En arbejdsgiver - både privat og offentlig - kan som led i et ansættelsesforhold foretage indbetalinger til såvel danske som udenlandske forsikringer og pensionsordninger for den ansatte.

xArbejdsgiveren kan indbetale i henhold til en kollektiv eller individuel pensionsordning for medarbejdere, der er oprettet som led i en overenskomst.
Arbejdsgiveren kan også indbetale til en individuel pensionsordning for medarbejderen, hvis der er indgået en skriftlig aftale herom  mellem arbejdsgiveren, arbejdstageren, og pensionsinstituttet. I disse situationer skal arbejdsgiveren indgå som part i aftalen, og skal have underskrevet pensionsaftalen.
En arbejdsgiver kan ikke med bortseelsesret efter PBL § 19 indbetale til medarbejderens privattegnede pensionsordning.
Arbejdsgiveren skal derfor sikre sig, at der foreligger en underskrevet aftale om en arbejdsgiveradministreret pensionsordning for medarbejderen, hvor der er bortseelsesret for indbetalingerne, inden han eller hun foretager indbetalinger til medarbejderens pensionsordningen uden at trække A-skat og AM-bidrag af indbetalingen. x

Arbejdsgiverens betaling af præmie/bidrag skal i visse tilfælde straks medregnes i den ansattes skattepligtige indkomst enten som A-indkomst, eller hvor der ikke foreligger noget egentligt ansættelsesforhold som B-indkomst. I andre tilfælde udskydes beskatningstidspunktet til tidspunktet for udbetaling af ydelser fra forsikrings- eller pensionsordningen. Herved udskydes tidspunktet for opgørelsen af A-indkomsten, men ikke tidspunktet for opgørelsen og opkrævningen af AM-bidraget.

Bortseelsesreglen i PBL § 19, jf. lovbekendtgørelse nr. 1246 af 15. oktober 2010 forudsætter som udgangspunkt, at der er tale om et ansættelsesforhold, og at indbetalingerne foretages til en ordning omfattet af PBL kapitel 1.

xDer er bortseelsesret for.

  • pensionsordninger med løbende udbetalinger, herunder pensionskasseordninger, der ikke er ophørende alderspension jf. PBL § 2, stk. 1
  • ophørende alderspension jf. PBL § 2, stk. 1, nr. 4, litra b, dog kun indenfor beløbsgrænsen i PBL § 16, stk. 2
  • rateforsikringer jf. PBL § 8, dog kun indenfor beløbsgrænsen i PBL § 16, stk. 2
  • rateopsparinger jf. PBL § 11 A, dog kun indenfor beløbsgrænsen i PBL § 16, stk. 2

Fra og med indkomståret 2013 er der ikke bortseelsesret for følgende pensionsordninger, omfattet af PBL kapitel 1

  • den del af indbetalingerne til en pensionskasseordning, der udgøres af supplerende engangsydelse jf. PBL § 29 A, stk.
  • supplerende alderssum PBL § 29 A,
  • kapitalforsikringer jf. PBL § 10
  • opsparing i pensionsøjemed  jf. PBL §12,
  • aldersforsikringer jf. PBL § 10 A,
  • aldersopsparinger jf. PBL §12 A

Der gælder dog visse overgangsregler for supplerende engangsydelser, kapitalforsikringer og opsparinger i pensionsøjemed. Se om overgangsreglerne i Den juridiske vejledning afnsit (C.A.10.2.5.3).x

Ansættelsesforhold

Et ansættelsesforhold indebærer bl.a., at arbejdsgiveren fører tilsyn med og giver instrukser for arbejdets udførelse.

Kravet om, at ordningen skal være oprettet efter aftale mellem en arbejdstager og dennes arbejdsgiver medfører, at der ikke kan oprettes ordninger, når der ikke foreligger et ansættelsesforhold.  Der kan f.eks. ikke oprettes arbejgiveradministrerede pensionsordninger 

  • for borgmestre og rådmænd,
  • mellem et interessentskab (I/S) og interessenterne
  • mellem et kommanditselskab (K/S) og kommanditisterne
  • mellem et partnerselskab (P/S) og partnerne
  • mellem honorarudbetaler og honorarmodtager

Ifølge UfR 1983.239 ØLD kan en pensionsordning mellem et kommanditselskab og dettes direktør, der tillige var kommanditist, ikke oprettes, idet selskabet ikke kunne anses som arbejdsgiver i forhold til en selskabsdeltager. Ligningsrådet har truffet en tilsvarende afgørelse om et partnerselskab, se SKM2003.307.LR. .

Af praksis fra tiden før en kapitalpensionsordning kunne oprettes udenfor ansættelsesforhold, fremgår det, at en skoleinspektør, der i sin fritid dels forestod reklamearbejdet for en sportsklub, for hvilket han modtog 15 pct. af reklameindtægterne i honorar, og dels var ansat som konsulent med rådgivningsopgaver for et firma, der udarbejdede blanketter, arkivplaner m.v. for skolevæsenet, ikke i relation til disse erhverv kunne anses for arbejdstager.

Ægtefæller til udsendte medarbejdere
Der henvises til Den juridiske vejledning C.A.10.2.1.3.1.3LV afsnit A.C.1.1.5. Der skal dog her gøres opmærksom på, at der ikke skal beregnes AM-bidrag af det beløb som den udsendte medarbejders arbejdsgiver indbetaler til en PBL kapitel 1-ordning for medarbejderens ledsagende ægtefælle.

PBL kapitel 1-ordning
De enkelte bestemmelser i PBL, kapitel 1 forudsætter, at pensionsordningen som udgangspunkt er dansk.

Godkendte udenlandske ordninger
Der kan gives fradrag for indbetalinger til pensionsordninger oprettet i et EU/EØS land, hvis ordningen er godkendt af SKAT i henhold til PBL § 15 C, eller hvis ordningen er godkendt efter PBL § 15 D (vandrende arbejdstagere). Se endvidere Den juridiske vejledning C.A.10.3LV afsnit A.C.1.1.8 om fradrag for indbetalinger til udenlandske pensionsordninger.

Pensionskasseordninger
For så vidt angår pensionskasser, skal de være omfattet af lov om tilsyn med firmapensionskasser eller af loven om finansiel virksomhed eller udøve virksomhed her i landet gennem et fast driftssted og have tilladelse til at drive livsforsikringsvirksomhed eller pensionskassevirksomhed i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område, jf. § 30, stk. 1, 4 og 7 - 10, i lov om finansiel virksomhed, og § 21 b i lov om tilsyn med firmapensionskasser, eller have hjemsted i et land inden for EU/EØS og her have tilladelse til at drive pensionskassevirksomhed.

Forsikringsordninger
For så vidt angår forsikringsordninger, skal disse være oprettet i livsforsikringsselskaber, der har hjemsted her i landet eller udøver livsforsikringsvirksomhed her i landet gennem et fast driftssted, og som har Finanstilsynets tilladelse til at drive livsforsikringsvirksomhed her i landet, eller i livsforsikringsselskaber, som efter koncession i et land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som EU har indgået aftale med på det finansielle område, udøver livsforsikringsvirksomhed her i landet gennem et fast driftssted, jf. lov om finansiel virksomhed § 30, stk. 1, 4 og 7-10, eller har hjemsted i et andet land inden for EU/EØS og i dette land har tilladelse til at drive livsforsikringsvirksomhed, og som told- og skatteforvaltningen har godkendt.

Pengeinstitutordninger
For så vidt angår pengeinstitutordninger skal de være oprettet enten i et pengeinstitut, der af Finanstilsynet er meddelt tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed her i landet, i et kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet land inden for EU, eller lande, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område, udøver virksomhed her i landet gennem et fast driftssted, jf. § 30, stk. 1, 4, 5, 9 og 10, i lov om finansiel virksomhed, i et kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet land inden for EU/EØS udøver kreditinstitutvirksomhed, og som told- og skatteforvaltningen har godkendt.

Bortseelsesret
Foretager arbejdsgiveren i et ansættelsesforhold indbetalinger til pensions- eller forsikringsordninger omfattet af PBL, kapitel 1 (ATP, pensionsordninger med løbende udbetalinger i pensionskasser eller forsikringsselskaber, rateforsikringer  i forsikringsselskaber samt rateopsparing i pensionsøjemed i pengeinstitutter m.v. og indeksordninger i forsikringsselskaber eller pengeinstitutter), se herom i Den Juridiske vejledning afsnit C.A.10LV A.C.1.2 og LV A.C.1.6, skal den ansatte ikke medregne arbejdsgiverens indbetaling i den skattepligtige indkomst, jf. bortseelsesreglen i PBL § 19. Dette gælder uanset om midlerne helt eller delvist indeholdes i den ansattes løn/ vederlag.

Arbejdsgiveren kan bortse fra indbetalingen ved opgørelsen af den ansattes A-indkomst og ved beregning af A-skatten. Arbejdsgiveren skal ikke beregne AM-bidrag af indbetalingen til ordninger oprettet i danske pensionsinstitutter, idet pensionsinstituttet - herunder Arbejdsmarkedets Tillægspension - opgør bidragsgrundlaget jf. KSL § 49 A, stk. 3, nr. 1-4, og KSL § 49 D, stk. 1 . Bortseelsesreglen gælder også, hvis den ansattes arbejdsgiver er udenlandsk.

Arbejdsgiverens indbetalinger til en ratepensionsordning eller en ophørende livrente i et pensionsinstitut med bortseelsesvirkning er begrænset til x50.000 krx. Beløbet reguleres efter PSL § 20 og er for  2012: 50.000 kr. ekskl. AM-bidrag (54.347 kr. inkl. AM-bidrag) (For 2011: 100.000 kr. ekskl. AM-bidrag (108.695 kr. inkl. AM-bidrag)).

Arbejdsgiverens indbetaling til en kapitalpensionsordning i et forsikringsselskab eller pengeinstitut med bortseelsesvirkning er begrænset til xO kr.xBeløbet reguleres efter PSL § 20 og er for  2012: 46.000 kr. ekskl. AM-bidrag (50.000 kr. inkl. AM-bidrag) (For 2011: 46.000 kr. ekskl. AM-bidrag (50.000 kr. inkl. AM-bidrag)).

Bortseelsesretten efter PBL § 19 kan først gøres gældende i det år, hvor den ansattes del af præmien/bidraget er tilbageholdt i vedkommendes løn og præmien/bidraget er enten forfaldent (forsikring) eller indbetalt (pengeinstitutordning).

Den praktiske betydning heraf er dog ikke stor, idet princippet i xbekendtgørelse nr. 1159 af 3. december 2012x(kildeskattebekendtgørelsen) § 20, stk. 1, bevirker, at beløb, der endnu ikke er udbetalt til lønmodtageren (herunder indbetalt på dennes pensionsordning), først beskattes i det år, hvor udbetalingen til den pågældende lønmodtager henholdsvis indbetalingen til pensionsordningen finder sted, og ikke på det tidspunkt, hvor lønmodtageren har vundet ret til beløbet. Beskatningstidspunktet kan dog ikke udskydes mere end 6 måneder.

Særligt om indeholdelse af AM-bidrag
erVed indbetalinger til godkendte pensionsordninger i et andet EU/EØS land, skal arbejdsgiveren beregne AM-bidrag af indbetalingen, jf. KSL § 49 D, stk. 4.

Foretager arbejdsgiveren indbetaling til en pensionskasse omfattet af lov om tilsyn med firmapensionskasser, hvor indbetalingen ikke kan henføres til den enkelte ansatte, skal arbejdsgiveren og ikke pensionskassen medregne indbetalingen i AM-bidragsgrundlaget, jf. AMBL § 2, stk. 3, KSL § 49 A stk 3, nr. 6, og § 49 B, stk.1.

Aftaler indgået ultimo året - regulering af A-indkomst mv.
Nogle ansatte indgår aftale med arbejdsgiveren om indbetaling til en pensionsordning sidst på året. Indbetalingen finansieres ved, at den ansatte tilbagebetaler tidligere udbetalt løn. I sådanne tilfælde skal der ske en regulering af arbejdstagerens løn for det pågældende år, således at hele den for et år aftalte indbetaling kan tilbageholdes i lønnen. Dette skal forstås således, at den, som følge af tilbagebetalingen af løn for meget indeholdte A-skat, også må være reguleret inden udgangen af det år, hvor indbetalingen til pensionsordningen sker, jf. TfS 1996, 558 LSR.Se også SKM2002.285.TSS.

Det samme gælder for så vidt angår AM-bidraget. Det kan således ikke accepteres, at der indgives negativ lønangivelse. De opstillede krav må dog i nogen grad anses for modificeret ved TfS 1998, 544 LSR, hvor arbejdsgiveren ved indberetningen af A-indkomst og AM-bidrag til ToldSkat havde korrigeret for indbetalingen til pensionsordningen, ligesom klager inden indkomstårets udgang havde anmodet om forlods udbetaling i henhold til KSL § 55. Opfyldes kravet ikke, anses indbetalingen for at være en privat indbetaling med fradrag efter PBL § 18. xSe Den juridiske vejledning afsnit C.A.10.2.1.3.1.1 om arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger set i forhold til den ansatte.x

Indbetalinger i henhold til ovenstående kan kun ske i det indkomstår, hvori aftalen er indgået. Fortsættes denne fremgangsmåde i de efterfølgende år, finder PBL § 19 ikke anvendelse. Indbetalingen vil i stedet være omfattet af § 18.

Fratrædelsesgodt-
gørelser og jubilæums-
gratialer
Det ovenfor gennemgåede gælder typisk, hvor arbejdsgiveren indeholder pensionsbidraget i vederlag, der traditionelt henføres til løn, men gælder også, hvor arbejdsgiveren indeholder pensionsbidraget i et jubilæumsgratiale eller en fratrædelsesgodtgørelse omfattet af LL § 7 U. Om beregning af A-skat og AM-bidrag i disse tilfælde, se under afsnit B.1.11.2.

Konkurrence-klausul
Da vederlag for en konkurrenceklausul omfattet af AL § 40, stk. 3 ikke er vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, vil arbejdsgiveren ikke kunne indeholde pensionsbidrag med bortseelsesvirkning efter PBL § 19 i dette vederlag.

Maskeret udbytte/ udlodning
Anses arbejdsgiverens indbetaling til en pensionsordning som hel eller delvis udlodning af udbytte til modtageren, fordi denne er hovedaktionær i selskabet, og det samlede vederlag (løn + pensionsbidrag) ikke står i rimeligt forhold til arbejdsindsatsen, skal en forholdsmæssig del af pensionsindbetalingen svarende til den procentdel af det samlede vederlag, der er anset for maskeret udlodning, medregnes til aktieindkomsten, idet PBL § 19 ikke kan anvendes på udbetaing af udbytte. Har pensionsinstituttet indeholdt og indbetalt AM-bidrag af denne del, skal den forholdsmæssige del af bidraget tilbagebetales og medregnes i aktieindkomsten.

Fraflytning
I PBL §§ 19 A-E er indsat de såkaldte skatteflugtsregler, jf. Den juridiske vejledning afsnit C.A.10.2.1.9. Efter reglerne efterbeskattes fraflyttere i visse situationer.

Efterbeskatningsreglerne gælder for pensionsordninger med løbende udbetalinger samt rateforsikring- og rateopsparing i pensionsøjemed, når indbetalingerne foretages af en arbejdsgiver.

Reglerne gælder i tilfælde, hvor arbejdsgiveren i en vis periode inden skattepligtsophøret har foretaget ekstraordinært store indbetalinger til en arbejdstagers pensionsordning, eller hvor et pensionstilsagn i samme periode er forhøjet ekstraordinært, i begge situationer med den virkning, at A-indkomsten er nedbragt ekstraordinært.

Efterbeskatningen sker ligningsmæssigt ved en forhøjelse af den skattepligtige personlige indkomst for arbejdstageren i de år, hvor A-indkomsten er nedbragt ekstraordinært gennem bortseelsesretten. Arbejdsgiverens fradragsret berøres ikke af disse regler.

Til brug ved den ligningsmæssige behandling af efterbeskatningsspørgsmålet er det vigtigt, at arbejdsgiverkontrollen er opmærksom på eventuelle ekstraordinære indbetalinger og underretter det skattecenter, som ligner lønmodtageren, om størrelsen af disse.

Arbejdsgivere er ved bekendtgørelse nr. 1315 af 15. december 2011, § 27 pålagt pligt til efter anmodning at give SKAT meddelelse om pensionsindbetalinger for den ansatte i disse situationer. Efter samme bekendtgørelses § 26 skal forsikringsselskaber og pensionskasser efter anmodning fra told- og skatteforvaltningen beregne den kapitaliserede værdi af forhøjelsen af pensionstilsagn, jf. PBL § 19 C, stk. 1, 3. pkt. og stk. 3.

Arbejdsgiveren kan fradrage bidrag til en hjælpe- og understøttelsesfond, der alene har til formål at yde understøttelse til personer, der tidligere har været ansat i arbejdsgiverens virksomhed eller til sådanne arbejdstageres efterladte ægtefælle, fraskilte ægtefælle, samlever, jf. PBL § 2, nr. 4, litra d, børn, eller stedbørn under 24 år. Tilsagn om støtte må ikke gives for mere end et år ad gangen, se herom i Den juridiske vejledning afsnit C.A.10.4.1.6 LV A.C.2.2.4.

Arbejdsgiverens bidrag er ikke umiddelbart skattepligtigt for de ansatte, idet der først erhverves ret til en skattepligtig indkomst, når tilsagn om støtte foreligger, se Den juridiske vejledning afsnit C.A.1.2 LV A.A.2 om periodespørgsmålet. Arbejdsgiveren skal imidlertid medregne indbetalinger til godkendte hjælpe- og understøttelsesfonde omfattet af PBL § 52 som et særskilt bidragsgrundlag for AM-bidraget, jf. AMBL § 2, stk. 3 og KSL § 49 A, stk. 3, nr. 6 og § 49 B, stk. 1.

En gruppelivsforsikring vil som udgangspunkt være omfattet af PBL, kapitel 1, § 10, hvis den tegnes som en ren dødsfaldsforsikring, og den ikke giver ret til udbetalinger, hvis den forsikrede dør senere end første policedag efter det fyldte 75. år.xFra indkomståret 2013 xvil præmien i så fald xikke xvære fradragsberettiget, eller omfattet af bortseelsesreglen i PBL § 19.

Forsikringens ejer kan dog ved oprettelsen give afkald på beskatning efter PBL, afsnit 1, ligesom afsnit 1 ikke vil kunne anvendes, hvis ovennævnte krav ikke er opfyldt.
I sidstnævnte tilfælde vil ordningen være omfattet af PBL § 53 A og præmien dermed ikke fradragsberettiget for den ansatte.

En syge- og ulykkesforsikring er omfattet af PBL § 53 A, hvis den ejes af den ansatte forsikrede. Ejes ordningen af arbejdsgiveren, er den omfattet af SL §§ 4-5. Præmien vil som udgangspunkt ikke være fradragsberettiget for den ansatte.

A-indkomst

Kollektiv aftale
Hovedreglen er, at indbetaler arbejdsgiveren i henhold til en kollektiv overenskomst præmie direkte til en gruppelivsforsikring eller en syge- og ulykkesforsikring, der dækker de ansatte i fritiden, er der som udgangspunkt tale om, at løn overenskomstmæssigt er konverteret til forsikringspræmie. Der skal derfor betales A-skat og AM-bidrag af præmien, jf. KSL § 46, AMBL § 2, stk. 1, nr. 1.

Individuel aftale
Indbetaler arbejdsgiveren efter individuel aftale med den ansatte præmie til en livsforsikring eller en syge- og ulykkesforsikring, der ejes af den ansatte, og som dækker forsikringsbegivenheder, der indtræffer i fritiden, er præmien ligeledes skattepligtig for den ansatte. Også i denne situation vil der som udgangspunkt være tale om, at løn konverteres til forsikringspræmie, og der skal derfor indeholdes A-skat og AM-bidrag . 

B-indkomst
Har en arbejdsgiver og den ansatte aftalt, at en gruppelivsforsikring, der ikke er fradragsberettiget, indgår som en ikke adskilt del af en livsforsikringsordning, der er omfattet af PBL § 19 med den virkning, at arbejdsgiveren ikke medregner præmien i den ansattes A-indkomst, skal den ansatte i stedet medregne bidraget til gruppelivsforsikringen i den skattepligtige indkomst efter PBL § 56, stk. 1, jf. stk. 5. Tilsvarende gælder, hvis en arbejdsgiver foretager indbetalinger til en pensionskasse omfattet af PBL, kapitel 1, og pensionskassen tegner en gruppelivsforsikring for medlemmerne, hvortil den foretager indbetalinger.

xEn gruppelivsforsikring er en ikke adskilt del af en pensionsordning, når der er indgået aftale om, at arbejdsgiverens periodiske indbetalinger til pensionsordningen fordeles mellem flere pensionstyper, hvoraf mindst én er reelt bortseelsesberettiget. Det skal samtidigt være aftalt, at pensionsinstituttet skal fordele indbetalingen mellem de enkelte pensionsdele.x

Den præmie, forsikringsselskabet afsætter/pensionskassen betaler til gruppelivsforsikringen, er B-indkomst for den ansatte/medlemmet.

Da pensionsinstituttet i begge tilfælde har indeholdt og indbetalt AM-bidrag efter KSL § 49 D, stk. 1, af det beløb arbejdsgiveren har indbetalt til instituttet, skal SKAT ikke opkræve AM-bidrag af B-indkomsten i forbindelse med udskrivning af slutberegningen.

Pensionsinstituttet har indberetningspligt for præmien til gruppelivsforsikringen for den enkelte forsikrede, jf. bekendtgørelse nr. 1315 af 15. december 2011, § 24.

Individuel og kollektiv aftale
Indbetaler arbejdsgiveren efter individuel eller kollektiv aftale præmie til en kapitallivsforsikring (gruppelivsforsikring) eller til en syge- og ulykkesforsikring, som har til hovedformål at dække den risiko, der er forbundet med  arbejdet for arbejdsgiveren, men som også - som et biprodukt - dækker forsikringsrisikoen i den ansattes fritid, er der tale om en naturalieydelse/et personalegode. Dette indebærer, at der ikke skal indeholdes A-skat og AM-bidrag , jf. AMBL § 2, stk. 2.

Der vil typisk være tale om syge- og ulykkesforsikringer herunder certifikattabsforsikringer, der ejes af arbejdsgiveren. Om disse gælder det i øvrigt, at den ansatte skal medregne den del af præmien, der medgår til dækning af risikoen i fritiden, som B-indkomst. Er der ikke foretaget nogen opdeling af præmien, anses 50 pct. af præmien at vedrøre fritiden. Hvis den aftalte forsikringssum er mindre end 500.000 kr., skal præmien efter praksis ikke medregnes i den skattepligtige indkomst. Der henvises til Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.4.3.2 og C.A.10.4.3.17 LV A.C.3.1.1.

xRegel

Fra d. 1. januar 2013 kan der oprettes følgende pensionsordninger efter PBL, kapitel 1,

  • aldersforsikring, jf. PBL §10 A,
  • aldersopsparing jf. PBL § 12 A
  • supplerende engangssum jf. PBL § 29 A, stk.1, 

for et indkomstår  kan der i alt højst indbetales et samlet beløb på  27.600 kr. (2013) til sådanne ordninger. Se PBL § 16, stk. 1.

Arbejdsgiverens indbetalinger til en af disse ordninger tilhørende en ansat medarbejder er ikke omfattet af bortseelsesretten i PBL § 19. Medarbejderen kan heller ikke få fradrag for indbetalingerne ved opgørelsen af sin skattepligtige indkomst. Se PBL § 18, stk. 1, 1. pkt.

Arbejdsgiverens indbetalinger til en af disse ordninger er derfor en skattepligtig lønudbetaling for arbejdstageren. Arbejdsgiveren har som hovedregel pligt til at indeholde AM-bidrag og A-skat af beløbene inden de indbetales til pensionsordningen.

Undtagelse

Indgår en aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum som en ikke adskilt del af en arbejdsgiveradministreret pensionsordning med bortseelsesret efter PBL § 19, anses den del af arbejdsgiverens indbetalinger, der anvendes til aldersforskringen, alderesopsparingen eller den supplerende engangssum, dog ikke for A-indkomst. Se KSL § 43, stk. 1, 2. pkt. og PBL § 56, stk. 5

Den ansatte medarbejder skal medregne den del af arbejdsgiverens indbetaling, der anvendes til aldersforsikring, aldersopsparing, eller supplerende engangssum ved opgørelsen af sin skattepligtige indkomst. Se PBL § 56, stk. 1 og 5. 

En aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum udgør en ikke adskilt del af en pensionsordning, når der er indgået aftale om, at arbejdsgiverens periodiske indbetaling til pensionsordningen fordeles mellem flere pensionstyper, hvoraf mindst én er reelt bortseelsesberettiget. Det skal samtidigt være aftalt, at pensionsinstituttet skal fordele indbetalingen mellem de enkelte pensionsdele.  

Arbejdsgiveren skal disse tilfælde derfor heller ikke indeholde AM-bidrag og A-skat af den del af indbetalingen til pensionsordningen, der anvendes til aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum.

I stedet indeholder pensionsinstituttet også AM-bidraget af denne del jf. KSL § 49 D, stk. 1 og 5. Pensionsinstituttet indberetter arbejdsgiverens indbetaling med fradrag af det indeholdte AM-bidrag til SKAT. Se SKL § 8 B, stk.1, nr. 11 og SKL § 8 F, stk. 1, nr. 9. Beløbet indberettes som B-indkomst. x