Med bogføring får du overblik over:
- Dine indtægter og udgifter
- Hvor meget du skylder (passiver)
- Din virksomheds værdi (aktiver: varelager, inventar, tilgodehavende osv.)
Brug et bogføringsprogram
Når du skal bogføre, er det en god idé at bruge et bogføringsprogram. Bogføringsprogrammerne kan som regel både bruges til at lave bogføring, moms- og skatteregnskab, til at skrive fakturaer til kunderne, lave lagerstyring og meget mere.
På nettet kan du finde bogføringsprogrammer, der passer til dit behov. Mange af programmerne er gratis.
Hold styr på dine bilag
- Giv dine bilag et bilagsnummer, når du bogfører dem og skriv nummeret på bilagene.
- Brug fortløbende bilagsnumre, dvs. en rækkefølge fx 103, 104, 105 osv.
- Sæt eventuelle papirbilag i nummerorden i et ringbind.
- Gem bilagene i 5 år efter regnskabsårets udløb. Du må gerne gemme dem elektronisk.
Bogfør hurtigst muligt
Du skal bogføre dine transaktioner (salg, køb, lån osv.) så hurtigt som muligt. Også selvom beløbet på fakturaen ikke er betalt.
Du skal så vidt muligt bogføre dine transaktioner i den rækkefølge, du har foretaget dem i.
Du kan selv stå for hele bogføringen eller lade en revisor, en bogholder, en medarbejder eller din ægtefælle stå for det hele eller dele af det. Det er dog stadig dig, der som virksomhedens ejer, er ansvarlig for bogføringen.
Regnskab: dobbelt bogholderi og årsregnskab (skatteregnskab)
I dit regnskab skriver du dine indtægter og udgifter, hvilket tilsammen giver årets resultat for din virksomhed. Det er din resultatopgørelse (salg/omsætning - udgifter = virksomhedens over- eller underskud). Det er det resultat, du skal oplyse i dit oplysningsskema (det der tidligere hed selvangivelsen).
Læs om skat af egen virksomhed
Derudover indgår din virksomheds balance også i regnskabet. Balancen er din virksomheds værdi (aktiver), og hvordan den er finansieret (passiver).
Hver gang du har haft en indtægt eller udgift, bogfører du den også under balancen (aktiver eller passiver). Det kaldes dobbelt bogholderi. Det er en fordel at gøre det løbende, da man hurtigt mister overblikket, og det kan være svært at huske, hvad formålet med udgifterne var.
Tilsammen udgør resultatopgørelsen (indtægter minus udgifter) og balancen dit årsregnskab. Årsregnskabet viser alle de økonomiske aktiviteter, din virksomhed har haft i løbet af året. Skattestyrelsen kan via dit årsregnskab se, hvordan du har beregnet overskuddet eller underskuddet i din virksomhed. Se også afsnittet Konto og Kontoplan.
Eksempler på, hvordan du bogfører
- Har du et salg til en kunde, bogfører du det som en indtægt i resultatopgørelsen og som et aktiv i balancen, da det er penge, du har til gode.
- Køber du en maskine til din virksomhed, bogfører du beløbet som en hævning på fx din virksomheds bankkonto, og som et aktiv i balancen, da maskinen nu indgår som en del af din virksomheds værdi.