Gå til indhold

22.046 - Registrering for spiritus, vin og øl

Blanket-nr.

22.046

Om blanketten

Formål med blanketten

Blanketten anvendes til registrering af virksomheder, der fremstiller og indfører spiritus, vin og øl og indfører/importerer regelmæssigt. Ved denne registrering skal du angive på månedsbasis.

Hvis du lejlighedsvis indfører/importerer afgiftspligtige varer (1-2 gange om året), har du alene brug for en midlertidige registrering. Det sker i forbindelse med indberetning af afgiften via blanket 29.101 Angivelse af punktafgifter - midlertidige varemodtagere.

Registrering for tobaksvarer sker via blanket 29.104 Registrering af tobaksvarer, hvis du samtidig handler med tobaksvarer.

Dette skal du bruge:

  • Du skal have MitID for at indsende indberetningen digitalt
  • Evt. budget (hvis der skal stilles sikkerhed for afgiften)
  • Evt plantegninger/miljømyndighedsgodkendelse/brandmyndighedsgodkendelse af lagrene
  • Udenlandske virksomheder skal oplyse cvr-nummer/cpr-nummer på den danske repræsentant


EMCS

Når du køber eller sælger harmoniserede punktafgiftspligtige varer (vin, øl, spiritus, tobak eller visse mineralolieprodukter) uden afgift (afgiftssuspension), eller i forvejen afgiftsbetalt (beskattet forsendelse) fra et EU-land til et andet EU-land, skal du bruge EMCS (Excise Movement and Control System). For også at kunne anvende EMCS til beskattede forsendelser skal du registreres som autoriseret modtager og/eller autoriseret afsender for den pågældende harmoniserede punktafgiftspligtige vare.

Hvornår skal du ikke registreres til EMCS?

EMCS skal ikke anvende ved forsendelse af varer:

  • mellem virksomheder i Danmark. Dog skal EMCS anvendes, hvis transporten foregår via et andet EU-land.
  • direkte fra Danmark til et tredjeland, fx med skib til Norge eller Rusland.
  • direkte fra et tredjeland til Danmark.
  • til EFTA-lande (Island, Norge, Schweiz og Liechtenstein) via et andet EU-land, hvis varerne (T2-varer, der er i fri omsætning i EU) allerede i Danmark tages under den fælles EU-forsendelsesprocedure.
  • der toldmæssigt ikke er i fri omsætning i EU, dvs. ufortoldede varer (T1-varer), og som derfor er underlagt EU-forsendelsesproceduren.
  • fra små vinproducenter i EU.
  • kkarburatorvæske samt visse smøreolieprodukter efter mineralolieafgiftsloven.
    Læs mere om EMCS på skat.dk.