Betalinger over landegrænser
Betalingstjenesteudbydere (Payment Service Providers/PSP’ere) har pligt til at indberette oplysninger om visse betalinger over landegrænser.
Pligten trådte i kraft 1. januar 2024.
I skal indberette betalingsoplysningerne til CESOP-DK i TastSelv Erhverv. Oplysningerne videresender vi til EU’s centrale CESOP-system, som bruges til at afdække momssvig i forbindelse med e-handel over landegrænser.
Der er overordnet tale om 2 typer betalinger over landegrænser, som betalingstjenesteudbydere skal indberette til CESOP-DK:
- Betalinger fra EU-lande til privatpersoner eller virksomheder i Danmark
- Betalinger fra Danmark til privatpersoner eller virksomheder i lande uden for EU.
Der skal dog kun indberettes oplysninger, hvis der er mere end 25 betalinger i kvartalet til samme beløbsmodtager. Hvis en betalingstjenesteudbyder, der er registreret som indberetter, ikke har nogle beløbsmodtagere med mere end 25 modtagne betalinger, anbefaler vi, at der indberettes en såkaldt nulindberetning.
Oplysningerne skal indberettes i måneden efter kvartalets afslutning og første gang i april 2024.
EU har udarbejdet et sæt retningslinjer for, i hvilke situationer der skal indberettes betalingsoplysninger. I finder retningslinjerne på EU’s side om CESOP (europa.eu).
Få vejledning til indberetning under afsnittet ”Sådan indberetter I til CESOP-DK”.
For at kunne indberette betalingsoplysninger til Skatteforvaltningen, skal I som betalingstjenesteudbyder være registreret med pligten hos Erhvervsstyrelsen på virk.dk.
Vælg Start selvbetjening, og følg vejledningen på den digitale registreringsblanket.
Når I har afsluttet registreringen, behandler vi den. Som hovedregel vil jeres registreringsbevis blive opdateret i løbet af et par dage, hvorefter I vil have adgang til at indberette betalingsoplysningerne.
Indberetningerne til CESOP-DK sker via TastSelv Erhverv.
Indberetningspligtige betalingstjenesteudbydere eller virksomheder, der indberetter på vegne af en indberetningspligtig, har også mulighed for at foretage masseindberetninger via system-til-system-løsninger (API), hvis de er registreret med dansk adresse.
Vær opmærksom på, at den enkelte betalingstjenesteudbyder skal være registreret med pligten, før der kan indberettes til Skatteforvaltningen.
Læs, hvordan I anmoder om at blive registreret, under afsnittet ”Få adgang til at indberette”.
Indberetningsvejledninger
Her finder I vejledninger til, hvordan I indberetter via forskellige miljøer og indberetningskanaler. Der er også en vejledning til, hvilke krav der stilles til XML-filerne med den betalingsdata, der skal indberettes.
- Vejledning til dannelse af XML med betalingsdata
- Vejledning i indberetning via brugergrænseflade (TastSelv Erhverv)
- Vejledning i indberetning til testmiljø via system-til-system (API)
- Vejledning i indberetning produktion via system-til-system (API)
På EU’s CESOP-side (europa.eu) finder I en engelsksproget guide (XSD User Guide), som specificerer, hvilke betalingsoplysninger der skal indberettes.
Den nye schema version XSD 4.03 er implementeret den 25. marts 2025.
Det betyder, at indsamlede betalingsoplysninger over landegrænser, der vedrører 1. kvartal 2025, skal indberettes i den nye version fra den 25. marts 2025. Bemærk, at rettelser vedrørende tidligere kvartaler skal indberettes i den nye version.
Hent det nye skema (europa.eu)
Hvis jeres indberetning er blevet afvist eller delvist afvist ved valideringen, skal I indsende en korrigeret indberetning senest 14 dage efter indberetningsfristen for kvartalet.
Hvis indberetningen er for et tidligere kvartal, er fristen for genindberetning 14 dage fra indberetningen blev helt eller delvist afvist.
Hvis I har spørgsmål, kan I kontakte os på mail CESOPDK@sktst.dk
Reglerne om indberetning af betalinger over landegrænser er vedtaget i EU og er implementeret i den danske momslov og trådte i kraft 1. januar 2024.
Det kan være forbundet med daglige bøder ikke at overholde indberetningspligten, jf. momslovens § 80 d.
Se ændringen i den danske momslov samt EU’s direktiv og forordning:
- Lov om ændring af momsloven nr. 755 af 13.6.2023
- EU direktiv 2020/284 (PDF)
- EU forordning 2020/283 (PDF).
Andre nyttige links
- EU’s engelske informationssite (europa.eu), hvor I bl.a. kan læse mere om CESOP, finde retningslinjer for indberetning på alle EU-sprog samt andre relevante links.
- CESOP public group on CIRCABC (europa.eu) er et offentligt forum med fri adgang for alle. Her kan I bl.a. finde oplysning om, hvornår de enkelte EU-medlemsstater overgår til ny XML-version.
- Den reviderede momslov: Lov nr. 755 af 13.6.2023 (retsinfo.dk).
- Europarådets Direktiv (EU) 2020/284 af 18. februar 2020 (europa.eu) om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår indførelse af visse krav til betalingstjenesteudbydere.
- Europarådets forordning (EU) 2020/283 af 18. februar 2020 (europa.eu) om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt angår foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på bekæmpelse af momssvig.
- Generelt om direktiver og forordninger i EU (europa.eu)
Svar: CESOP står for Central Electronic System of Payment Information og er en systemløsning, hvor alle EU's medlemsstaters indberetninger samles i en central database.
Oplysningerne fra medlemsstaterne bruges til bekæmpelse af svig, analyser mm.
Svar: Der er to typer betalingsoplysninger, I skal indberette. Det drejer sig om:
- Betalinger fra EU-lande til privatpersoner eller virksomheder i Danmark.
- Betalinger fra Danmark til privatpersoner eller virksomheder i lande uden for EU.
Læs mere under afsnittet "Hvilke typer af betalinger er omfattet?".
Svar: I skal indberette oplysninger, når der er mere end 25 betalinger over landegrænser i kvartalet til samme beløbsmodtager i enten Danmark eller lande uden for EU. Bemærk, at indbetalinger til modtagere i andre EU-lande indberettes af de øvrige respektive EU-lande.
I kan læse mere i filen ”CESOP - Guidelines for the reporting of payment data”, som I finder på EU’s side om CESOP (europa.eu).
Svar: Ja, det er muligt at teste, når virksomheden har fået CESOP-pligten tildelt. I finder en vejledning til testmiljøet under ”Sådan indberetter I til CESOP-DK”.
Svar: I indberetter til CESOP-DK via TastSelv Erhverv på samme måde, som I indberetter moms eller lønsumsafgift.
Indberetningspligtige betalingstjenesteudbydere eller virksomheder, der indberetter på vegne af en indberetningspligtig, har også mulighed for at foretage masseindberetninger via system-til-system-løsninger (API), hvis de er registreret med dansk adresse.
Læs mere under afsnittet "Sådan indberetter I til CESOP-DK".
Svar: Før I kan indberette betalingsoplysninger til Skatteforvaltningen, skal I være registreret med pligten hos Erhvervsstyrelsen.
Svar: I skal indberette i måneden efter hvert kvartal, dvs. april, juli, oktober og januar.
Rettelser eller nye indberetninger til tidligere kvartaler kan indberettes løbende.
Svar: Nej, CESOP-DK kan ikke modtage komprimerede filer.
Svar: Vores løsning kan modtage XML-filer på maks. 1 GB, men det er bedst, hvis I holder filerne lidt under.
Svar: På EU’s hjemmeside om CESOP (europa.eu) under afsnittet "Technical files" finder I EU’s XSD og XSD User Guide, hvor I kan læse yderligere beskrivelser af de forskellige fejlkoder.
Svar: I indberetningsløsningen CESOP-DK kan I se en oversigt over indleverede filer og deres status. Her kan I se både kvittering for modtagelse og resultatet af ”National validering” og ”CESOP-validering”.
Under de enkelte kvitteringer kan I også se svaret på valideringerne. Hvis der ikke er fundet fejl i CESOP-valideringen, og filens status er angivet som godkendt, er filen sendt og godkendt i CESOP-EU.
Svar: I indberetningsløsningen CESOP-DK fremgår det af oversigten over indberettede filer, om filerne er godkendt eller afvist.
Hvis filen ikke er godkendt, vil begrundelsen fremgå af kvitteringen, som I kan tilgå i oversigten over indberettede filer. På kvitteringen kan I se svaret på både den nationale validering og CESOP-valideringen. Filen bliver ikke valideret i CESOP-EU, før den nationale validering er godkendt.
Alt efter om filen er afvist eller delvist godkendt, skal filen rettes på forskellige måder. Læs mere om, hvordan I retter i XSD User guide på EU's hjemmeside (europe.eu).
Når fejlene er rettet, kan I indberette filen på ny.
Svar: I kan rette virksomhedens navn, adresse, ejerforhold og andre registrerede oplysninger. Måden afhænger af, om I har et cvr- eller se-nummer.
Hvis I har cvr-nummer:
Log på virk.dk > Vælg Ændre virksomhed, og ret oplysningerne i CVR.
Hvis I har se-nummer:
I kan benytte Ændringsblanketten på virk.dk til at indmelde rettelser til virksomhedens registrerede oplysninger. Blanketten findes kun på dansk.
I kan også skrive en mail til Erhvervsstyrelsen på virksomhed@erst.dk med jeres rettelser.
Svar: På vores driftslog kan I se, om der er kendte fejl, servicevindue eller andre relevante driftsinformationer. Hvis I vil have automatisk besked om nye driftsinformationer, kan I abonnere på RSS-feedet på siden.
Driftslog for Grænseoverskridende betalingsoplysninger (CESOP)
Svar: I kan læse mere på EU’s engelske side om CESOP (europa.eu).
Svar: Hvis I ikke kan finde svaret her på siden eller via EU's retningslinjer, kan I skrive til os på mail CESOPDK@sktst.dk.
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om Indberetningspligt af grænseoverskridende betalingsoplysninger