Underviservejledning
Velkommen! Her på siden finder du en vejledning, som kan inspirere dig til at planlægge din undervisning med Skat på skoleskemaet.
Oversigt:
- Formål: Baggrunden for materialet og læringsmål
- Indhold: Hvordan materialet er bygget op med mulighed for at sammensætte forløb og downloade forløb i pakker
- Materialer: Hvilke materialer du og eleverne skal bruge for at gennemføre undervisningen
- Metoder: Forslag til hvordan du kan gøre brug af forskellige undervisningsformer
- Evalueringsform: Forslag til hvordan du kan evaluere
Materialet er inddelt i temaer, der igen er inddelt i tilhørende emner. Temaerne er valgt for at give eleverne en grundlæggende forståelse for skat. Emnerne er udformet, så det er let for eleverne at relatere stoffet til deres egen virkelighed.
Hvert emne er bygget op af korte tekststykker med forklarende grafikker samt opgaver. Sammensætningen er valgt for at skabe engagement samt gøre materialet egnet for både visuelle og tekstuelle læringsstile.
Alle emner afsluttes med en quiz, hvor eleverne kan teste det, de netop har lært. Resultatet af quizzen gemmes ikke, og eleverne har mulighed for at tage den flere gange.
I afsnittet ”Metoder” kan du læse om, hvordan de forskellige elementer kan bruges i en undervisningssituation.
Vi stræber efter, at Skat på skoleskemaet altid er relevant, og derfor kan der løbende komme nye temaer til, efterhånden som der opstår nye tendenser, der påvirker de unges skat.
Herunder finder du information om, hvordan du kan bruge materialet i henholdsvis folkeskolen, gymnasiet og på erhvervsuddannelserne.
Skat på skoleskemaet er udarbejdet til undervisning i samfundsfag og beskæftiger sig med kompetenceområdet Økonomi. Materialet lægger bl.a. vægt på elevernes forståelse af deres egen privatøkonomis relation til samfundsøkonomien. Desuden har det fokus på, at eleverne opnår handlekompetence overfor såvel privatøkonomi som samfundsøkonomi. Skat på skoleskemaet kan også kombineres med matematik og indeholder enkelte regneopgaver.
Af underområderne arbejder materialet især med de tre første, nemlig: Privatøkonomi og forbrugeradfærd, velfærdsstater og samfundsøkonomiske sammenhænge.
Følgende Fælles Mål er i spil i materialet:
- Eleven kan diskutere rollen som forbruger
- Eleven kan beskrive privatøkonomiske problemstillinger og valgmuligheder
- Eleven har viden om privatøkonomiske begreber
- Eleven kan forklare opbygningen af velfærdsstater på baggrund af velfærdsprincipper
Materialet er udarbejdet med henblik på samfundsfag på C-niveau (stx, hhx, htx, hf, eux), men vil naturligvis også kunne anvendes i studieretningsforløb med samfundsfag på B- eller A-niveau. I hhx vil materialet også kunne bruges i faget international økonomi.
I læreplanen for samfundsfag på C-niveau optræder følgende kernestofområder, som delvist kan opfyldes med materialet:
Økonomi
- Velfærd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring
Politik
- Politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
Af de faglige mål vil følgende være i spil
- At undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- At formulere samfundsfaglige spørgsmål, opsøge informationskanaler og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- At skelne mellem forskellige typer argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering
- At formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- At formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
- At formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag at argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.
Alle faglige mål kan ikke honoreres fuldt ud i arbejdet med opgaverne. Særligt debatopgaverne (diskussion) vil honorere de to sidste mål, mens fordybelsesopgaverne (undersøgelse, analyse) vil adressere de øvrige mål.
I samfundsfag på C-niveau kan emnet skat med fordel indgå i et forløb om velfærd eller økonomisk politik, dvs. man også har en grundbog, hvor centrale begreber og teorier danner grundlag for gennemgangen. Materialet kan også indgå i et selvstændigt forløb om skat.
Skat på skoleskemaet kan fx bruges i grundfag som Samfundsfag, Erhvervsøkonomi, Matematik eller i erhvervsfaget Samfund og Sundhed. Materialet understøtter flere af kernestofområderne i disse fag. Herudover er det oplagt at anvende materialet i faget Iværksætteri og innovation.
Materialet er bygget op ud fra en række temaer, der hver indeholder 2-5 emner. Temaerne fremgår af forsiden, hvorfra emnerne kan tilgås.
Du kan som lærer selv vælge, hvor mange temaer du vil bruge, og om du vil lade eleverne vælge frit efter interesse eller begrænse valget til et enkelt tema, der passer ind i det, I arbejder med.
Emnerne er estimeret til at tage ca. 20-30 minutter at gennemføre inklusiv tid til opgaveløsning. Der er to typer af opgaver, hvor der er estimeret med følgende tidsforbrug:
- Diskussionsopgaver: Ca. 15 minutter
- Fordybelsesopgaver: Ca. 10 minutter
Der kan være behov for justering af tiden afhængig af dine erfaringer med klassen. I afsnittet ”Metoder” er der en beskrivelse af, hvordan de forskellige elementer kan justeres efter behov.
Herunder kan du læse en opsummering af de nuværende temaer, sammensætte dine egne forløb eller downloade vores pakkeløsninger.
Hvad er skat? Og hvorfor betaler vi den?
Eleverne lærer om:
- Hvad skat er
- Direkte skatter i form af indkomstbeskatning
- Indirekte skatter i form af moms og punktafgifter
- Hvordan skatteindtægterne fordeles
- Velfærdsmodeller helt overordnet
- Forskellen på skattefinansierede ydelser og brugerbetaling
Skat og din private økonomi
Temaet består af emnerne:
Forskudsopgørelse og årsopgørelse
Eleverne lærer, hvad de forskellige opgørelser indebærer, hvornår de får hvilken, og hvad de skal forholde sig til, når de tjekker dem.
De forskellige typer skattekort
Eleverne lærer om forskellen på de tre skattekort, samt hvornår de skal bruge hvilket kort.
Fradrag
Eleverne lærer det grundlæggende om fradrag.
Forbrug
Eleverne lærer, hvordan forbrug påvirkes gennem blandt andet grønne afgifter.
Onlineshopping
Temaet består af emnerne:
Når du køber varer online
Eleverne lærer om, hvad de skal være opmærksomme på, hvis de køber ting og digitale ydelser online fra webshops inden og uden for EU.
Når du sælger varer online
Eleverne lærer om, hvad de skal være opmærksomme på, hvis de sælger ting gennem en webshop.
Drømmer du om at være selvstændig?
Temaet består af emnerne:
Når du tjener penge på at influere andre
Eleverne lærer om, hvornår de skal betale skat, hvis de tjener penge på at influere eller blogge.
Start din egen virksomhed
Eleverne lærer om, hvad de skal være opmærksomme på, hvis de starter deres egen virksomhed. Herunder skat, moms og regnskab.
Vil du til udlandet?
Temaet består af emnerne:
Studieophold i udlandet
Eleverne lærer om, hvordan de skal forholde sig, hvis de studerer i udlandet. De lærer bl.a. om skat af SU og forskellen mellem lande inden og uden for EU.
Længere ophold i udlandet
Eleverne lærer om, hvad de skal gøre, hvis de rejser ud af Danmark i længere tid for fx at arbejde eller rejse.
Svindel og sort arbejde
Temaet består af emnerne:
Hvornår er det sort arbejde?
Eleverne lærer om forskellen mellem sort arbejde og vennetjenester.
Svindel, momskarusseller og hvidvask
Eleverne lærer at være opmærksom på skattemæssig svindel, momskarusseller og hvidvask.
Vigtig viden, når du investerer dine penge
Temaet består af emnerne:
Aktiehandel - vil du være investor?
Eleverne lærer om, hvad de skal være opmærksomme på i forhold til skat, hvis de investerer i aktier.
Overvejer du at handle med kryptovaluta?
Eleverne lærer om skat i forbindelse med køb og salg af kryptovaluta.
Gaming og betting
Temaet består af emnerne:
Skat af gevinster fra spil og betting
Eleverne lærer, hvad de skal være opmærksomme på i forhold til skat, hvis de vinder præmier i spil og lotterier.
Skins og skat
Eleverne lærer om, hvad de skal være opmærksomme på i forhold til skat og moms, hvis de handler med skins og tjener penge på det.
Nedenfor kan du vælge ét eller flere emner, hvorefter du vil få en liste, der indeholder en kort beskrivelse af det eller de emner, du har valgt, samt relevante links.
Vælg de emner, der er relevante for din undervisning
Nedenfor finder du links til pdf'er med pakkeforløb, som vi på forhånd har sammensat for dig.
Det er emner, som er organiseret i beslægtede temaer og hvert pakkeforløb passer til et dobbeltmodul på 1,5 time. Undtagelsen er "Introduktion til skat og velfærdssamfundet", som er et enkelt tema, der tager 45 min at gennemføre.
Introduktion til skat og velfærdssamfundet (pdf)
Skat og selvstændig virksomhed (pdf)
For at få så gnidningsfri en start på undervisningen som muligt anbefaler vi, at du har sendt linksene til de relevante sider til eleverne forud for undervisningens start. Hvis du planlægger at gennemgå nogle af regneopgaverne, kan det give god mening at gøre det fælles på klassen ved brug af et whiteboard eller en tavle.
Derudover bør du bede eleverne om at have følgende til rådighed:
- Deres computer med linksene åbne
- Deres MitID
- En lommeregner
- Papir
- Skriveredskaber
Der er mange forskellige måder, du kan vælge at tilgå undervisning i materialet fra Skat på skoleskemaet. Du og dine kollegaer kender klassen bedst, så vi vil altid anbefale, at du vælger den tilgang, som passer netop din klasse. Til din inspiration har vi listet en række overvejelser nedenfor.
Overordnet gennemgang af materialet
- Temaerne under Skat på skoleskemaet er udarbejdet sådan, at eleverne kan gennemgå dem alene. Har du derfor en klasse, der er mere engagerede, hvis de har set materialet på forhånd, kan du med fordel dele links med dem forud for undervisningen.
- Du kan også vælge udelukkende at gennemgå materialet på klassen, hvis du har erfaring med, at klassen er mere engagerede i selve undervisningssituationen, eller sandsynligheden er lav for, at størstedelen af klassen vil forberede sig.
Opgaver
- Forslag til gennemgang af diskussionsopgaver:
- Opgaverne er på forhånd bygget op som en slags cases, der tager ca. 15 minutter at gennemgå i grupper uden opsamling på klassen, afhængig af hvor meget du gør ud af øvelsen. Du kan fx:
- lade eleverne bruge ekstra tid på at udarbejde præsentationsmateriale
- spare tid ved at udelade gruppearbejde og direkte facilitere en fælles diskussion på klassen.
- Opgaverne er på forhånd bygget op som en slags cases, der tager ca. 15 minutter at gennemgå i grupper uden opsamling på klassen, afhængig af hvor meget du gør ud af øvelsen. Du kan fx:
- Forslag til gennemgang af fordybelsesopgaver:
- Opgaverne er oprindeligt tænkt som individuelle opgaver, hvor eleverne i ca. 10 minutter via et link går på opdagelse i fx en selvbetjeningsløsning. Du kan også:
- tilgå linket via en fremviser, så hele klassen fordyber sig i løsningen sammen
- bede eleverne løse opgaven i grupper og derefter i plenum fortæller, hvilken løsning de i grupperne er nået frem til.
- Regneopgaverne:
- Start med at introducere rammen for opgaven og skriv derefter det første regnestykke op på et whiteboard eller en tavle.
- Det styrker entusiasmen, hvis du introducerer et element af konkurrence ift. udregning af resultatet, fx i form af, hvem der kommer først frem til det rigtige resultat.
- Fortsæt på samme måde med de næste regnestykker.
- Opgaverne er oprindeligt tænkt som individuelle opgaver, hvor eleverne i ca. 10 minutter via et link går på opdagelse i fx en selvbetjeningsløsning. Du kan også:
Vi har indbygget en mini-evaluering i slutningen af hvert forløb i form af en quiz. Her kan eleverne se, hvor meget af materialet de kan huske og har forstået. Hvert svar i quizzen indeholder desuden en kort opsummering af det rigtige svar.
Du kan også gennemføre en større evaluering af elevernes viden om skat. Det kan du gøre ved at udarbejde opgavesæt, der tager udgangspunkt i den viden, der præsenteres i det enkelte forløb. Det kan fx være en opgave om, hvordan vores velfærdssamfund finansieres. Du kan også bygge et tværgående opgavesæt, der består af delelementer fra de opgaver, du finder i hvert forløb.
Du kan også lade elementer fra de forskellige forløb indgå i større, tværgående projektforløb, der kombinerer viden og metoder fra forskellige fag. Det kan fx være en viden om skatter og afgifter (samfundsfag) kombineret med regnskabsmetoder (erhvervsøkonomi).