Genoptagelse af skatteansættelse
Det er blevet vedtaget, at selskaber kan vælge realisationsbeskatning i stedet for lagerbeskatning på deres aktier, der er blevet noteret* den 1. januar 2015 eller senere, i en syvårig periode fra noteringsdatoen.
Fristen for at sende en anmodning om genoptagelse er den 1. juli 2025.
*noteret betyder her optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet.
Lovgrundlag
§ 9 stk. 4 og stk. 7 i lov nr. 1691 af 30. december 2024 (L28 2024/2025) samt aktieavancebeskatningslovens § 23 stk. 7.
De selskaber, der har mulighed for at søge genoptagelse efter den nye bestemmelse, skal opfylde disse 3 betingelser:
- Selskabet skal eje eller have ejet aktier i det noterede selskab (<10% ejerskab).
- Selskabet skal have købt aktierne senest 30 dage før notering.
- Det selskab, der ejes aktier i, skal være noteret den 1. januar 2015 eller senere.
Det er valgfrit om selskabet vil have genoptaget deres skatteansættelse på baggrund af lovændringen.
Anmodningen skal omfatte genoptagelse for alle angivne år omfattet af:
- De nye regler om valg af realisationsbeskatning,
- Året for overgangen til lagerbeskatning, som er det 7. år fra noteringsdagen
- Afledte ændringer for koncernselskaber, der indgår i sambeskatningen
- Afledte ændringer for efterfølgende indkomstår for hele koncernen.
Der skal opgøres en indgangsværdi på tidspunktet for noteringen.
For at vi kan behandle anmodningen, har vi brug for følgende materialer:
- Skatteregnskaber for alle årene og for hele koncernen
- Opgørelse af sambeskatningsindkomst, underskudsanvendelse og underskudssaldo efter ændring for alle årene
- Specifikation af regnskabsmæssige finansielle indtægter og udgifter (hvis disse ikke er specificeret i skatteregnskab)
- Prospekt for noteringen
- Beholdningsoversigter fra købstidspunktet frem til skiftet fra realisation til lager
- Opgørelse af den oplyste lagerbeskatning
- Opgørelse af de nye skattepligtige realisationsgevinster
- Opgørelse af lagerbeskatning ved skiftet fra realisation til lager
- Dokumentation for indgangsværdien i forbindelse med notering
- Dokumentation for kursen ved skiftet fra realisation- til lagerbeskatning
- Købsbilag vedr. den pågældende aktie (senest 30 dage før noteringen)
- Salgsbilag.
Disse materialer vedhæftes som fil ved anmodning om ændring. Læs mere om, hvordan I sender anmodningen i afsnittet "Sådan anmoder I om genoptagelse".
Anmodning om genoptagelse skal ske via TastSelv Erhverv.
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Skat for selskaber m.fl.
- Vælg Selskabsskat
- Vælg igen Selskabsskat
- Vælg Oplysningsskema
- Vælg det relevante årstal for den periode, I ønsker at genoptage. Er der tale om flere år, skal selskabet starte med det første år.
- Vælg Anmod om genoptagelse af skatteansættelsen. Det er vigtigt, at selskabet starter genoptagelsen fra administrationsselskabet. Når selskabet starter anmodningen om genoptagelse, oprettes der automatisk en kladde på datterselskaberne.
- Vælg Ordinær genoptagelse
- I bliver nu bedt om at vælge genoptagelsesforhold. Vælg da Oplysningsskemaet
- Vælg Aktieavance
- Vælg Vedhæft for at uploade filerne direkte. I afsnittet ”Hvad skal anmodningen indeholde?” kan I se, hvilke filer I skal sende med anmodningen. Derudover skal I vedhæfte en fil med begrundelse for anmodningen, hvor I også anfører, at der anmodes om genoptagelse efter § 9 stk. 4 og stk. 7 i lov nr. 1691 af 30. december 2024 (L28 2024/2025) samt aktieavancebeskatningslovens § 23 stk. 7. Det er alle filer for hele koncernen, I skal vedhæfte. Det er muligt at vedhæfte op til 50 filer på maks. 4 MB pr. fil.
- Vælg Udfyld kontaktinformation
- Vælg Se konsekvens
- Vælg Videre med genoptagelse af skatteansættelsen
- Vælg Fortsæt selvangivelses kladde. I skal nu indtaste alle ændringer på oplysningsskemaet. Udfyld de felter, der anmodes om genoptagelse af. Først skal I udfylde alle andre felter end skattepligtig indkomst/sambeskatnings indkomst og underskud. Disse vil komme efterfølgende.
- Vælg Gå til skattepligtig indkomst, og udfyld det relevante. Her åbnes der for ændring af alle datterselskabers skattepligtige indkomst. Hvis der er ændring af datterselskabs skattepligtige indkomst, angives det her. Derved vil der blive oprettet en kladde på datterselskabet.
- Vælg Gå til ultimo underskud, og udfyld det relevante. Udfyldelsen af underskudsfelter for hele sambeskatningen sker ved udfyldelsen på administrationsselskabets kladde.
- Vælg Se konsekvens. I ser nu et ”kvitteringsbillede” med alle de nye tal mm.
- Marker feltet Jeg ønsker at indberette oplysningsskemaet. Indtil oplysningsfristen kan oplysningsskemaet indberettes igen af jer ved at tilbageføre oplysningsskemaet til kladde. Efter oplysningsfristen vil alle ændringer blive behandlet, via anmodning om genoptagelse i bunden af siden.
- Vælg Godkend og indberet. Nu er der foretaget indberetning af administrationsselskabet.
- Vælg Tilbage til oversigt.
- Vælg Genoptagelsesoversigt. I kan nu se en oversigt over de datterselskaber, hvor oplysningsskemaet skal godkendes.
- Herefter fortsætter I med ændringerne for de enkelte datterselskaber fra punkt 15 i denne guide. Vær opmærksom på, at I skal trykke på det enkelte datterselskaber i venstre side, da systemet ellers fejler.