Du kan få indberettet løn på forskellige måder:
- Andre indberetter for dig, fx et lønbureau eller en revisor
- Du indberetter i eget lønsystem
- Du indberetter i eIndkomst via TastSelv Erhverv.
Du kan også vælge at indberette i LetLøn, der er et tilvalg til eIndkomst. Når du er tilmeldt LetLøns beregningsordning, kan du få hjælp til at beregne dine ansattes A-skat, am-bidrag, ATP og feriepenge. Læs mere om LetLøn.
Andre indberetter for dig
Hvis et lønbureau skal indberette for dig, giver vi dem adgang til at indberette på vegne af din virksomhed. Du skal derfor ikke give lønbureauet adgang.
Hvis en revisor eller rådgiver skal indberette for dig, skal du først selv have adgang til eIndkomst. Derefter skal du give dem adgang til at indberette for dig via den såkaldte revisorordning. Revisor eller rådgiver har samme adgang som dig, der har indberetningspligten.
Læs mere under punktet Giv din revisor adgang til eIndkomst.
Du indberetter i eget lønsystem
Der findes mange forskellige lønsystemer, som du kan bruge. Nogle er gratis, mens andre koster penge. Vi kan desværre ikke hjælpe dig med at vælge eller svare på spørgsmål om de forskellige lønsystemer.
Du indberetter i eIndkomst
Hvis du vil indberette i eIndkomst, kan du enten indberette hver enkelt medarbejder for sig (online indberetning) eller uploade en fil med alle medarbejdere.
Vi har lavet tringuides til dig herunder:
Indberet for hver enkelt medarbejder (online indberetning)
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Ansatte
- Vælg Indberet til eIndkomst eller LetLøn
- Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn
Du kan nu indberette i eIndkomst.
Hvis du ikke har punktet Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn, kan du tilføje det under eIndkomst / CPS > Ændre tilmeldingsoplysninger. Sæt flueben i feltet Indberetning til og forespørgsel på eIndkomst/LetLøn og vælg Godkend. Du kan nu indberette i eIndkomst.
Indberet via fil
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Ansatte
- Vælg Indberet til eIndkomst eller LetLøn
- Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn
- Vælg Indberet lønoplysninger - fil-upload
- Upload filen ved at vælge Gennemse og finde filen på din computer
- Vælg Indsend
Du kan se, om din fil er modtaget ved at vælge Forespørg på indberetningsstatus. M betyder modtaget, D betyder delvist modtaget og A er afvist. Ønsker du at få information om advis, fejlmeddelelser og data, kan du vælge indberetningen.
Vi har lavet en skabelon til at danne filen, du skal uploade til eIndkomst. Læs vejledningen og hent fil-skabelonen.