Der er mange ting at holde styr på, når du starter et selskab. Her har vi samlet en tjekliste med de første ting, som du kan gøre, for at dit selskab kommer godt fra start. 

Hvis dit selskab har overskud, når regnskabsåret er omme, skal det betale selskabsskat af overskuddet. Hvis du forventer et overskud, kan du 3 gange årligt frivilligt betale en del af skatten forud som acontoskat. Hvis du betaler acontoskat, kan du slippe for at betale tillæg til en eventuel restskat, når året er omme.

Lær om selskabsskat og acontoskat

Dit selskab skal have sin egen NemKonto i selskabets cvr-nummer, så du kan holde din private og selskabets økonomi fuldstændigt adskilt. En NemKonto er en helt almindelig bankkonto, hvor selskabet kan modtage penge fra det offentlige, fx moms det har til gode hos Skattestyrelsen. Du får en NemKonto i selskabets bank.

Læs mere på nemkonto.dk

NemID til dig og dine ansatte

Du skal bruge et NemID, når du fx skal indberette moms eller tjekke selskabets digitale postkasse. Hvis du er den eneste ejer af selskabet, kan du bruge dit private NemID. Men hvis I er flere ejere, skal I alle bruge en NemID medarbejdersignatur. Hvis du har ansatte, der skal indberette for selskabet, skal de også have en NemID medarbejdersignatur.

Bestil medarbejdersignatur (nets.eu)

Når selskabet er oprettet, skal du registrere det for de nødvendige pligter hos Erhvervsstyrelsen på virk.dk.

Nogle af de mest almindelige pligter er:

Arbejdsgiver

Hvis selskabet skal udbetale løn til dig og andre ansatte, skal det registreres som arbejdsgiver.

Lær om løn til ansatte

Moms

Hvis selskabet forventes at omsætte for mere end 50.000 kr. i løbet af 12 måneder, skal det som udgangspunkt registreres for moms.

Læs om momsregistrering

Lønsumsafgift

Hvis selskabet sælger momsfri ydelser (fx sundhedsydelser som fysioterapi), skal det måske i stedet registreres for lønsumsafgift.

Læs om lønsumsafgift

Der kan være andre pligter, du skal registrere selskabet for.

Selskabets pligter står på registreringsbeviset, som du finder ved at logge på TastSelv Erhverv og vælge Profil > Registreringsbevis > Hent registreringsbevis.

Det er vigtigt, at du løbende bogfører selskabets indtægter og udgifter. På den måde får du et bedre overblik over selskabets økonomi og kan lettere indberette skat og moms. Husk også, at du skal gemme alle selskabets regninger og fakturaer.

Få vejledning og værktøjer til at bogføre

Dit selskab har en række frister, du skal kende og overholde. Nogle frister gælder for alle selskaber, mens andre afhænger af selskabets pligter.

Nogle af de mest almindelige frister er:

Løn

Hvis selskabet er registreret som arbejdsgiver, skal du hver måned indberette lønoplysninger - også selvom selskabet en måned ikke udbetaler løn. Hvis selskabet udbetaler løn, skal du også indbetale A-skat og am-bidrag.

Lær om løn til ansatte

Moms

Hvis selskabet er momsregistreret, skal du normalt indberette moms 4 gange om året - også selvom selskabet måske endnu ikke har haft indtægter eller udgifter. Hvis selskabet har negativ moms, skal du også indbetale moms.

Læs om momsregistrering

Årsrapport og resultat

Alle selskaber skal hvert år indsende en årsrapport til Erhvervsstyrelsen og oplyse selskabets skattepligtige resultat til Skattestyrelsen. Hvis du ikke indsender en årsrapport, kan Erhvervsstyrelsen tvangsopløse dit selskab.

Lær om årsrapport og oplysning af resultat

Dit selskab kan have flere eller andre frister. Hvis du ikke overholder fristerne, risikerer du at skulle betale renter og gebyrer.

Se vores kalender med frister

Få besked om frister

Hvis du skriver selskabets mailadresse i TastSelv Erhverv, sender vi en servicemail, når en frist nærmer sig. Det gør du sådan:

  1. Log på TastSelv Erhverv
  2. Vælg Profil.
  3. Vælg Profiloplysninger.
  4. Vælg Generelle kontaktoplysninger.
  5. Skriv selskabets mailadresse og tryk Gem.

Skriv med os

For at kunne skrive til os, skal du tilmelde selskabet kontakt med Skatteforvaltningen. Det gør du sådan:

  1. Log på TastSelv Erhverv.
  2. Vælg Profil.
  3. Vælg Profiloplysninger.
  4. Vælg Tilmeldingsoplysninger.
  5. Vælg Kontakt med Skatteforvaltningen.
  6. Skriv den mailadresse, som skal modtage vores svar, og tryk Godkend.

Efter en halv time kan du benytte Skriv til os under Kontakt i TastSelv Erhverv.

Post fra det offentlige

Dit selskab får vigtig post fra os og andre myndigheder i selskabets digitale postkasse (e-Boks). Den blev automatisk oprettet, da du registrerede selskabet. Hvis du knytter en mailadresse eller et mobilnummer til postkassen, får du besked, når der er post.

Læs om og gå til den digitale postkasse (virk.dk)

I videoen "Nyt selskab – få en god start" gennemgår vi de grundlæggende regler inden for selskabsområdet. Du kan få styr på:

  • Løn og personalegoder
  • de generelle regnskabskrav
  • hvorfor du skal adskille selskabets økonomi fra din egen økonomi
  • hvordan du indberetter og betaler moms
  • hvor du kan finde information og hjælp.

Se hele udvalget til selskaber