Når du har indberettet løn, skal du betale indeholdt A-skat og am-bidrag til os. På denne side kan du læse mere om, hvordan du kan betale, alt efter hvordan du indberetter.

Du kan altid se dine betalinger under Skattekontoen i TastSelv Erhverv. Der kan godt gå 2-3 hverdage efter indberetningsfristen, før du kan se beløbene på Skattekontoen.

Corona: Tilbagebetaling af A-skattelån

Hvis du har fået et A-skattelån i forbindelse med Covid-19, skal du betale lånet tilbage til tiden. 
HUSK: Indberetter du for sent, så du får en foreløbig fastsættelse, skal du betale dit A-skattelån tilbage med det samme!

Se vores frister og betingelser for A-skattelån

Log på og betal A-skat og am-bidrag

Log på og se din Skattekonto

Du kan få en rykker, selvom du har betalt A-skat og am-bidrag, hvis virksomheden skylder penge på andre områder. Det kan fx være, at virksomheden mangler at betale moms. Det skyldes, at vi dækker de skyldige beløb fra Skattekontoen i den rækkefølge, som de forfalder.

Vi anbefaler, at du tjekker virksomhedens Skattekonto for eventuelle skyldige beløb. Ellers vil du fortsætte med at få rykkere.

Log på og tjek virksomhedens Skattekonto

Hvis du får 2 opkrævninger fra os på en måned, er det fordi den ene opkrævning er en udskudt betalingsfrist pga. corona.

Tjek dine frister og eventuelle udskudte betalinger under Frister for A-skat og am-bidrag.

Du kan se din betaling på Skattekontoen i TastSelv Erhverv cirka 2-3 hverdage, efter du har betalt.

Du kan altid finde beløbet og betalingslinjen i TastSelv Erhverv under Ansatte > Indberet til eIndkomst eller LetLøn > Betaling vedr. eIndkomst.

Der kan godt gå 2-3 hverdage efter indberetningsfristen, før du kan se beløbene for A-skat og am-bidrag på Skattekontoen.

Du har en betalingsfrist på 14 dage, når du retter en indberetning efter indberetningsfristen. Det vil sige i en tidligere periode.

Dine frister for at indberette og betale afhænger af, hvordan virksomheden eller organisationen er registreret:

  • Stor virksomhed: am-bidrag over 250.000 kroner og/eller A-skat over 1 million kroner pr. år
  • Lille og mellemstor virksomhed (SMV): am-bidrag under 250.000 kroner og/eller A-skat under 1 million kroner pr. år.

Du kan se på dit registreringsbevis, om din virksomhed er registreret som stor eller lille/mellemstor (SMV). Du finder registreringsbeviset under Profil- og kontaktoplysninger > Se registrerings- og ophørsbevis i TastSelv Erhverv.

Udskydelse af betalingsfrist som følge af coronavirus (store virksomheder)

Folketinget har vedtaget en hjælpepakke til virksomheder som følge af coronavirus. Derfor er visse frister for betaling af A-skat og am-bidrag udskudt for store virksomheder.

    Indberetningsfristerne ændres ikke. Læs mere på skat.dk/corona

    De kommende betalingsfrister for store virksomheder ser derfor sådan ud:
    Afregningsperiode Indberetningsfrist Betalingsfrist
    Maj 2021 31. maj 2021 15. oktober 2021 (udskudt fra 31. maj 2021)
    Juni 2021 30. juni 2021 17. januar 2022 (udskudt fra 30. juni 2021)
    Juli 2021 30. juli 2021 30. juli 2021
    August 2021 31. august 2021 31. august 2021
    September 2021 30. september 2021 30. september 2021
    Oktober 2021 29. oktober 2021 29. oktober 2021
    November 2021 30. november 2021 30. november 2021
    December 2021 30. december 2021 30. december 2021
    Januar 2022 31. januar 2022 31. januar 2022
    Februar 2022 28. februar 2022 28. februar 2022
    Marts 2022 31. marts 2022 31. marts 2022
    April 2022 29. april 2022 29. april 2022
    Maj 2022 31. maj 2022 31. maj 2022
    Juni 2022 30. juni 2022 30. juni 2022
    Juli 2022 29. juli 2022 29. juli 2022
    August 2022 31. august 2022 31. august 2022
    September 2022 30. september 2022 30. september 2022
    Oktober 2022 31. oktober 2022 31. oktober 2022
    November 2022 30. november 2022 30. november 2022
    December 2022 30. december 2022 30. december 2022

    Offentlige myndigheder

    Offentlige myndigheder som styrelser, kommuner og regioner er generelt ikke omfattet af de udskudte frister og skal derfor indberette og betale som hidtil.

    Udskydelse af betalingsfrist som følge af coronavirus (små og mellemstore virksomheder)

    Folketinget har vedtaget en hjælpepakke til virksomheder som følge af coronavirus. Derfor er visse frister for betaling af A-skat og am-bidrag udskudt for små og mellemstore virksomheder. Indberetningsfristerne ændres ikke.

    Læs mere på skat.dk/corona

    De kommende betalingsfrister for små og mellemstore virksomheder ser derfor sådan ud:
    Afregningsperiode Indberetningsfrist Betalingsfrist
    April 2021 10. maj 2021 27. september 2021 (udskudt fra 10. maj 2021)
    Maj 2021 10. juni 2021 31. januar 2022 (udskudt fra 10. juni 2021)
    Juni 2021 12. juli 2021 12. juli 2021
    Juli 2021 10. august 2021 10. august 2021
    August 2021 10. september 2021 10. september 2021
    September 2021 11. oktober 2021 11. oktober 2021
    Oktober 2021 10. november 2021 10. november 2021
    November 2021 10. december 2021 10. december 2021
    December 2021 17. januar 2022 17. januar 2022
    Januar 2022 10. februar 2022 10. februar 2022
    Februar 2022 10. marts 2022 10. marts 2022
    Marts 2022 11. april 2022 11. april 2022
    April 2022 10. maj 2022 10. maj 2022
    Maj 2022 10. juni 2022 10. juni 2022
    Juni 2022 11. juli 2022 11. juli 2022
    Juli 2022 10. august 2022 10. august 2022
    August 2022 12. september 2022 12. september 2022
    September 2022 10. oktober 2022 10. oktober 2022
    Oktober 2022 10. november 2022 10. november 2022
    November 2022 12. december 2022 12. december 2022 
    December 2022 17. januar 2023  17. januar 2023

    Tjek om du har fået nye frister i slutningen af november

    I november beregner vi, om din virksomhed skal ændre registrering pga. højere eller lavere beløb for am-bidrag og A-skat i forhold til sidste år. Hvis vi ændrer din virksomheds registrering, får du nye indberetnings- og betalingsfrister.

    Du skal huske at indsætte de nye frister i dit lønsystem. Indberetter din virksomhed via et lønbureau, skal du selv give lønbureauet besked om de nye frister.

    Få hjælp til at indberette løn

    Du kan betale A-skat og am-bidrag via Leverandørservice, når du indberetter via eget lønsystem eller eIndkomst. Hvis du indberetter til LetLøn, skal du tilmelde dig Overførselsservice.

    Der går 5-6 hverdage, før udbyderen af de to løsninger har registreret din tilmelding.

    Hvis du indberetter via eget lønsystem, tilmelder du dig Leverandørservice hos udbyderen.

    Hvis du indberetter i eIndkomst, skal du tilmelde dig Leverandørservice i TastSelv Erhverv.

    Du skal huske at godkende betalingen via Leverandørservice, hver gang du indberetter i eIndkomst. Det skyldes, at eIndkomst ikke kan sende en oversigt med kommende betalinger, som du kan afvise.

    Tilmeld betaling via Leverandørservice

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg Indberet til eIndkomst eller LetLøn
    4. Vælg Tilmelde til betaling via PBS
    5. Skriv registreringsnummer og kontonummer
    6. Vælg Godkend

    Du er nu tilmeldt betaling via Leverandørservice (tidligere kendt som PBS).

    Hvis du indberetter til LetLøn, skal du både tilmelde dig betaling via Overførselsservice i LetLøn og hos udbyderen. Du skal også afmelde Overførselsservice eller ændre kontonummer i både Letløn og hos udbyderen.

    Tilmeld betaling via Overførselsservice i LetLøn og hos udbyderen

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg Indberet til eIndkomst eller LetLøn
    4. Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn
    5. Vælg Kommunikationsindstillinger og LetLøn tilmelding
    6. Vælg LetLøn-tilmelding
    7. Vælg fanebladet Betaling og videresendelse vedr. LetLøn
      • Ved ATP ordningen vælg OverførselsService (PBS)
      • Ved SKAT vælg OverførselsService (PBS)
    8. Skriv virksomhedens kontonummer under Reg.nummer, generelt og Kontonummer, generelt
    9. Vælg OK
    10. Gå tilbage til forrige side med fanebladet Betaling og videresendelse vedr. LetLøn
    11. Nederst på siden ved Tilmelding til Overførselsservice kan ske her skal du klikke på her
    12. Du bliver nu sendt til Overførselsservice, hvor du opretter din aftale

    Du har nu tilmeldt dig Overførselsservice i LetLøn og hos udbyderen. Når aftalen hos udbyderen er oprettet, får du en kvittering fra Overførselsservice.

    Afmeld Overførselsservice i LetLøn

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg Indberet til eIndkomst eller LetLøn
    4. Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn
    5. Vælg Kommunikationsindstillinger og LetLøn tilmelding
    6. Vælg Tilmelding til LetLøn
    7. Vælg fanebladet Betaling og videresendelse vedr. LetLøn
      • Ved ATP ordningen vælg Fælles indbetalingskort
      • Ved SKAT vælg Fælles indbetalingskort
    8. Vælg OK

    Du har nu afmeldt Overførselsservice og skal fremover betale via din netbank. Husk at afmelde Overførselsservice hos udbyderen.

    Ændre kontonummer til Overførselsservice

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg Indberet til eIndkomst eller LetLøn
    4. Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn
    5. Vælg Kommunikationsindstillinger og LetLøn tilmelding
    6. Vælg Tilmelding til LetLøn
    7. Vælg fanebladet Betaling og videresendelse vedr. LetLøn
      • Ved ATP ordningen vælg OverførselsService (PBS)
      • Ved SKAT vælg OverførselsService (PBS)
    8. Skriv virksomhedens nye kontonummer under Reg.nummer, generelt og Kontonummer, generelt
    9. Vælg OK

    Du har nu ændret virksomhedens kontonummer i LetLøn. Husk at ændre kontonummeret hos udbyderen.

    Afmeld Leverandørservice hos din bank

    Du skal kontakte din bank for at afmelde dig Leverandørservice eller for at ændre kontonummeret, uanset om du indberetter i eget lønsystem eller i eIndkomst.

    Du kan vælge at betale via Leverandørservice eller via netbank. Spørg udbyderen af dit lønsystem, hvordan du betaler via din egen bank.

    Tilmeld dig Leverandørservice hos udbyderen.

    Du kan vælge mellem at betale på 2 måder: Leverandørservice eller netbank:

    Du skal godkende, at betalingen skal ske via Leverandørservice, hver gang du indberetter lønoplysninger på dine medarbejdere.

    Husk også, at du skal sætte beløbet til betaling via Leverandørservice senest kl. 16 dagen før betalingsfristen.

    Sådan godkender du en betaling via Leverandørservice

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg Indberet til eIndkomst eller LetLøn
    4. Vælg Betaling vedrørende eIndkomst
    5. Vælg Periode og Hent angivelsesoplysninger
    6. Sæt flueben i Betaling via PBS/OBS/SKB
    7. Klik på PBS/OBS/SKB
    8. Vælg Godkend

    Du har nu godkendt betalingen, så du får betalt A-skat og am-bidrag til os.

    Du kan betale A-skat og am-bidrag via din netbank med en betalingslinje. Du finder betalingslinjen ved at følge tringuiden herunder.

    Hvis du indberetter via fil, får du også betalingslinjen sammen med en indberetningskvittering, når vi har modtaget din indberetning. Du finder indberetningskvitteringen i TastSelv Erhverv under Ansatte > Indberet til eIndkomst eller LetLøn > Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn > Meddelelse til virksomhed.

    Vær opmærksom på, at din betaling først kan ses på Skattekontoen 2-3 hverdage efter indbetalingen.

    Sådan betaler du via netbank

    1. Log på TastSelv Erhverv
    2. Vælg Ansatte
    3. Vælg Indberet til eIndkomst eller LetLøn
    4. Vælg Betaling vedrørende eIndkomst
    5. Vælg Periode - måned og år (mm.yyyy)
    6. Vælg Hent angivelsesoplysninger. Her får du vist beløb, betalingsdato og betalingslinje
    7. Kopiér betalingslinjen
    8. Log af TastSelv Erhverv
    9. Log på din netbank og betal med betalingslinjen
    10. Log af din netbank

    Du har nu betalt A-skat og am-bidrag til os.

    Hvis du indberetter via LetLøn, kan du vælge mellem at betale på 2 måder: Overførselsservice eller netbank.

    Betaling via Overførselsservice

    Når du er tilmeldt Overførselsservice, kører betalingen af A-skat, am-bidrag og ATP automatisk, når du har godkendt en beregning i LetLøn.

    Se hvordan du tilmelder dig Overførselsservice på denne side under punktet Sådan tilmelder og afmelder du betaling

    Betaling via netbank

    Vi sender dig hver måned en opkrævning på A-skat og am-bidrag. Du får opkrævningen ca. 4 hverdage før betalingsfristen.

    Du betaler via din netbank ved at bruge den unikke betalingslinje, der står på opkrævningen. Du kan derfor ikke genbruge en tidligere betalingslinje.

    Du finder opkrævningen ved at logge på TastSelv Erhverv og vælge Kontakt > Meddelelsesarkiv.

    Hvis du bruger et lønservicebureau til at indberette for dig, sker din betaling automatisk.

    Hvis betalingen alligevel ikke er sket, kan du betale via netbank. Det gør du ved at bruge betalingslinjen, som du finder i TastSelv Erhverv under Skattekontoen > Stamoplysninger.

    Når du betaler fra en udenlandsk bankkonto, skal du huske at tilføje dit se-nummer i kommentarfeltet. Ellers kan vi ikke se, at betalingen kommer fra dig.

    Brug disse oplysninger, når du betaler til os:

    • IBAN-nummer: DK87 0216 4069 1633 94
    • Swift-kode: DABADKKK
    • Konto: 02164069163394
    • Kontohaver: Skattestyrelsen
    • Kommentarfeltet: 8 cifret se-nummer

    For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning.