Hvis du har rettelser til tidligere perioder, skal du være opmærksom på, at de skal laves forskellige steder, afhængig af, om perioden ligger før eller efter 1. juli 2021. Fra 1. juli 2021 blev momsreglerne ved salg til private i EU nemlig ændret. Det betyder, at One Stop Moms er blevet til Moms One Stop Shop.
Var din virksomhed registreret i den tidligere One Stop Moms-ordning, er den automatisk blevet flyttet over på den nye Moms One Stop Shop-ordning fra 1. juli 2021.
Rettelser til perioder før 1. juli 2021
Du kan når som helst rette i perioder før 1. juli 2021, så længe rettelserne bliver lavet i den periode, rettelserne vedrører. Rettelser til perioder før 1. juli 2021 skal foretages i den gamle One Stop Moms-løsning. Du vil derfor stadig have adgang til den gamle løsning efter 1. juli 2021.
Rettelser til perioder efter 1. juli 2021
Rettelser til perioder efter 1. juli 2021 skal foretages i Moms One Stop Shop-systemet. Du kan først indberette rettelser til tidligere perioder samtidig med indberetningen af indeværende periode. Du må altså vente med at rette til indberetningen af den næstkommende periode. Her skal du indberette dine rettelser med henvisning til, hvilken tidligere periode det drejer sig om. Rettelserne vil så påvirke det samlede beløb for den aktuelle periode, du indberetter for.
Sådan gør du
Vælg land og periode i TastSelv Erhverv, og skriv differencen mellem det momsbeløb, du først indberettede, og det korrekte beløb.
Hvis du har en rettelse til en tidligere periode, hvor du ikke har haft salg, skal du ikke lave en nulindberetning. Så skal du i stedet indberette et rettelsesbeløb.
- Log på TastSelv Erhverv med MitID eller MitID Erhverv. Du kan ikke indberette, hvis du er logget på med TastSelv-kode. Har din virksomhed ikke mulighed for at få MitID, skal du i stedet logge på Moms One Stop Shop med 2-trins-login. Læs mere om 2-trins-login.
- Vælg Moms og herefter Moms One Stop Shop.
- Vælg Indberet til Moms One Stop Shop.
- Vælg den periode, du vil indberette den ordinære for.
- Indberet, om virksomheden har solgt varer/ydelser i perioden, og fra hvilket land.
- Skriv beløb, eksklusiv moms, momssats på de enkelte varer/ydelser, du har solgt i perioden, og momsbeløb for hvert land.
- Indberet herefter de rettelser du har til hvilke perioder og lande.
- Når du har godkendt din indberetning, får du en kvittering med information om, hvordan du betaler.
Bemærk
Du skal altid indberette dine salg i danske kroner. Da systemet foretager en automatisk omregning til euro og tilbage igen til danske kroner, kan det resultere i en lille difference pga. kursforskellen mellem det, du indberetter, og det du skal betale, da der beregnes ud fra en særlig kurs for hver periode. Dermed er rettelser til tidligere perioder en anden kurs end den indeværende periode.
Har du negative rettelser?
Negative rettelser bliver ikke udbetalt via Moms One Stop Shop. De bliver modregnet i det samlede beløb, som skal betales til det pågældende EU-land for perioden.
Hvis det samlede beløb er negativt, giver vi det pågældende land besked, og de vil herefter behandle din anmodning om at få udbetalt det negative beløb. Vær opmærksom på, at landet kan bede om dokumentation, og at de kan afvise din anmodning.