Gå til indhold

Sådan afmelder du din virksomheds registrering for punktafgifter

Hvis du lukker virksomheden

Lukker du din virksomhed, så afmeldes din virksomhed automatisk også for punktafgifter.

Hvis du ikke blot vil afmelde punktafgifter, men lukke din virksomhed helt så læs mere
her.

Hvis din virksomhed ikke længere skal handle med afgiftspligtige varer, skal du afmelde din virksomhed for det.  

Afvent bekræftelse på afmeldingen i din virksomheds Digital Post

Vær opmærksom på, at vi først har registreret din afmelding af punktafgifter, når du har fået en bekræftelse fra os i din virksomheds Digital Post.

Men afmeldingen af punktafgiften gælder fra den dag, du inde på virk.dk har valgt, at den skal afmeldes. 

Husk at indberette for hele perioden

Afmelder du en punktafgift midt i en periode, skal du stadig indberette for hele perioden.  

Hvis du fx afmelder punktafgiften 17. maj, skal du indberette for perioden 1. maj - 31. maj. Selvom din virksomhed ikke har haft afgiftspligtig aktivitet i perioden, skal du stadig indberette. I det tilfælde skal du indberette 0 kr.  

Du kan altid tilmelde din virksomhed for punktafgifter igen 

Hvis du har afmeldt din virksomhed for punktafgifter, kan du altid tilmelde den (registrere sig) igen på virk.dk.  

Læs mere om registrering her. 

Hvad sker der, når jeg har afmeldt min virksomhed for punktafgifter? 

Afvent bekræftelse på afmeldingen i din virksomheds Digital Post 

Vær opmærksom på, at vi først har registreret din afmelding af punktafgifter, når du har fået en bekræftelse fra os i din virksomheds Digital Post. 

Men afmeldingen af punktafgiften gælder fra den dag, du inde på virk.dk har valgt, at den skal afmeldes.  

Kvittering

Når du har afmeldt dig for én eller flere punktafgifter, får du en kvittering fra Erhvervsstyrelsen, hvor der fremgår dokumentation for din afmeldelse. Du vil også modtage et opdateret registreringsbevis i dit meddelelsesarkiv. 

Husk at angive for sidste periode                                                                  

Du skal altid huske at angive for den sidste periode som du har været registreret, også selvom der ikke har været aktivitet i virksomheden skal du indsætte et ’0’ (nulangive). 

Sådan gør du, hvis du ikke kan logge på TastSelv Erhverv

Du kan læse mere om adgangen til Nyt TastSelv Erhverv her: Få adgang og teknisk hjælp til TastSelv Erhverv 

Gem dine bilag i mindst 5 år 

Du skal gemme virksomhedens regnskab og bilag i 5 år. Det gælder også, selvom du har lukket virksomheden. 

Læs mere om kravene til bogføring her: Bogføringsguiden | Hjælp til bogføring og fradrag | Skat.dk