fordi den ene opkrævning er en udskudt betalingsfrist pga. corona.

Tjek dine frister og eventuelle udskudte betalinger under Frister for A-skat og am-bidrag.

Du kan se din betaling på Skattekontoen i TastSelv Erhverv cirka 2-3 hverdage, efter du har betalt.

Du kan altid finde beløbet og betalingslinjen i TastSelv Erhverv under Ansatte > eIndkomst / CPS > Betaling vedr. eIndkomst.

Der kan godt gå 2-3 hverdage efter indberetningsfristen, før du kan se beløbene for A-skat og am-bidrag på Skattekontoen.

Du har en betalingsfrist på 14 dage, når du retter en indberetning efter indberetningsfristen. Det vil sige i en tidligere periode.

Dine frister for at indberette og betale afhænger af, hvordan virksomheden eller organisationen er registreret:

  • Stor virksomhed: am-bidrag over 250.000 kroner og/eller A-skat over 1 million kroner pr. år
  • Lille og mellemstor virksomhed (SMV): am-bidrag under 250.000 kroner og/eller A-skat under 1 million kroner pr. år.

Du kan se på dit registreringsbevis, om din virksomhed er registreret som stor eller lille/mellemstor (SMV). Du finder registreringsbeviset under Profil > Registreringsbevis i TastSelv Erhverv.

Udskydelse af betalingsfrist som følge af coronavirus (store virksomheder)

Folketinget har vedtaget en hjælpepakke til virksomheder som følge af coronavirus. Derfor er visse frister for betaling af A-skat og am-bidrag udskudt for store virksomheder.

    Indberetningsfristerne ændres ikke. Læs mere på skat.dk/corona

    De kommende betalingsfrister for store virksomheder ser derfor sådan ud:
    Afregningsperiode Indberetningsfrist Betalingsfrist
    Maj 2021 31. maj 2021 15. oktober 2021 (udskudt fra 31. maj 2021)
    Juni 2021 30. juni 2021 17. januar 2022 (udskudt fra 30. juni 2021)
    Juli 2021 30. juli 2021 30. juli 2021
    August 2021 31. august 2021 31. august 2021
    September 2021 30. september 2021 30. september 2021
    Oktober 2021 29. oktober 2021 29. oktober 2021
    November 2021 30. november 2021 30. november 2021
    December 2021 30. december 2021 30. december 2021

    Offentlige myndigheder

    Offentlige myndigheder som styrelser, kommuner og regioner er generelt ikke omfattet af de udskudte frister og skal derfor indberette og betale som hidtil.

    Udskydelse af betalingsfrist som følge af coronavirus (små og mellemstore virksomheder)

    Folketinget har vedtaget en hjælpepakke til virksomheder som følge af coronavirus. Derfor er visse frister for betaling af A-skat og am-bidrag udskudt for små og mellemstore virksomheder. Indberetningsfristerne ændres ikke.

    Læs mere på skat.dk/corona

    De kommende betalingsfrister for små og mellemstore virksomheder ser derfor sådan ud:
    Afregningsperiode Indberetningsfrist Betalingsfrist
    April 2021 10. maj 2021 27. september 2021 (udskudt fra 10. maj 2021)
    Maj 2021 10. juni 2021 31. januar 2022 (udskudt fra 10. juni 2021)
    Juni 2021 12. juli 2021 12. juli 2021
    Juli 2021 10. august 2021 10. august 2021
    August 2021 10. september 2021 10. september 2021
    September 2021 11. oktober 2021 11. oktober 2021
    Oktober 2021 10. november 2021 10. november 2021
    November 2021 10. december 2021 10. december 2021
    December 2021 17. januar 2022 17. januar 2022

    Tjek om du har fået nye frister i slutningen af november

    Hvis virksomheden ændrer registrering, får du både nye indberetningsfrister og betalingsfrister. Du skal huske at indsætte de nye frister i dit lønsystem. Indberetter din virksomhed via et lønbureau, skal du selv give lønbureauet besked om de nye frister.

    Få hjælp til at indberette løn

    Du kan betale A-skat og am-bidrag via Nets, når du indberetter via eget lønsystem eller eIndkomst. Hvis du indberetter til LetLøn, skal du tilmelde dig Nets Overførselsservice.

    Der går 5-6 hverdage, før Nets har registreret din tilmelding.

    Hvis du indberetter via eget lønsystem, tilmelder du dig Betalingsservice hos Nets.

    Hvis du indberetter i eIndkomst, skal du tilmelde dig Betalingsservice i TastSelv Erhverv.

    Du skal huske at godkende betalingen via Betalingsservice, hver gang du indberetter i eIndkomst. Det skyldes, at eIndkomst ikke kan sende en oversigt med kommende betalinger, som du kan afvise.

    Tilmeld betaling via Betalingsservice (PBS)

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg eIndkomst / CPS (hvis eIndkomst ikke åbner af sig selv, så højreklik med musen på eIndkomst / CPS og vælg Åben link i ny fane)
    4. Vælg Tilmelde til betaling via PBS
    5. Skriv registreringsnummer og kontonummer
    6. Vælg Godkend

    Du er nu tilmeldt betaling via Betalingsservice (PBS).

    Hvis du indberetter til LetLøn, skal du både tilmelde dig betaling via Overførselsservice i LetLøn og hos Nets. Du skal også afmelde Overførselsservice eller ændre kontonummer i både Letløn og hos Nets.

    Tilmeld betaling via Nets Overførselsservice i LetLøn og hos Nets

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg eIndkomst / CPS (hvis eIndkomst ikke åbner af sig selv, så højreklik med musen på eIndkomst / CPS og vælg Åben link i ny fane)
    4. Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn
    5. Vælg Kommunikationsindstillinger og LetLøn tilmelding
    6. Vælg LetLøn-tilmelding
    7. Vælg fanebladet Betaling og videresendelse vedr. LetLøn
      • Ved ATP ordningen vælg OverførselSservice (PBS)
      • Ved SKAT vælg OverførselsService (PBS)
    8. Skriv virksomhedens kontonummer under Reg.nummer, generelt og Kontonummer, generelt
    9. Vælg OK
    10. Gå tilbage til forrige side med fanebladet Betaling og videresendelse vedr. LetLøn
    11. Nederst på siden ved Tilmelding til Overførselsservice kan ske her skal du klikke på her
    12. Du bliver nu sendt til Nets Overførselsservice, hvor du opretter din aftale

    Du har nu tilmeldt dig Nets Overførselsservice i LetLøn og hos Nets. Når aftalen hos Nets er oprettet, får du en kvittering fra Nets Overførselsservice.

    Afmeld Overførselsservice i LetLøn

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg eIndkomst / CPS (hvis eIndkomst ikke åbner af sig selv, så højreklik med musen på eIndkomst / CPS og vælg Åben link i ny fane)
    4. Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn
    5. Vælg Kommunikationsindstillinger og LetLøn tilmelding
    6. Vælg Tilmelding til LetLøn
    7. Vælg fanebladet Betaling og videresendelse vedr. LetLøn
      • Ved ATP ordningen vælg Fælles indbetalingskort
      • Ved SKAT vælg Fælles indbetalingskort
    8. Vælg OK

    Du har nu afmeldt Overførselsservice og vil fremover betale via din netbank. Husk at afmelde Overførselsservice hos Nets.

    Ændre kontonummer til Overførselsservice

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg eIndkomst / CPS (hvis eIndkomst ikke åbner af sig selv, så højreklik med musen på eIndkomst / CPS og vælg Åben link i ny fane)
    4. Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn
    5. Vælg Kommunikationsindstillinger og LetLøn tilmelding
    6. Vælg Tilmelding til LetLøn
    7. Vælg fanebladet Betaling og videresendelse vedr. LetLøn
      • Ved ATP ordningen vælg OverførselsService (PBS)
      • Ved SKAT vælg OverførselsService (PBS)
    8. Skriv virksomhedens nye kontonummer under Reg.nummer, generelt og Kontonummer, generelt
    9. Vælg OK

    Du har nu ændret virksomhedens kontonummer i LetLøn. Husk at ændre kontonummeret hos Nets.

    Afmeld Betalingsservice hos din bank

    Du skal kontakte din bank for at afmelde dig Betalingsservice eller for at ændre kontonummeret, uanset om du indberetter i eget lønsystem eller i eIndkomst.

    Du kan vælge at betale via Nets Betalingsservice eller via netbank. Spørg dit lønsystem, hvordan du betaler via din egen bank.

    Du tilmelder dig Betalingsservice hos Nets.

    Du kan vælge mellem at betale på 2 måder: Nets Betalingsservice (PBS) eller netbank:

    Du skal godkende, at betalingen skal ske via Betalingsservice, hver gang du indberetter lønoplysninger på dine medarbejdere.

    Husk også, at du skal sætte beløbet til betaling via Betalingsservice senest kl. 16 dagen før betalingsfristen.

    Sådan godkender du en betaling via Betalingsservice

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg eIndkomst / CPS (hvis eIndkomst ikke åbner af sig selv, så højreklik med musen på eIndkomst / CPS og vælg Åben link i ny fane)
    4. Vælg Betaling vedrørende eIndkomst
    5. Vælg Periode og Hent angivelsesoplysninger
    6. Sæt flueben i Betaling via PBS/OBS/SKB
    7. Klik på PBS/OBS/SKB
    8. Vælg Godkend

    Du har nu godkendt betalingen, så du får betalt A-skat og am-bidrag til os.

    Du kan betale A-skat og am-bidrag via din netbank med en betalingslinje. Du finder betalingslinjen ved at følge tringuiden herunder.

    Hvis du indberetter via fil, får du også betalingslinjen sammen med en indberetningskvittering, når vi har modtaget din indberetning. Du finder indberetningskvitteringen i TastSelv Erhverv under Ansatte > eIndkomst / CPS > Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn > Meddelelse til virksomhed.

    Vær opmærksom på, at din betaling først kan ses på Skattekontoen 2-3 hverdage efter indbetalingen.

    Sådan betaler du via netbank

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg eIndkomst / CPS (hvis eIndkomst ikke åbner af sig selv, så højreklik med musen på eIndkomst / CPS og vælg Åben link i ny fane)
    4. Vælg Betaling vedrørende eIndkomst
    5. Vælg Periode - måned og år (mm.yyyy)
    6. Vælg Hent angivelsesoplysninger. Her får du vist beløb, betalingsdato og betalingslinje
    7. Kopiér betalingslinjen
    8. Log af TastSelv Erhverv
    9. Log på din netbank og betal med betalingslinjen
    10. Log af din netbank

    Du har nu betalt A-skat og am-bidrag til os.

    Hvis du indberetter via LetLøn, kan du vælge mellem at betale på 2 måder: Nets Overførselsservice eller netbank.

    Betaling via Nets Overførselsservice

    Når du er tilmeldt Nets Overførselsservice, kører betalingen af A-skat, am-bidrag og ATP automatisk, når du har godkendt en beregning i LetLøn.

    Se hvordan du tilmelder dig Nets Overførselsservice under punktet Sådan tilmelder og afmelder du betaling via Nets > LetLøn.

    Betaling via netbank

    Vi sender dig hver måned en opkrævning på A-skat og am-bidrag. Du får opkrævningen ca. 4 hverdage før betalingsfristen.

    Du betaler via din netbank ved at bruge den unikke betalingslinje, der står på opkrævningen. Du kan derfor ikke genbruge en tidligere betalingslinje.

    Du finder opkrævningen ved at logge på TastSelv Erhverv og vælge Kontakt > Meddelelsesarkiv.

    Hvis du bruger et lønservicebureau til at indberette for dig, sker din betaling automatisk.

    Hvis betalingen alligevel ikke er sket, kan du betale via netbank. Det gør du ved at bruge betalingslinjen, som du finder i TastSelv Erhverv under Skattekontoen > Stamoplysninger.

    Når du betaler fra en udenlandsk bankkonto, skal du huske at tilføje dit se-nummer i kommentarfeltet. Ellers kan vi ikke se, at betalingen kommer fra dig.

    Brug disse oplysninger, når du betaler til os:

    • IBAN-nummer: DK87 0216 4069 1633 94
    • Swift-kode: DABADKKK
    • Konto: 02164069163394
    • Kontohaver: Skattestyrelsen
    • Kommentarfeltet: 8 cifret se-nummer

    For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning.