23-04-2024
Orientering om afgiftsstigning på nikotinprodukter og røgfri tobak
Afgiften på røgfri tobak stiger fra 461,37 kr. til 1.147,08 kr. pr. kg. Mens afgiften på nikotinprodukter stiger fra 5,5 øre pr. mg nikotin til 10 øre pr. mg. nikotin.
Hvad skal I være opmærksomme på
- Fra den 15. april 2024 til den 1. juni 2024 kan I bestille stempelmærker med ny afgiftsværdi, dog mod fuld sikkerhedsstillelse.
- I skal være opmærksomme på, at I som oplagshavere ikke må udlevere varer med gammel afgift (kode1) efter 31. maj 2024.
- Fra den 1. juni 2024 kan I bestille stempelmærker med ny afgiftsværdi.
- I skal indsende en lageropgørelse over virksomhedernes ubrugte stempelmærker med afgiftskode 1 senest den 15. juni 2024.
Afgiftskoder
Stempelmærker med gammel afgiftsværdi/kode er markeret med et 1- tal. Stempelmærker med ny afgiftsværdi/kode er markeret med et 2- tal.
Det er vigtigt, at I er opmærksomme på denne forskel.
Frist for godtgørelse af ubrugte stempelmærker med gammel afgiftsværdi (kode 1)
For ubrugte stempelmærker med gammel afgift (kode 1), som aldrig har været påsat varer, er fristen for godtgørelse 3 måneder (senest den 31. august 2024) efter afgiftsforhøjelsen den 1. juni 2024. Lageropgørelsen skal sendes til nedenstående mailadresse.
Tobakogspiritus.banderolebestilling@sktst.dk
Frist for fjernelse af varer med påsatte stempelmærker og gammel afgiftsværdi (kode 1)
Her skal varer med gamle stempelmærker være væk fra detailbutikkens salgslokaler senest 3 måneder (senest den 31. august 2024) efter afgiftsforhøjelsen den 1. juni 2024, og varerne må ikke forefindes i detailbutikkernes lokaler 4 måneder (senest den 30. september 2024) efter afgiftsforhøjelsen. Der er ingen frist for godtgørelse/destruktion. Denne information gør sig særligt gældende for oplagshavere med egne detailbutikker eller webshops.
Frist for lageropgørelse
Oplagshavere med egne detailbutikker eller webshop skal udarbejde en lageropgørelse over virksomhedens afgiftspligtige varer påsat stempelmærker med afgiftskode 1, som skal sælges i virksomhedens egen detailbutik eller webshop i perioden fra den 1. juni 2024 til 31. august 2024.
Opgørelsen skal indsendes til Skatteforvaltningen senest den 15. juni 2024 på:
Tobakogspiritus.banderolebestilling@sktst.dk
Bestilling og godtgørelse af stempelmærker
For bestilling af nye stempelmærker skal I anvende blanket 29.105.
I bestillingsblanketten kan I, i overgangsperioden mellem den 15. april 2024 og den 1. juni 2024, både bestille stempelmærker med gammel og ny afgiftskode.
Vi opfordrer jer til, at I indmelder jeres forecast (forventede bestillinger) til trykkeriet (CCL) for 2024. Dette vil kunne minimere ventetiden.
Sikkerhedsstillelse
Hvis jeres virksomhed ikke allerede har en sikkerhedsstillelse, kan I sende et udkast til garanti/sikkerhedsstillelse fra jeres pengeinstitut mv. til denne mailadresse.
Tobakogspiritus.banderolebestilling@sktst.dk
Det er også muligt at stille sikkerhed kontant – kontakt os på ovennævnte mailadresse.
Godtgørelse af ubrugte stempelmærker
Har I ubrugte stempelmærker, kan I søge om godtgørelse af dem ved at anvende blanket 29.106.
Destruktion af varer med stempelmærker
Ønsker I at destruere varer med påsatte stempelmærker, skal I anvende blanket 29.100. I ansøgningen skal varerne specificeres med oplysning om årsag til og tidspunkt for destruktion. Det sidstnævnte er af hensyn til Skatteforvaltningens mulighed for at kontrollere destruktionen.
Love og regler
De nye regler om afgiftsstigningerne på nikotinprodukter og røgfri tobak kan findes på Folketingets hjemmeside i L 119 Lov om ændring af lov om momsloven mv.
Har I spørgsmål?
I er velkomne til at ringe til os på 72 22 28 10, hvis I har spørgsmål.
Venlig hilsen
Skattestyrelsen