Sådan betaler du skat og afgifter til din virksomheds Skattekonto
Langt de fleste af virksomhedens skatter og afgifter betaler du via Skattekontoen.
Det gælder fx moms, lønsumsafgift, A-skat og am-bidrag, selskabsskat, a conto-selskabsskat, udbytteskat, grundskyld og dækningsafgift, punkt- og miljøafgifter, andre afgifter samt gebyrer og renter.
Tjek din saldo på Skattekontoen, når du har indberettet
Når du har indberettet i TastSelv Erhverv (fx moms og A-skat), vil du normalt kunne se din indberetning og samlede saldo på din Skattekonto dagen efter.
Hvis din indberetning resulterer i, at du skylder penge, vil saldoen stå som et negativt beløb med minus foran. Hvis du har penge til gode, vil saldoen stå som et positivt beløb.
Et overskydende beløb vil blive udbetalt til din virksomheds NemKonto, hvis beløbet ikke indenfor 5 dage kan anvendes til betaling af en gæld. Du har altså kun penge til gode, hvis du ikke har gæld på Skattekontoen eller anden gæld til det offentlige.
Betal via din Skattekonto i TastSelv Erhverv
Varighed: 02:13 minutter
Sådan betaler du via Skattekontoen
På Skattekontoen kan du betale med følgende betalingsmetoder:
- Netbank
- Leverandørservice
- Visa/Dankort eller Dankort
- MobilePay
- Betalingsservice (kun grundskyld og dækningsafgift)
- Betal i rater med en betalingsordning
Vær opmærksom på, at du kun kan betale de skatter og afgifter, der er tilknyttet Skattekontoen. Det er langt de fleste, men du kan fx ikke betale motorafgifter via din Skattekonto.
Se hvilke skatter og afgifter, du kan betale via Skattekontoen
Hvis du vil betale via netbank, skal du kopiere hele den betalingslinje, der står på din kvittering for, at du har indberettet, og sætte den ind i det relevante felt i din netbank.
Hvis du vil betale via netbank, skal du kopiere hele den betalingslinje, der står på din kvittering for, at du har indberettet, og sætte den ind i det relevante felt i Netbank.
Din betalingslinje er den samme for alle dine forskellige indbetalinger til Skattekontoen. Når du har gennemført den første betaling til Skattekontoen, behøver du derfor ikke fremover at kopiere betalingslinjen, hver gang du har indberettet og skal betale.
Du kan altid finde betalingslinjen under menupunktet Stamoplysninger på din Skattekonto.
Sæt betalingsdatoen til tidligst fem hverdage før betalingsfristen
Når du betaler via netbank, skal du huske at sætte betalingen til at ske enten på selve datoen for betalingsfristen, eller tidligst fem hverdage før betalingsfristen. Hvis du betaler tidligere end det, kan pengene blive tilbagebetalt til din konto.
Læs mere om 5 dages-reglen nedenfor i afsnittet "Betal tidligst 5 dage før fristen".
Hvornår er min betaling rettidig?
Din betaling via netbank er rettidig, hvis beløbet bliver trukket på din konto senest på dagen for betalingsfristen. Betalingen skal være sket efter bankens forretningsbetingelser for overførsler.
Bemærk venligst, at banker har forskellige tidspunkter for, hvornår en overførsel bliver gennemført samme dag.
Leverandørservice er en automatisk betalingsservice for virksomheder. Når din virksomhed er tilmeldt Leverandørservice, bliver dine skatter, afgifter og moms automatisk betalt til tiden ved hver frist, så du undgår rykkergebyrer.
Du undgår også at blive ramt af 5-dages reglen. Læs mere om 5-dages reglen nedenfor i afsnittet "Betal tidligst 5 dage før fristen".
Det eneste du selv skal sørge for, når du er tilmeldt Leverandørservice, er at indberette og derefter godkende betalingen via Leverandørservice. Begge dele skal ske senest kl. 16.00 på den sidste bankdag før indberetnings- og betalingsfristen. Når du betaler med Leverandørservice, går der en bankdag, før betalingen bliver gennemført.
På din kvittering for din indberetning, er der et direkte link, hvor du nemt kan godkende betalingen via Leverandørservice.
Sådan tilmelder du dig Leverandørservice
Du vælger selv, hvilke og hvor mange af dine pligter du ønsker at tilmelde Leverandørservice fx moms. Du tilmelder både den aktuelle betaling og alle de fremtidige betalinger af den samme type.
Hvis din virksomhed endnu ikke er tilmeldt Leverandørservice for en bestemt pligt, kan du i mange tilfælde tilmelde dig via et direkte link på kvitteringen for din indberetning.
Du kan altid tilmelde dig Leverandørservice via TastSelv Erhverv.
Se vores tringuide om, hvordan du tilmelder dig i TastSelv Erhverv.
Det er også muligt at tilmelde dig via Leverandørservices blanket (leverandoerservice.dk).
På Skattekontoen kan du betale et valgfrit beløb med dit Dankort eller Visa/Dankort:
- Du kan dog højst betale 100.000 kr.
- Betalingen sker dags dato (dvs. samme dag). Derfor er det vigtigt, at du tidligst betaler med dankortet fem hverdage før betalingsfristen. Hvis du betaler tidligere, kan pengene blive tilbagebetalt til din konto. Læs mere om 5 dages-reglen nedenfor i afsnittet "Betal tidligst 5 dage før fristen".
Du kan få hjælp til, hvordan du betaler med Visa/Dankort under Skattekontoen på TastSelv Erhverv.
På Skattekontoen kan du betale med MobilePay, hvis det betalingskort, som du har tilknyttet Mobilepay, er et Dankort eller Visa/Dankort.
- Vær opmærksom på, at beløbsgrænsen er afhængig af det betalingskort, som du har tilknyttet MobilePay.
- MobilePay skal godkendes til internet-betalinger. Hvis du ikke har givet denne tilladelse, bliver du bedt om tilmelde dig, første gang du bruger MobilePay.
- Du skal godkende betalingen via din mobiltelefon med MobilePay App’en, selvom du har brugt pc eller tablet til starte betalingsprocessen.
- Betalingen sker dags dato (dvs. samme dag). Derfor er det vigtigt, at du tidligst betaler via Mobilepay fem hverdage før betalingsfristen. Hvis du betaler tidligere, kan pengene blive tilbagebetalt til din konto. Læs mere om 5 dages-reglen ovenfor i afsnittet "Betal tidligst 5 dage før fristen".
Du kan få hjælp til, hvordan du betaler med MobilePay under Skattekontoen på TastSelv Erhverv.
Hvis du vil tilmelde dine løbende betalinger af grundskyld og eventuelt dækningsafgift til Betalingsservice, så de bliver betalt automatisk, kan du gøre det via dette link:
Tilmeld dig Betalingsservice (betalingsservice.dk)
Husk at tilmelde betalingen i god tid og senest 8 hverdage inden fristen.
Hvis du i stedet vil tilmelde dig Betalingsservice via din bank eller netbank, skal du bruge disse oplysninger:
- Kundenr.: CVR/CPR
- PBS nr.: 07045263
- Deb.gr.nr.: 1
Vær derefter opmærksom på, om din betaling fremgår af din oversigt fra Betalingsservice. Hvis den ikke gør det, skal du betale via betalingslinjen på din opkrævning.
Hvis du ikke har mulighed for at betale det fulde udestående beløb på én gang, kan du oprette en betalingsordning, hvor du kan betale i rater.
Der er dog et par betingelser, som din virksomheden skal opfylde, for at du kan få mulighed for at oprette en betalingsordning. Det drejer sig om følgende betingelser:
- Virksomheden må ikke have skattekontogæld, der er til inddrivelse hos Gældsstyrelsen
- Virksomheden kan kun have én betalingsordning ad gangen
Derudover er der også nogle ting, du skal være opmærksom på, før du opretter en betalingsordning.
Læs mere om betalingsordninger
Opret din betalingsordning i TastSelv Erhverv
Hvis du opfylder betingelserne for at oprette en betalingsordning, skal du selv oprette den i TastSelv Erhverv.
Sådan opretter du en betalingsordning trin for trin
Tilmeld din betalingsordning til Betalingsservice
Vi anbefaler, at du tilmelder din betalingsordning til Betalingsservice. Hvis du ikke overholder betalingsordningens frister eller andre betalingsfrister, afbryder vi nemlig betalingsordningen og sender en rykker for hele gælden.
Du kan finde de oplysninger, du skal bruge for at tilmelde dig Betalingsservice, i kvitteringsbrevet, "Her er din aftale", som vi sendte til din virksomheds Digitale Post, da du oprettede betalingsordningen.
Har du brug for hjælp til at oprette en betalingsordning?
Ring på telefon 72 22 28 00, hvis du skal have hjælp til at oprette betalingsordningen. Log på TastSelv Erhverv, inden du ringer. Så kan vi hurtigere hjælpe dig.
Når du betaler fra en udenlandsk bankkonto, skal du bruge nedenstående IBAN-nummer, swift-kode og konto.
Du skal derudover huske at tilføje dit cvr/se-nummer i feltet ”Meddelelse til modtager”.
IBAN-nummer: DK87 0216 4069 1633 94
Swiftkode: DABADKKK
Konto: 02164069163394
Kontohaver: Skattestyrelsen
Meddelelse til modtager: 8 cifret cvr/se-nummer (Skriv kun tal i dette felt!)
Hvis din virksomhed ikke er registreret i Danmark, og du skal betale til Skattekontoen fra en udenlandsk konto, skal du betale ved at benytte følgende betalingsoplysninger:
IBAN-nummer: DK53 0216 4069 2005 75
Swiftkode: DABADKKK
Konto: 0216 4069 2005 75.
Kontohaver: Skattestyrelsen
Kommentarfeltet: Skriv dit UVIR-nummer/kundenummer
Du kan finde din virksomheds UVIR-nummer/kundenummer i den mail, du tidligere har modtaget fra Skattestyrelsen.
Værd at vide om betaling via Skattekontoen
Din betaling er rettidig, hvis du betaler:
- via netbank eller dit pengeinstitut, og beløbet bliver trukket på din konto senest på dagen for betalingsfristen, og betalingen er sket efter bankens forretningsbetingelser for overførsler.
- via indbetalingskort senest på dagen for betalingsfristen.
- via Leverandørservice og har godkendt betalingstrækket på TastSelv Erhverv senest kl. 16 bankdagen før betalingsfristen.
Undgå at betale for tidligt
Når du indberetter og betaler moms, A-skat, AM-bidrag m.m. for virksomheden, skal du huske at skelne mellem indberetningsfristen og betalingsperioden. Du må meget gerne indberette i god tid før fristen, men betalingen via Skattekontoen skal først ske til selve forfaldsdatoen, eller tidligst fem hverdage før.
Hvis du betaler tidligere - og der ikke er andre betalinger til forfald på din Skattekonto eller anden gæld til det offentlige - bliver pengene automatisk tilbagebetalt til din NemKonto. Ifølge Opkrævningsloven må myndigheder som Skattestyrelsen nemlig ikke beholde virksomhedernes indbetalinger mere end fem hverdage. Derefter har vi pligt til at tilbagebetale et eventuelt overskud på Skattekontoen.
Du har tre muligheder for at undgå for tidlig betaling, så vi betaler pengene tilbage til dig, og din betaling ikke bliver registreret:
1. Sæt betalingsdatoen på netbank til tidligst fem hverdage før fristen
Hvis du betaler via netbank, kan du selv sætte betalingen til at ske på selve fristdatoen, eller tidligst fem hverdage før.
2. Opret automatisk betaling via Leverandørservice
Du kan tilmelde din virksomhed automatisk betaling via Leverandørservice. Så bliver pengene helt automatisk først trukket til fristen - hverken for tidligt eller for sent.
3. Hæv grænsen for udbetaling
Du kan hæve udbetalingsgrænsen på din virksomheds Skattekonto. Læs mere om, hvordan du hæver udbetalingsgrænsen i afsnittet "Sådan kan du hæve grænsen for udbetaling på din Skattekonto".
Alle virksomhedens indbetalinger og udbetalinger indgår i en samlet saldo. Resultatet bliver enten, at virksomheden samlet set skylder penge (debetsaldo) eller har penge til gode (kreditsaldo).
Det er ikke muligt at øremærke en betaling til et bestemt formål. Vi vil altid som det første dække den ældste gæld, der ikke er sendt til inddrivelse. Derefter vil gæld, der er sendt til inddrivelse, blive nedskrevet med det resterende beløb. Hvis der er et beløb tilovers, vil det blive udbetalt.
Du kan altid se på Skattekontoen under detaljevisning, hvordan og hvornår en indbetaling er brugt, og hvordan en postering er blevet betalt. Du kan se detaljevisningen ved at trykke på den enkelte indbetaling eller postering.
Forstå rækkefølgen af dine betalinger
Der er to datoer, du skal kende:
- Forfaldsdatoen: Den tidligst mulige dato en postering kan blive betalt.
- Betalingsfristen: Den seneste dato en postering skal betales.
Eksempel 1: Pengene går til noget andet, end du troede
Hvis du indberetter moms med sidste rettidige betalingsdato den 1. i måneden, men uden at betale, og også indberetter A-skat rettidigt den 10. i måneden og samtidig betaler et beløb svarende til den indberettede A-skat, så bliver indbetalingen ikke brugt til at betale til A-skatten, men til at betale momsen. Det sker, fordi momsen har sidste rettidige betalingsdato den 1. i måneden og A-skatten først den 10. i måneden. Hvis der er penge tilbage, når momsen er betalt, vil de blive brugt til delvist at betale din A-skat.
Eksempel 2: Du får ikke udbetalt alt det, du troede
Du laver en negativ momsindberetning. Hvis din samlede saldo på Skattekontoen er negativ, vil beløbet gå til at dække saldoen. Beløbet vil dække de ældste posteringer først, og du vil få en elektronisk modregningsmeddelelse i Meddelelsesarkivet i TastSelv Erhverv. Hvis din samlede saldo herefter er positiv, vil du få resten af pengene udbetalt.
Rentetilskrivning
De nedenstående regler gælder ikke for told. Læs om renter af told i afsnittet "Rentetilskrivning på told".
Hvis beløb ikke bliver betalt til tiden, løber der renter på fra sidste rettidige betalingsdato og frem til betalingstidspunktet. Der bliver også beregnet renter af gebyrer.
- Satsen er 0,9 procent om måneden i 2025 (satsen er uændret i forhold til 2024).
- Renten revideres en gang årligt og næste gang ved udgangen af 2025.
Renter bliver beregnet som en saldorente. I praksis vil det sige, at renten dagligt bliver beregnet på baggrund af den skyldige saldo. Rentesatsen er fælles for alle krav, der indgår i saldoen. Den beregnede rente bliver opgjort en gang om måneden og indgår i den skyldige saldo.
Rykkerproces og overdragelse til inddrivelse (gæld)
Du får en rykker, når du skylder over 5.000 kr.
- Du modtager en rykker, når du skylder over 5.000 kr., eller hvis du allerede har gæld til inddrivelse.
- Vi sender en rykker på hele saldoen.
- Sammen med rykkeren opkræver vi et rykkergebyr på 65 kr.
- Rykkeren har en betalingsfrist på 8 hverdage.
- Hvis vi efter yderligere 3 hverdage stadig ikke har modtaget din betaling, så overdrager vi hele saldoen til inddrivelse via Gældsstyrelsen.
- Når et beløb overgår til gældsinddrivelse, bliver posteringen markeret med "Inddrivelse" på din Kontostatus og dit Kontoudtog på Skattekontoen.
- Der bliver beregnet renter på Skattekontoen fra den oprindelige betalingsfrist og helt frem til udgangen af den måned, hvor beløbet overgår til inddrivelse.
- For ophørte virksomheder sender vi en rykker på beløb på 200 kr. og derover.
Eksempel på en renteberegning
Sådan bliver renten beregnet:
| Dato | Saldo |
|---|---|
| 1. september | - 10.000 kr. |
| 10. september | - 22.000 kr. |
| 12. september | - 11.000 kr. |
For september bliver der beregnet rente på 0,9 procent:
- af saldoen på 10.000 kr. i 9 dage fra og med den 2. til den 10.
- af saldoen på 22.000 kr. i 2 dage fra og med den 11. til den 12.
- af saldoen på 11.000 kr. i 18 dage fra og med den 13. til og med den 30.
Det beregnede beløb vil indgå i den rentebærende saldo fra den 30. september.
Hvis du ønsker at få opgjort din saldo inkl. renter pr. en bestemt dato, kan du ringe til os på 72 22 28 00.
Du kan ikke trække renten fra.
Siden den 1. maj 2016 er renteberegning af toldkrav på Skattekontoen blevet beregnet efter en anden regel, der er beskrevet i toldloven ud fra EU’s toldregler.
Toldfordringer beregnes med simpel rente. Det betyder, at der ikke må beregnes renter af renter. Desuden beregnes toldfordringer med deres egen rentesats.
Toldrentesats
Rentesatsen for toldfordringer bestemmes af Nationalbankens udlånsrente plus 2 procent. Når Nationalbanken hæver eller sænker sin rente, vil rentesatsen for toldfordringer blive reguleret fra den 1. i den måned, hvor renten bliver beregnet.
Det kan være en fordel at hæve din udbetalingsgrænse på Skattekontoen, hvis du ønsker at betale før tid.
Det er ikke hensigten, at skatteforvaltningen holder på virksomheders penge. Derfor vil en saldo, der overstiger 200 kr., som udgangspunkt blive udbetalt fra Skattekontoen.
Det er muligt for dig selv at sætte udbetalingsgrænsen for din virksomhed til et højere beløb. Det kan være en fordel, hvis:
- Du ved, du skal betale A-skat eller moms længere ude i fremtiden, men du ønsker at betale tidligere end 5 hverdage før fristen
- Du skal lukke din virksomhed og har pligter, der skal afregnes efter lukkedatoen
- Du vil betale til renter, der endnu ikke står på din Skattekonto
Vær opmærksom på, at hvis du har anden gæld på Skattekontoen, vil saldoen blive brugt til at dække den. Du kan ikke bruge udbetalingsgrænsen, når du har en aktiv betalingsordning, eller du har gæld til inddrivelse.
Din udbetalingsgrænse bliver automatisk sat til 0 kr.
Din udbetalingsgrænse vil som udgangspunkt være sat til 0 kr., medmindre du selv ændrer den. Alle dine tilgodehavender vil automatisk blive udbetalt, når din saldo på Skattekontoen overstiger 200 kr. Udbetalingen sker til din virksomheds Nemkonto og normalt inden for 5 hverdage.
Hvis du betaler fx din moms for tidligt (inden 5 hverdage før fristen), vil vi automatisk udbetale pengene til dig, hvis du ikke har andre åbne poster på Skattekontoen eller gæld til inddrivelse. Din indbetaling vil derfor ikke, som ønsket, dække din momsbetaling. Hvis du vil undgå dette, kan du med fordel hæve din udbetalingsgrænse på Skattekontoen.
Sådan hæver du udbetalingsgrænsen
Hvis du vil hæve din virksomheds udbetalingsgrænse på Skattekontoen, skal du logge på TastSelv Erhverv og gå til Skattekontoen og vælge menuen "Udbetalingsgrænse". Her skal du skrive det beløb, som du ønsker at hæve udbetalingsgrænsen til og trykke Godkend.
Bemærk: Udbetalingsgrænsen kan højst sættes til 200.000 kr., og vi giver ikke dispensation til at forhøje grænsen.
Pas på falske anmodninger om betaling via MobilePay
Flere borgere og virksomheder har modtaget en svindel-anmodning om betaling via MobilePay fra en falsk afsender som fx "SKTST/Skattekontoen" og "SKAT Skattekonto".
Skattekontoen udsender IKKE opkrævninger via MobilePay. Hvis du modtager sådan en opkrævning, skal du derfor afvise den. Anmeld det venligst til politiet.
Du kan finde mere information og se eksempler på falske anmodninger på vores side om falske mails og sms’er.
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om angivelse og afregning