Om EMCS
Du skal bruge EMCS (Excise Movement and Control System), når du køber eller sælger harmoniserede punktafgiftspligtige varer (vin, øl, spiritus, tobak eller visse mineralolieprodukter) på tværs af EU-medlemslande.
EMCS er en obligatorisk digital procedure ved forsendelser af harmoniserede punktafgiftspligtige varer inden for EU, hvor afgiften betales af varemodtager.
Du finder EMCS på TastSelv Erhverv:
Log på TastSelv Erhverv, vælg Punktafgifter og herefter EMCS
Når du er registreret for den relevante punktafgift, kan du få adgang til EMCS via TastSelv Erhverv, vælg Punktafgifter og EMCS.
Her kan du autorisere andre, fx din revisor eller en shippingagent, til at bruge EMCS på din virksomheds vegne. Læs mere på Giv revisor eller rådgiver ret til at indberette for virksomheden.
Ønsker din virksomhed at integrere egne IT-systemer med EMCS via business-to-business (B2B) webservices, kan du finde hjælp i Implementeringsvejledning for B2B webservices.
Bemærk at diplomater, internationale organisationer og lignende afgiftsfrit kan levere harmoniserede, punktafgiftspligtige varer til andre diplomater og lignende, men EMCS skal benyttes.
Inden du opretter en forsendelse i EMCS, kan du tjekke, om varemodtager er berettiget til at modtage varen. Alle EU-punktafgiftsvirksomheder er registreret med deres punktafgiftsnummer i en fælles database, SEED (System for Exchange of Excise Data).
Her kan du få verificeret et punktafgiftsnummer og få at vide, om det er gyldigt på søgningstidspunktet. Du kan også se, hvilke typer af varer, punktafgiftsnummeret må modtage. På den måde kan du som vareafsender sikre dig, at varemodtageren er berettiget til at modtage varerne uden afgift eller beskattet. Søg i SEED-on-Europa (europa.eu)
Som vareafsender skal du udarbejde et elektronisk ledsagedokument i EMCS for forsendelsen. Læs mere om, hvordan du gør på Brugervejledning til EMCS.
Som varemodtager skal du kvittere for modtagelsen af varen i EMCS senest fem hverdage efter, at du har modtaget varen. Læs mere om, hvordan du gør på Brugervejledning til EMCS
Du skal indberette og betale afgift for varerne i TastSelv Erhverv, når
- din virksomhed tager varerne i brug eller
- når du sælger varerne videre til en forbruger. Det kræver dog, at du har et afgiftsfritaget lager
EMCS skal ikke anvendes ved forsendelse af varer:
- mellem virksomheder i Danmark - dog skal EMCS anvendes, hvis transporten foregår via et andet EU-land
- direkte fra Danmark til et tredjeland, fx med skib til England eller Rusland. Læs mere hos Toldstyrelsen (toldst.dk)
- direkte fra et tredjeland til Danmark. Læs mere hos Toldstyrelsen (toldst.dk)
- til EFTA-lande (Island, Norge, Schweiz og Liechtenstein) via et andet EU-land. Det kræver, at varerne allerede i Danmark overgår fra at være i fri omsætning i EU til at være under den fælles EU-forsendelsesprocedure, og derved ikke længere er i fri omsætning. Herved skal varerne gå fra at være såkaldte T2-varer til T1-varer. Du finder en uddybende forklaring i Den juridiske vejledning, afsnit F.A.20 EU-forsendelse
- fra små vinproducenter i EU. Her skal din leverandør i stedet udfylde et forenklet ledsagedokument, som du kan læse nærmere om i Den juridiske vejledning, afsnit E.A.1.8.2.8 Små vinproducenter i EU
- som er karburatorvæske samt visse smøreolieprodukter efter mineralolieafgiftsloven. Læs nærmere om reglerne i Den juridiske vejledning, afsnit E.A.1.8.2.9 Karburatorvæske, additiver og tilsætningsstoffer samt visse smøreolieprodukter efter mineralolieafgiftsloven
I tilfælde af at EMCS er utilgængelig, skal du følge nødproceduren, når du opretter forsendelser. Læs mere om proceduren og hvornår den kan anvendes på siden Nødprocedure for indmelding i EMCS.
Tekniske problemer
Hvis du har tekniske problemer med EMCS, kan du kontakte Toldstyrelsens Servicedesk på tlf. 70 15 73 01. Telefonerne er åbne mandag til fredag kl. 8.00-17.00.
Uden for telefontiden kan Toldstyrelsen kontaktes på mail servicedesk@toldst.dk. Mailen bliver overvåget på hverdage i tidsrummet 7.00-20.00 samt kl. 10.00 og 14.00 i weekender og på helligdage.
Ved henvendelse pr. mail skal mailen indeholde så mange af følgende oplysninger som muligt:
- Virksomhedens navn og cvr-nr.
- Punktafgiftsnummer
- Navn og telefonnummer på kontaktperson
- Beskrivelse af problemstilling, og hvis der tale om en specifik fejlmeddelelse, så tag et skærmdump af det, og sæt det ind i mailen.
- ARC-nr. Er der tale om en specifik fejlmeddelelse, så tag et skærmdump af det, og sæt det ind i mailen.
Se driftsmeddelelser for toldsystemer og EMCS
Ved faglige spørgsmål til EMCS, skal du kontakte Skattestyrelsen på telefon 72 22 28 10.
Den 13. februar 2024 opdateres EMCS med en ny version. Læs mere i nyhedsbrevet fra den 14. december 2023.
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om Varer omfattet af harmoniserede afgifter