Generelt om Skattestyrelsens behandling af personoplysninger
Skattestyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger.
Skatteforvaltningen omfatter følgende syv styrelser:
- Administrations- og Servicestyrelsen
- Gældsstyrelsen
- Motorstyrelsen
- Skattestyrelsen
- Toldstyrelsen
- Udviklings - og Forenklingsstyrelsen
- Vurderingsstyrelsen.
På denne side får du nærmere information om, hvorfor og hvordan Skattestyrelsen behandler personoplysninger om dig og/eller om din personligt ejede virksomhed.
Når der i teksten står ”vi”, ”vores” eller ”os”, menes der Skattestyrelsen. I de tilfælde, hvor informationen handler om hele Skatteforvaltningen eller dens øvrige styrelser, vil der stå ”Skatteforvaltningen”.
Hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine oplysninger eller vil benytte dig af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte os:
- på telefon 72 22 18 18. Du kan se vores åbningstider på skat.dk/kontakt
- ved at gå ind på skat.dk/tastselv
- ved brev til: Skattestyrelsen, Nykøbingvej 76, Bygning 45, 4990 Sakskøbing.
Skatteforvaltningen behandler de oplysninger, som er nødvendige for at løse myndighedens opgaver.
Skatteforvaltningens kerneopgaver er opgørelse og opkrævning af en række skatter og afgifter. Det drejer sig om person-, erhvervs- og selskabsskat, arbejdsmarkedsbidrag, ejendomsskatter, afgifter, moms og told. Derudover er det Skatteforvaltningens opgave at inddrive offentlig gæld.
Nedenfor kan du læse om selve Skattestyrelsens opgaver og finde henvisninger til information om opgaverne hos de øvrige styrelser i Skatteforvaltningen.
Vi gør særligt opmærksom på informationen om samkøring af oplysninger til bl.a. kontrol og udvikling af it-systemer, som står nedenfor i afsnittet Særligt om Skattestyrelsens opgaver (og specifikt under Samkøring).
Skattestyrelsens opgave er at sikre, at alle borgere og virksomheder betaler korrekte skatter og afgifter til tiden. Den opgave løser vi ved at gøre det nemt og trygt at betale skatter og afgifter samt ved at have effektive kontroller integreret i opgaveløsningen.
Du kan læse nærmere om vores opgaver på sktst.dk.
Vi kan også varetage opgaver på vegne af de øvrige styrelser i Skatteforvaltningen. Du kan læse mere om de øvrige styrelsers opgaver sidst i dette afsnit.
Samkøring
Samkøring indebærer, at der sammenkobles oplysninger fra forskellige datasæt på tværs af fx it-systemer eller registre.
Vi samkører oplysninger om dig til bl.a. kontrol og udvikling af it-systemer, når det er nødvendigt for vores myndighedsopgaver.
Vi samkører oplysninger om dig til opgørelse, opkrævning og inddrivelse af skatter og afgifter samt målretning af vores vejledning. Ved udvikling af it-systemer sker samkøringen fx ved brug af kunstig intelligens (AI), herunder maskinlæring.
Samkøringen sker med eksisterende oplysninger i vores it-systemer og andre kilder, når det er tilladt efter lovgivningen. Andre kilder kan både være oplysninger fra andre offentlige myndigheder og offentligt tilgængelige oplysninger.
Du kan læse mere om vores muligheder for samkøring i afsnittet Lovgrundlag for behandling.
Journaliserings- og notatpligt
Skatteforvaltningen er som offentlig myndighed bl.a. omfattet af journaliserings- og notatpligten i offentlighedsloven. Det betyder, at når du kontakter os telefonisk eller skriftligt, vil vi i vores elektroniske sags- og dokumentationssystem registrere de oplysninger, som er omfattet af denne pligt.
Effektiv og rationel sagsstyring, herunder statistik
Vi behandler personoplysninger til effektiv og rationel sagsstyring. Det omhandler bl.a. statistikker, der skal illustrere generelle tendenser, som har betydning for vores myndighedsopgaver. Dette gælder fx ved sagsudvælgelse, ledelsesrapportering og de tilfredshedsundersøgelser, som gennemføres for at forbedre vores sagsbehandling, kommunikation og vejledning.
Udover Skattestyrelsen består Skatteforvaltningen af seks andre styrelser. Du kan læse om opgaverne i Skatteforvaltningens øvrige styrelser på de enkelte styrelsers hjemmesider:
Vi behandler kun de personoplysninger, som vi har et lovligt og sagligt formål med at behandle, og som vi vurderer er nødvendige i forhold til vores myndighedsopgaver.
I dette afsnit kan du læse mere om de typer personoplysninger, vi kan behandle om om dig.
Almindelige personoplysninger kan både være ikke-fortrolige og fortrolige oplysninger. Fortrolige oplysninger er bl.a. oplysninger om dig, som er omfattet af vores særlige tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17.
De typer af almindelige personoplysninger, som vi behandler, vil fx være:
- identifikationsoplysninger som navn, adresse, cpr-nummer eller cvr-nummer
- økonomiske og erhvervsmæssige forhold, herunder om indtægt og formue
- familiemæssige forhold
- boligmæssige forhold.
Vi bruger i visse situationer bestemte oplysninger om dine personlige relationer (fx din ægtefælle eller samlever) og erhvervsrelationer (fx din virksomheds relationer). Det kan fx være ved sambeskatning mellem ægtefæller eller registrering af skatte- og afgiftspligter ved oprettelse af en virksomhed.
Vi behandler straffesager og er bemyndiget til at udstede administrative bøder for overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen. Oplysninger om administrative bøder er personoplysninger, som er omfattet af kategorien "straffedomme og lovovertrædelser".
Vi behandler oplysninger om straffedomme og lovovertrædelser fra andre offentlige myndigheder, når oplysningerne vurderes at være nødvendige i forhold til vores myndighedsopgaver. Hvis du eller din eventuelle repræsentant har givet os den type oplysninger til din sag, bliver de også behandlet.
I nogle tilfælde behandler vi følsomme personoplysninger. Det gælder fx, hvis oplysningerne har betydning for din skatteopgørelse. Det vil typisk være oplysninger om:
- medlemskab af Folkekirken (religiøs overbevisning)
- fagforeningsmæssigt tilhørsforhold.
Hvis du eller din repræsentant har sendt os andre følsomme personoplysninger til din sag, fx helbredsoplysninger, bliver de også behandlet.
Når vi behandler personoplysninger om dig eller din virksomhed, skal behandlingen være baseret på et lovgrundlag (også kaldet et retsgrundlag).
Lovgrundlaget afhænger bl.a. af, hvordan de personoplysninger, vi behandler om dig, er kategoriseret i EU’s databeskyttelsesforordning, og hvilken behandling vi foretager. I afsnittet Hvilke oplysninger behandler vi? kan du se, hvilke personoplysninger vi behandler om dig og/eller din virksomhed, og hvordan oplysningerne er kategoriseret.
I dette afsnit kan du læse om, hvilke lovgrundlag vores behandling er baseret på.
Behandlingen af dine almindelige personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og særlovgivning. Det er som udgangspunkt databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og litra e, som er grundlaget for vores behandling af dine almindelige personoplysninger.
Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, handler om den behandling, som er nødvendig for, at vi overholder en retlig forpligtelse.
Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, handler om behandling af personoplysninger, der er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som led i den offentlige myndighedsudøvelse, vi har fået pålagt.
Som offentlig myndighed bruger vi normalt ikke samtykke som lovgrundlag ved behandling af personoplysninger. I de særlige tilfælde, hvor vi bruger samtykke, vil du altid blive informeret særskilt i forbindelse med samtykket.
Reglerne om samtykke som lovgrundlag for behandling af almindelige personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a. Samtykket er altid frivilligt, og du kan altid trække det tilbage.
Vi behandler dit cpr-nummer for entydigt at kunne identificere dig og/eller til journalisering. Denne behandling er baseret på databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Når vi behandler oplysninger om lovovertrædelser, er behandlingen baseret på databeskyttelseslovens § 8. Bestemmelsen handler om behandling af personoplysninger, herunder videregivelse, der er nødvendig som led i bl.a. offentlig myndighedsudøvelse.
Når vi behandler følsomme personoplysninger om dig, vil oplysningerne som udgangspunkt være baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, hvis behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
Vi behandler også følsomme personoplysninger om dig i henhold til databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, når behandlingen er baseret på væsentlige samfundsinteresser med passende og specifikke foranstaltninger af hensyn til dig, som registreret.
Vi må desuden behandle nødvendige følsomme personoplysninger baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra e, som du tydeligvis selv har offentliggjort, når vi vurderer, at det er relevant for din sag.
Behandling af følsomme oplysninger vil desuden kun ske, hvis der samtidig er hjemmel til behandlingen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c eller e. Det vil sige, at det også er et krav, at behandlingen enten er nødvendig for vores overholdelse af en retlig forpligtelse, eller at behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som led i den offentlige myndighedsudøvelse, vi er pålagt.
Der er en række særlove og bekendtgørelser, som regulerer vores behandling af personoplysninger. Det gælder fx:
- skatteforvaltningsloven, hvor det bl.a. fremgår i § 1, at vi skal forvalte lovgivningen om skatter og afgifter
- skatteindberetningsloven
- skattekontrolloven.
Du finder gældende skatte- og afgiftslove på skat.dk/skattelove. Det omfatter også love af betydning for specifikke skatter og afgifter.
Derudover behandler vi også personoplysninger på baggrund af bestemmelser i anden lovgivning, fx hvidvaskloven, forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Vores adgang til samkøring af oplysninger er beskrevet i skattekontrollovens kapitel 7.
Reglen om vores adgang til samkøring med eksisterende oplysninger i Skatteforvaltningens systemer findes i skattekontrollovens § 68, stk. 1.
Vi har adgang til samkøring med nødvendige oplysninger fra indkomstregisteret. Det står i skattekontrollovens § 68, stk. 2.
Vi kan få adgang til alle nødvendige oplysninger fra andre offentlige myndigheders registre med henblik på samkøring. Det står i skattekontrollovens § 68, stk. 3.
Vi kan indhente nødvendige oplysninger fra offentligt tilgængelige kilder med henblik på samkøring. Det står i skattekontrollovens § 68, stk. 4.
Derudover kan vi samkøre nødvendige oplysninger fra Skatteforvaltningens it-systemer, andre offentlige myndigheder og offentligt tilgængelige kilder ved udvikling af it-systemer. Det gælder fx træning af kunstig intelligens (AI), herunder maskinlæring. Reglen om dette findes i skattekontrollovens § 67 a. Der er fastlagt specifikke regler for behandling til udvikling af it-systemer i bekendtgørelse nr. 2660 af 28. december 2021 om Skatteforvaltningens indsamling og behandling af visse oplysninger ved udvikling af it-systemer.
Vi modtager både dine oplysninger fra dig selv og fra andre. I dette afsnit kan du læse mere om, hvor vi modtager dine personoplysninger fra.
Oplysninger fra dig selv
Vi behandler de personoplysninger, som vi modtager fra dig. Det kan fx være oplysninger, du har givet i forbindelse med din forskuds- og årsopgørelse eller ved registrering af din virksomhed. Det kan også være de oplysninger, vi får, når vi taler med dig i telefonen, kommunikerer med dig skriftligt eller holder møder med dig.
Vi bruger i særlige tilfælde personoplysninger fra sociale medier mv., som tydeligvis er offentliggjort af dig selv, når vi vurderer, at det er relevant for din sag. Det er i overensstemmelse med en udtalelse fra Folketingets Ombudsmand af 9. november 2011 (J.nr. 2011-2657-2091).
Oplysninger fra andre
Vi modtager også oplysninger fra andre end dig. Det kan fx være fra:
- registre, som fx cpr-registeret, cvr-registeret, eIndkomst (indkomstregisteret) og andre myndigheders registre
- private virksomheder, fx din arbejdsgiver, dit pengeinstitut eller andre indberetningspligtige, som fx advokater og investeringsplatforme
- din eventuelle repræsentant eller værge
- din familie (fx ægtefælle eller samlever) andre privatpersoner og oplysninger fra andre personers skattesager
- andre offentlige myndigheder, fx andre myndigheder i Skatteministeriets koncern, kommuner, Udbetaling Danmark, Erhvervsstyrelsen og politiet
- udenlandske myndigheder, særligt skattemyndigheder i EU/EØS-lande og i lande uden for EU/EØS (såkaldte tredjelande).
Vi kan give dine personoplysninger videre til andre, herunder andre offentlige myndigheder og private.
Andre myndigheder under Skatteministeriets koncern
Vi må give dine oplysninger videre til en anden myndighed inden for Skatteministeriets koncern, når det er nødvendigt for deres sagsbehandling. Det kan fx være til Skatteministeriets departement i forbindelse med ministerbetjening eller til Skatteankestyrelsen i forbindelse med en klagesag.
Andre offentlige myndigheder
Vi giver dine personoplysninger videre til andre offentlige myndigheder, når vi vurderer, at oplysningerne har væsentlig betydning for en anden myndigheds opgaver, eller når vi har en lovmæssig pligt til det.
Det kan fx være til:
- politiet
- domstolene
- Udbetaling Danmark
- kommuner
- Erhvervsstyrelsen
- udenlandske skattemyndigheder i EU/EØS-lande og lande uden for EU/EØS (såkaldte tredjelande)
- Danmarks Statistik.
Private
Vi videregiver i visse situationer dine oplysninger til private borgere, virksomheder og partsrepræsentanter, når vi er forpligtet til det. Vi kan fx være forpligtet til at videregive oplysninger til din ægtefælle. Vi kan også være forpligtet til at videregive oplysninger til andre i forbindelse med fx begrundelse af en afgørelse eller ved anmodning om aktindsigt. Du kan også give samtykke til, at fx dit pengeinstitut får oplysninger om dig til bl.a. långivning.
Vi er omfattet af tavshedspligt, herunder en særlig tavshedspligt efter skatteforvaltningslovens § 17. Vi videregiver derfor ikke personoplysninger til uvedkommende.
Du kan læse mere om vores tavshedspligt i Den juridiske vejledning, afsnit A.A.6.1 om tavshedspligt. I Den juridiske vejledning, afsnit A.A.6.1.2.4.2, kan du læse om eksempler på særlige lovhjemler, der kan indebære videregivelse af oplysninger til private.
Databehandlere
Vi anvender desuden it-leverandører som databehandlere. De får overladt dine personoplysninger til behandling på vores vegne og efter vores instruks. Dette sker i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 28.
Vi opbevarer og behandler kun dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt for de formål, vi bruger oplysningerne til, eller indtil en lovbestemt frist udløber.
Det er nødvendigt, så vi kan foretage kontrol og dokumentere de afgørelser, vi træffer, hvis du fx skulle gøre indsigelser mod afgørelsen, klage til en klageinstans eller indbringe en sag for domstolene.
Vi er desuden forpligtet til at opbevare dine personoplysninger af hensyn til retlige eller administrative behov i henhold til arkivlovgivningen.
Når formålet med behandlingen ikke længere er til stede, vil dine personoplysninger blive slettet, anonymiseret eller overført til et arkiv efter reglerne i arkivloven (lovbekendtgørelse nr. 1201 af 28/09/2016, retsinformation.dk).
Hvis vi i bestemte sammenhænge træffer automatiske afgørelser, vil du eller din virksomhed blive oplyst om, hvordan resultatet er blevet til (dvs. logikken bag afgørelsen) og betydningen af de forventede konsekvenser for dig og/eller din virksomhed.
Bliver en afgørelse truffet ved automatisk afgørelse, betyder det, at der ikke forinden er et menneske, der tager stilling til resultatet.
Vi overfører personoplysninger til tredjelande (lande uden for EU/EØS) i forbindelse med dobbeltbeskatningsoverenskomster og andre internationale aftaler. Det gælder bl.a. OECD’s og Europarådets konvention om bistand i skattesager.
Du kan læse om bistandskonventionen i Den juridiske vejledning afsnit C.F.8.1.2.3 om OECD's og Europarådets bistandskonvention. Du kan også få et overblik over aftalerne med de enkelte lande og jurisdiktioner i Den juridiske vejledning, afsnit C.F.9.2 om Danske dobbeltbeskatningsoverenskomster og internationale aftaler.
Du kan finde dobbeltbeskatningsoverenskomster og internationale aftaler på skm.dk.
Når vi overfører personoplysninger til tredjelande, er vi forpligtet til også at informere om overførselsgrundlaget.
I de følgende to afsnit fremgår overførselsgrundlagene for henholdsvis sikre og usikre tredjelande ved overførsel i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomster og andre internationale aftaler.
Sikre tredjelande
Når vi videregiver oplysninger til tredjelande, som er sikre i henhold til EU-Kommissionens tilstrækkelighedsafgørelser, er overførslen baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 45. Det gælder overførsler til Andorra, Argentina, Færøerne, Guernsey, Isle of Man, Israel, Jersey, New Zealand, Schweiz, Storbritannien, Sydkorea og Uruguay.
Du kan læse mere om EU-Kommissionens tilstrækkelighedsafgørelser på europa.eu.
Usikre tredjelande
Når vi videregiver oplysninger til tredjelande på baggrund af dobbeltbeskatningsoverenskomster og internationale aftaler, er overførslen baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 46, stk. 2, litra a. Denne regel handler om et retligt bindende instrument, som kan håndhæves mellem offentlige myndigheder og organer.
Når vi behandler personoplysninger om dig, har du en række rettigheder. I dette afsnit kan du læse om de rettigheder, du har efter databeskyttelsesforordningen.
Vi har pligt til at underrette dig, når vi indsamler og behandler personoplysninger om dig. Du har bl.a. ret til at blive oplyst om formålet med behandlingen og reglerne herom. Du får fx denne underretning, når du bliver gjort opmærksom på oplysningsteksten på denne side.
Vi kan i visse situationer være undtaget for pligten til at underrette dig. Dette gælder fx, hvis du allerede er bekendt med informationen om behandlingen af dine personoplysningerne, eller din interesse i at blive underrettet bør vige for afgørende hensyn til private eller offentlige interesser.
Vi skal heller ikke underrette, hvis oplysningerne fx er modtaget fra en anden myndighed eller virksomhed, hvor indsamling eller videregivelse udtrykkelig er fastsat i lovgivningen. Det samme gælder, hvis underretning sandsynligvis gør det umuligt eller i alvorlig grad hindrer opfyldelse af formålene med behandlingen (fx et kontrolformål). Der skal heller ikke underrettes, hvis underretningen ville indebære, at vi skulle videregive oplysninger i strid med en lovbestemt tavshedspligt, herunder den udvidede tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17.
Du har en række andre rettigheder, som omtales nedenfor. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. Se hvordan i afsnittet Har du brug for at kontakte Skattestyrelsen?.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har som udgangspunkt ret til at få indsigt i vores behandling af dine personoplysninger. Det betyder dels, at du har ret til at få bekræftet, at der behandles oplysninger om dig. I givet fald har du også ret til at få en kopi af dine oplysninger samt en række yderligere informationer om behandlingen af dine oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få rettet oplysninger om dig, som ikke er rigtige.
Vi har normalt brug for at kunne dokumentere de oprindelige oplysninger fra vores sagsbehandling på grund af vores notat- og journaliseringspligt som offentlig myndighed. Derfor vil berigtigelse (rettelser) typisk ske ved at tilføje de rigtige oplysninger på sagen uden samtidig at fjerne de urigtige oplysninger. De urigtige oplysninger må i så fald ikke få betydning i vores senere sagsbehandling.
Vi kan også notere dine synspunkter på trods af, at vi vurderer, at dine oplysninger er korrekte.
Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden den fastsatte sletning indtræffer. Du har ikke ret til at få oplysninger slettet, når én af nedenstående betingelser er opfyldt:
- Behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse.
- Behandlingen er nødvendig for at løse en opgave, som enten er i samfundets interesse eller hører under vores offentlige myndighedsudøvelse.
Vi må som udgangspunkt ikke slette oplysninger på grund af vores notat- og journaliseringspligt som offentlig myndighed. Det gælder også urigtige oplysninger, som du kan læse mere om i afsnittet Ret til berigtigelse (rettelse).
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Imens behandlingen er begrænset, må vi kun opbevare oplysningerne, hvis én af nedenstående betingelser er opfyldt:
- At du gyldigt har givet samtykke.
- At behandlingen sker med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
- At behandlingen sker for at beskytte en fysisk eller juridisk person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine almindelige personoplysninger af grunde, der vedrører din særlige situation. Denne ret gælder, når vores behandling af dine oplysninger sker af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som led i vores offentlige myndighedsudøvelse.
I det tilfælde må vi ikke længere anvende personoplysningerne til vores opgaver, medmindre vi påviser tunge legitime grunde, der går forud for dine interesser, eller behandlingen er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på datatilsynet.dk.
Hvis du har generelle spørgsmål om databeskyttelse, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver, også kaldet en DPO.
Du kan kontakte DPO’en på følgende måder:
- mail: DPO@sktst.dk
Vi anbefaler, at du ikke sender cpr-nummer eller øvrige fortrolige og følsomme personoplysninger via ukrypteret mail til DPO’en. - brev: Skattestyrelsen, Att. Databeskyttelsesrådgiveren, Hannemanns Allé 25, 2300 København S.
DPO’ens funktion er bl.a. også at vejlede os som myndighed om behandling af personoplysninger og overvåge, at vi overholder reglerne på databeskyttelsesområdet.
Organisering
Skatteforvaltningen hører under Skatteministeriets koncern, hvor DPO’en er koncernfælles.
Vores DPO er placeret i Skattestyrelsen, som er en del af Skatteforvaltningen.
Du har mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
Du kan læse mere om, hvordan du klager på datatilsynet.dk. Datatilsynet har lavet en klageformular, som du kan bruge, hvis du ønsker at klage.
Datatilsynet anbefaler, at en klage sendes via Digital Post, men du kan også sende klagen med brev til: Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby.
Oplysningsteksten bliver løbende opdateret, når det er nødvendigt. Du kan altid se, hvornår teksten sidst er ændret i dette afsnit.
Seneste opdatering: den 9. februar 2024.