De første trin
Der er mange ting at holde styr på, når du starter virksomhed. Her har vi samlet en tjekliste med ting, som du kan gøre, for at din virksomhed kommer godt fra start.
Som selvstændig erhvervsdrivende skal du ikke udbetale løn til dig selv. De penge, du tjener i din virksomhed, er dine, men du skal skrive virksomhedens forventede overskud eller underskud på din forskudsopgørelse.
På den måde betaler du løbende skat af overskuddet - eller får fradrag for underskuddet. Du undgår samtidig at betale for meget i skat eller få en restskat, når året er omme.
Få hjælp til at rette forskudsopgørelse og betale løbende skat
Se video om, hvordan du betaler løbende skat af din virksomhed:
(01:53 min)
Din virksomhed skal have en NemKonto registreret til virksomhedens CVR-nummer. Denne NemKonto bør være en erhvervskonto. På denne NemKonto vil din virksomhed modtage penge fra det offentlige, fx moms du har til gode hos Skattestyrelsen. Du får oprettet en NemKonto i din bank.
Læs mere: NemKonto til virksomhed (Virksomhedsguiden.dk)
MitID til de ansatte
Når du har en personligt ejet virksomhed, kan du bruge dit private MitID til både TastSelv Erhverv og til at tjekke virksomhedens digitale post. Men hvis du har ansatte, som fx skal indberette moms for din virksomhed, skal de have et MitID Erhverv.
Det er vigtigt, at du løbende bogfører din virksomheds indtægter og udgifter. På den måde får du et bedre overblik over virksomhedens økonomi og kan lettere indberette skat og moms. Husk også, at du skal gemme alle dine regninger og fakturaer.
Når du har egen virksomhed, skal du kende og overholde en række frister afhængigt af, hvilke pligter du er registreret med.
For at hjælpe dig med at huske at indberette til tiden, sender vi dig automatisk en række mailpåmindelser i forbindelse med dine frister. Vi sender mailpåmindelser både før hver af dine frister, og hvis du har overskredet en frist.
Mailpåmindelserne sender vi til den mailadresse, som du i sin tid har oplyst ved oprettelsen af din virksomhed.
Ønsker du, at vi sender mails til en anden mailadresse, kan du ændre det ved at følge tringuiden nedenfor.
Du kan altid rette dine kontaktoplysninger eller afmelde vores mailpåmindelser, hvis du ikke længere ønsker at modtage dem.
Sådan ændrer du en eksisterende mailadresse
- Log på TastSelv Erhverv (du kan logge på med dit private MitID)
- Vælg Profil- og kontaktoplysninger
- Vælg Kontakt- og tilmeldingsoplysninger
- Vælg Se og ret dine generelle kontaktoplysninger
- Skriv navn og mailadresse på den person i din virksomhed, der skal modtage mailpåmindelser.
- Tryk på Gem
Du har nu givet os din nye mailadresse og får automatisk tilsendt mailpåmindelser til den nye adresse i forbindelse med dine frister.
Brug vores kalender til at få vist de frister, der er relevante for netop dit virksomhed. Du kan også få hjælp til momsen her.
Digital post
Anden vigtig post fra os og andre myndigheder får du i virksomhedens Digital Post på virk.dk og i Digital Post-appen. Digital Post blev automatisk oprettet, da du registrerede virksomheden. Hvis du knytter en mailadresse eller et mobilnummer til Digital Post, får du besked, når der er post.
Du kan få fradrag for de udgifter i din virksomhed, som skal sikre virksomhedens drift. Når du starter ny virksomhed, har du måske allerede haft udgifter til etableringen. Du kan trække mange af disse udgifter fra, hvis du har haft dem inden for 6 måneder før virksomhedens opstart.
Se, hvilke tilbud vi har til din virksomhed:
Vores webinarer er for dig med en ny momsregistreret enkeltmandsvirksomhed eller I/S. På "Ny virksomhed - del 1" og "Ny virksomhed - del 2" hjælper vi dig godt i gang med din nye virksomhed. Del 1 har særligt fokus på moms og skat, og del 2 har særligt fokus på regnskab, bogføring og fradrag.
Vi har også videoer for dig, der lige er startet op. Find videoerne herunder.
Se vores video: Ny virksomhed - del 1 (15:56 min.)
Se vores video: Ny virksomhed - del 2 (23 min.)
Se vores video: Forstå Skattekontoen på under 2 minutter (1:50 min.)
Samtalen er til dig, der har startet egen virksomhed inden for de sidste 2 år, og har brug for vejledning om fx moms, skat og indberetning.
Vi har en video, der er relevant for dig, som ejer en PMV. Se den herunder.
Se vores video: Ny PMV - hvordan gør jeg? (10:42 min.)
Samtalen er til dig, der har startet egen virksomhed inden for de sidste 2 år og har brug for vejledning om fx skat, indberetning og evt. registrering for moms og lønsumsafgift.