Virksomhedens NemID-administrator eller MitID Erhverv Rettighedsadministrator giver medarbejderne adgang til virksomhedens TastSelv Erhverv ved at oprette og tildele roller til medarbejderen. En rolle er en samling af rettigheder, som hver især giver adgang til funktioner i TastSelv Erhverv.

Du kan se hvilke rettigheder, der giver adgang til de forskellige funktioner i TastSelv Erhverv her.

Der findes også en automatisk oprettet rolle, som hedder Vedrørende alle typer. Den indeholder alle rettigheder, som virksomheden har, og giver dermed adgang til alt i TastSelv Erhverv for virksomheden. Virksomhedens NemID-administrator eller MitID Erhverv Rettighedsadministrator har altid selv rollen, og den kan også tildeles andre medarbejdere i virksomheden.

Hvis administrator ikke tilføjer rettigheder eller ændrer på rollen, bliver den automatisk opdateret med nye rettigheder, som virksomheden får.

Hvis virksomheden ønsker, at ikke alle medarbejdere har adgang til hele TastSelv Erhverv, skal virksomhedens NemID-administrator eller MitID Erhvervs Rettighedsadministrator oprette nye roller med forskellige rettigheder i og tildele dem til forskellige medarbejdere. Det kan fx være, at nogle skal have ret til at indberette moms, mens andre skal kunne læse meddelelser om eIndkomst.

  1. Log på TastSelv Erhverv
  2. Vælg Profil- og kontaktoplysninger
  3. Vælg Rettigheder og adgange til TastSelv
  4. Vælg Administrer rettigheder og roller til TastSelv
  5. Vælg Ny rolle for egen virksomhed
  6. Vælger du en eksisterende rolle for at redigere i den og ønsker at beholde navnet for den, skal du vælge Fortsæt. Vælger du Ny rolle for egen virksomhed, skal du navngive den nye rolle.
  7. Klik på Fortsæt
  8. Hvis virksomheden har flere se-numre, skal du vælge det eller de se-numre, som din medarbejder skal have rettigheder til
  9. Vælg Vælg Cvr-/se-nr.
  10. Vælg de domæner, medarbejderen skal have adgang til under "Domæne". Hvert domæne indeholder forskellige rettigheder. 
  11. Vælg Vælg domæne
  12. Vælg de rettigheder, medarbejderen skal have adgang til under Rettigheder
  13. Vælg herefter Vælg rettighed. Hvis du vil tjekke, om du har valgt rigtigt, så se oversigten nederst på siden "Ny rolle indeholder"
  14. Vælg Gem. Du får nu en kvittering for oprettelsen eller redigeringen af rollen
  15. Vælg Tilbage til rolleoversigten
  16. Vælg Medarbejdere ud for den rolle, du lige har oprettet
  17. Vælg den eller de medarbejdere, der skal have rollens rettigheder
  18. Vælg med pilen, så medarbejderens navn flyttes over i kassen "Valgte medarbejdere"
  19. Vælg Gem
  20. Log af Tast Selv Erhverv

Du har nu givet medarbejderen rettigheder til at anvende området. Medarbejderen kan se og benytte området inden for en halv time.

Er du Rettighedsadministrator for MitID Erhverv, men mangler menupunkter i TastSelv menu Erhverv?

Det kan skyldes, at dit MitID Erhverv skal opsættes med administratorrollen Skatter og afgifter på mitid-erhverv.dk.

Du finder rollen som administrator for skatter og afgifter under "Rettigheder".

Følg vejledningen på siden Rettighedsadministrator (mitid-erhverv.dk).

Du kan herefter tilgå alle systemer i TastSelv Erhverv. Derudover kan du tildele rettigheder til andre og autorisere revisor/rådgivere til indberetningsområder i TastSelv Erhverv på skat.dk/tastselverhverv.