Selskabers og investeringsforeningers indberetning af likvidationsprovenu
Fra 1. januar 2025 gælder nye regler for indberetning af likvidationsprovenu.
Indberetningspligten påhviler det udloddende selskab eller den, der foretager udlodningen af likvidationsprovenuet på vegne af selskabet.
I skal sørge for at kunne logge på TastSelv Erhverv med MitID eller TastSelv-kode, før I kan indberette.
Selskabet som ophører, skal bruge deres MitID-certifikat, hvis det er aktivt. Er det blevet lukket, skal I bestille en TastSelv-kode.
I skal tage stilling til, om I selv ønsker at indberette for jeres selskab, eller om I ønsker at uddelegere indberetningen til en rådgiver eller revisor.
Selskaber indberetter likvidationsprovenu ved at indsende en fil i TastSelv Erhverv → Øvrige indberetninger → Værdipapirer.
Filen skal altid være i txt-format og opfylde en fast datastruktur, og vi anbefaler derfor, at I bruger vores excel-skabelon.
I kan få hjælp til, hvordan I indberetter i indberetningsvejledningen (AKSA) under Indberetningsvejledninger.
Det er også muligt at indberette via FTPs Gateway. Kontakt os på ekapital@sktst.dk for teknisk support.
Bemærk, at en mail ikke er krypteret, og den bør derfor ikke indeholde fortrolige eller følsomme oplysninger. Husk altid at oplyse jeres cvr-nummer og kontaktoplysninger.
Investeringsforeninger m.v. indberetter likvidationsprovenu ved at sende oplysningerne via kontaktformularen i TastSelv Erhverv:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Kontakt
- Vælg Skriv til os
- Vælg eKapital
- Vælg Øvrigt
- Skriv besked og vedhæft eventuelt bilag
- Klik på Send.
Når I indberetter på denne måde, skal I bruge vores excel-skabelon.
I kan få hjælp til, hvordan I indberetter filen i indberetningsvejledningen (IFPA) under Indberetningsvejledninger.
Det er også muligt at indberette via FTPs Gateway. Kontakt os på ekapital@sktst.dk for teknisk support.
Bemærk, at en mail ikke er krypteret, og den bør derfor ikke indeholde fortrolige eller følsomme oplysninger. Husk altid at oplyse jeres cvr-nummer og kontaktoplysninger.
Selskabers indberetning af likvidationsprovenu (AKSA)
Investeringsforeningers indberetning af likvidationsprovenu (IFPA)
Ofte stillede spørgsmål
Svar:
Du skal foretage indberetningen, inden selskabet afmeldes. Det betyder, at du skal indberette, når du kender udbetalingsdatoen, men inden du afmelder selskabet til Erhvervsstyrelsen.
Reglerne beskrives i skatteindberetningslovens § 28a.
Svar:
Ja, hvis kapitalejer får udbetalt et likvidationsprovenu, skal det indberettes. Gevinst og tab fra likvidationsprovenuet skal angives på kapitalejerens årsopgørelse i TastSelv Borger.
Svar:
Nej, du skal kun indberette, når der er positivt provenu.
Svar:
Ja. Det har som udgangspunkt ingen skattemæssige konsekvenser, men du skal indberette.
Svar:
Der skal indberettes på K/S’ets cvr-nummer, da systemet automatisk ”nummeromsætter” til kommanditisterne.
Svar:
Ja, der skal indberettes, selvom modtageren bor i udlandet. Vær opmærksom på ejerstatuskoden i felt 12, som højst sandsynligt skal være 1. Dermed skal TIN-oplysninger i felterne 38-56 også udfyldes.
Svar:
Der skal udfyldes en række i arket pr. kapitalejer. Kapitalejer kan både være en person eller et selskab. Antal styk, likvidationsprovenu mv. fordeles ud fra ejerandelen i selskabet.
Svar:
I indberetningsvejledningens afsnit 4.1 kan du læse, hvordan alle felter skal udfyldes.
Du finder indberetningsvejledningen i afsnittet ”Indberetningsvejledninger”.
Svar:
Nej, det skal du ikke. I indberetningsvejledningens afsnit 4.1 kan du læse, hvilke der skal udfyldes, hvilke der ikke behøver blive udfyldt, og hvilke felter der ikke må udfyldes i kombination med andre felter.
Fx må felterne 38-56 ikke udfyldes, hvis felt 12 (ejerstatuskode) har værdien 0 (investor er bosiddende i DK), hvilket den skal have i langt de fleste tilfælde.
Svar:
Filen gemmes automatisk i TXT-format, når du danner filen via Dan fil-knappen i Excel-arket.
Du kan få hjælp til hele indberetningsprocessen fra start til slut i vores trin-for-trin guide i indberetningsvejledningens bilag 2.
Svar:
Du skal uploade filen i AKSA-indberetningsløsningen i TastSelv Erhverv:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Værdipapirer
- Vælg Øvrige indberetninger
- Vælg Indberetning om medarbejderaktier tilbagekøb af egne aktier, kapitalindskud i selskabet (investorfradrag), likvidationsprovenu og aktiehandler (AKSA)
- Vælg Indberet via fil
- Følg trin-for-trin guiden til filindberetning i indberetningsvejledningen bilag 2. Du finder indberetningsvejledningen i afsnittet ”Indberetningsvejledninger”.
Svar:
Hvis du bruger MAC, kan du have udfordringer med, at makroerne ikke fungerer korrekt. Vi anbefaler derfor, at du bruger en PC.
Svar:
Hvis sikkerhedsniveauet på dit netværk eller din PC ikke tillader makroer, skal du kontakte din virksomheds IT-support. De kan hjælpe med at aktivere makroerne, så Excel-arket kan udfyldes.
Svar:
Vælg End i fejl-boksen > Vælg fanen Introside nederst > Vælg det pågældende skema igen > Vælg herefter Dan fil.
Svar:
Du skal indtaste informationerne for den, der er logget på TastSelv Erhverv. Det betyder, at hvis du er logget på via Revisorordningen, skal du indtaste rådgivers oplysninger. Hvis det er selskabet selv, der er logget på, skal du indtaste selskabets oplysninger. Hvis der benyttes tastselvkode, er det også selskabets oplysninger, som skal indtastes.
Det skyldes, at der skal være match mellem de oplysninger, der indtastes i boksen, og oplysningerne for den, der er logget på TastSelv Erhverv, når filen uploades.
Svar:
Hvis MitID er lukket, skal du bestille en TastSelv-kode. Du modtager koden med posten i løbet af ca. 6 hverdage.
Sådan bestiller du en TastSelv-kode:
- Vælg Log på
- Vælg Log på som erhverv
- Vælg Bestil kode
- Vælg Bestil TastSelv-kode.
Svar:
Du skal ringe til os på 72 22 18 18. Tast 9 i omstillingen og bed om at tale med ”Erhverv Teknik”. De kan hjælpe dig.
Svar:
Din kunde skal have autoriseret dig til indberetningsløsningen AKSA, før du kan indberette.
Læs mere i "Vejledning om registrering af certifikater, roller og rettigheder".
Svar:
Det skyldes formentlig, at du i den boks, der fremkommer, når du danner filen, ikke har indtastet oplysningerne på den, der faktisk er logget på TastSelv Erhverv. Informationerne skal være ens, så du skal danne en ny fil med korrekte oplysninger og derefter uploade på ny.
Svar:
Fejlmeddelelsen kan skyldes to ting. Enten er filen for stor, eller også er filen ikke dannet korrekt via Dan-fil-knappen. Dan da en ny fil og upload på ny.
Svar:
Fejlen skyldes, at filen ikke er dannet via Dan fil-knappen i Excel-arket, men at den er gemt, som du normalt gemmer filer på din computer, fx ved at trykke CTRL + S.
Du skal danne filen på ny via Dan fil-knappen i Excel-arket. Herefter kan du uploade filen igen.
Svar:
Det betyder, at der enten mangler data i det Excel-ark, filen er dannet ud fra, eller at filen ikke er dannet korrekt. Dan da filen på ny via Dan-fil-knappen i Excel-arket.
Svar:
Kontrollér, at du har det korrekte antal karakterer på beløbene. Dan herefter filen på ny og upload.
Svar:
Nej, du skal ikke give filen et nyt navn. Når du bruger samme navn/titel, kan TastSelv Erhverv overskrive den gamle og ændre dens status til ”Forældet”.
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om udloddet likvidationsprovenu.