Sådan lukker du din virksomhed
Sådan lukker du et selskab
Vil du opløse et selskab (fx ApS eller A/S), er processen en anden.
Læs mere om, hvordan du opløser et selskab på Generelt om selskaber og fonde
Vi anbefaler, at du følger trinene i den rigtige rækkefølge - også hvis du allerede har lukket din virksomhed. På den måde sikrer du adgang til systemerne og undgår at betale skatter, afgifter og gebyrer efterfølgende.
Hvis du har en revisor, bør I indbyrdes aftale, hvem der tager hvilke trin i guiden.
Hvis du på et tidspunkt fortryder, at du lukkede din virksomhed, kan du altid genåbne den og få det samme cvr-nr. tilbage.
Før du lukker din virksomhed
Før du lukker din virksomhed, skal du gå ind på din Skattekonto for at se, om du har indberettet og betalt det, du skal.
Log på TastSelv Erhverv og tjek din virksomheds Skattekonto
Efter du har lukket din virksomhed, skal du huske at indberette og betale din sidste moms og evt. andre skatter og afgifter, virksomheden har været registreret for.
Før du lukker din virksomhed, skal du sikre dig, at du kan få adgang til TastSelv Erhverv efter virksomheden er lukket. Det kan gøres på flere måder:
Giv din revisor/rådgiver adgang til virksomhedens TastSelv Erhverv
Inden du lukker din virksomhed, er det en god idé at give din revisor/rådgiver adgang til din virksomheds TastSelv Erhverv, Skattekontoen og systemer, du har indberettet i, fx moms eller eIndkomst. På den måde kan du sikre, at din revisor/rådgiver fortsat kan logge ind på din virksomheds TastSelv Erhverv, selvom du ikke længere har adgang.
Det er særligt vigtigt at gøre, hvis du ejer et I/S. Som ejer af et I/S kan du ikke logge på TastSelv Erhverv med dit personlige MitID.
Læs mere på Giv revisor eller rådgiver ret til at indberette for virksomheden
Særligt for personligt ejede virksomheder
Hvis du har en personligt ejet virksomhed, kan du logge på TastSelv Erhverv med dit personlige MitID, når virksomheden er lukket. Når du logger på, skal du blot vælge ”Fortsæt som privatperson” og ikke ”Fortsæt som virksomhed”.
Oplever du udfordringer med at logge på, er du velkommen til at kontakte os på 72 22 28 27.
Når du skal lukke din virksomhed
Du er nu klar til at lukke din virksomhed på virk.dk.
Når du har lukket din virksomhed, kan du få dit ophørsbevis på TastSelv Erhverv. Det kan du bruge som dokumentation overfor fx din bank eller a-kasse, hvis det bliver nødvendigt.
Sådan gør du:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Profil- og kontaktoplysninger
- Vælg Se registrerings- og ophørsbevis
- Tryk på Hent registreringsbevis/ophørsbevis
Hvis du har problemer med at logge på, eller hvis du har spørgsmål, så er du velkommen til at ringe til os på det nummer, der står her på siden.
Når du lukker din virksomhed, bliver adgangen til din virksomheds Digital Post spærret. Du skal derfor sørge for, at du stadig kan logge ind og jævnligt tjekke, om du har fået vigtige beskeder fra os eller andre offentlige myndigheder.
Sådan genopretter du adgangen til din lukkede virksomheds Digital Post (virk.dk)
Nu har du lukket din virksomhed, og hvis din virksomhed har været registreret for fx moms, A-skat, punktafgifter eller lønsumsafgift, skal du sørge for at indberette til tiden for alle perioder frem til den dag, du lukkede virksomheden.
Det kan koste dig 1.400 kr. for hver gang, du indberetter for sent.
Husk at indberette, selvom din indberetning for perioden vil være 0 kr.
Inden du fortsætter til punkt 6, kan du her læse om, hvad du skal være særligt opmærksom på, inden du laver den sidste indberetning om hhv. moms, løn og A-skat, lønsumsafgift og punktafgifter:
Moms
Sådan indberetter du din virksomheds sidste moms
Løn og A-skat
Sådan indberetter du din virksomheds sidste løn og A-skat
Lønsumsafgift
Sådan indberetter du din virksomheds sidste lønsumsafgift
Punktafgifter
Når du har lukket din virksomhed, skal du huske at rette din virksomheds resultat på forskudsopgørelse, så du løbende kommer til at betale den rigtige skat.
Sådan retter du din forskudsopgørelse:
- Log på TastSelv Borger
- Vælg Forskudsopgørelsen
- Ret virksomhedens resultat i felt 221 eller 435
- Marker feltet "Virksomhedsophør", så der næste år dannes en forskudsopgørelse uden virksomhedsbeløb. Du finder feltet under "Andre felter" > "Selvstændig erhvervsdrivende".
Hvis du har problemer med at logge på, eller hvis du har spørgsmål, så er du velkommen til at ringe til os på det nummer, der står her på siden.
Når du har lukket din virksomhed, skal du huske at lave virksomhedens skatteregnskab og oplyse resultatet til os via dit oplysningsskema.
Du skal opgøre virksomhedens resultat, og skal derfor lave et skatteregnskab for 1. januar til den dato, virksomheden er lukket. Det er i skatteregnskabet, du finder de tal, du skal oplyse til os.
I resultatet skal du medregne fortjeneste eller tab på de ting, du selv har taget ud af virksomheden eller har solgt til andre. Det kan fx være computere, varelager, møbler, biler eller maskiner.
Året efter din virksomhed er lukket, skal du oplyse resultatet fra skatteregnskabet på dit oplysningsskema i TastSelv Borger. Det kan du gøre fra, når årsopgørelsen åbner i midten af marts til 1. juli. Glemmer du fristen, koster det 400 kr. i bøde pr. dag i skattetillæg (dog højst 10.000 kr.).
Lukkede din virksomhed fx i maj 2025, skal du oplyse virksomhedens resultat for 2025. Det kan du gøre på dit oplysningsskema fra midten af marts 2026 til 1. juli 2026.
Sådan udfylder du oplysningsskemaet
Når du lukker din virksomhed, skal du være særligt opmærksom på at få udfyldt disse felter på dit årsopgørelse/oplysningsskema i TastSelv Borger:
- Rubrik 111 og 112: Oplys virksomhedens overskud eller underskud
- Rubrik 71: Oplys at virksomheden er lukket
Tag stilling til, om der er andre oplysninger, du skal indberette. Husk, at din årsopgørelse dækker både din virksomheds økonomi og din private økonomi.
Er du i tvivl om, hvordan du udfylder dit oplysningsskema, kan du få hjælp her:
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om erhvervsbeskatning