Personoplysninger ved moms- og lønsumsafgift og energiafgifter
Skattestyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger.
På denne side kan du få nærmere information om, hvorfor og hvordan Skattestyrelsen behandler personoplysninger om dig eller om din personligt ejede virksomhed.
Du kan altid kontakte Skattestyrelsen, hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine oplysninger eller vil benytte dig af dine rettigheder.
Du kan kontakte os:
- på telefon 72 22 18 18. Du kan se vores åbningstider via skat.dk/kontakt
- via vores hjemmeside på skat.dk/tastselv
- pr. brev: Skattestyrelsen, Nykøbingvej 76, Bygning 45, 4990 Sakskøbing.
Vi behandler de oplysninger, som er nødvendige for at løse vores myndighedsopgaver.
I relation til denne indsamling er vores formål at sikre et korrekt afgiftstilsvar for virksomheden i forhold til moms- og lønsumsafgift, herunder energiafgifter.
Som understøttende beslutningsværktøj for sagsbehandlingen af virksomhedens afgiftstilsvar, kan vi sammenholde dine oplysninger med oplysninger, vi har i forhold til din indberetning af afgiftstilsvaret.
Vi må samkøre oplysninger om dig til bl.a. kontrol og udvikling af it-systemer, når det er nødvendigt for vores myndighedsopgaver. Ved udvikling af it-systemer gælder dette fx brug af kunstig intelligens (AI). Samkøring omfatter eksisterende oplysninger i vores it-systemer og også andre kilder, når lovgivningen tillader det.
Du kan læse mere om vores myndighedsopgaver og muligheder for samkøring i afsnittene Formålet med behandling af personoplysninger og Lovgrundlag for behandling på skat.dk/personoplysninger-skattestyrelsen.
Vi behandler kun de personoplysninger, som vi har et lovligt og sagligt formål med at behandle, og som vi vurderer er nødvendige i forhold til vores myndighedsopgaver.
I forbindelse med den konkrete opgave kan vi fx behandle nedenstående typer af almindelige personoplysninger om dig:
- identifikationsoplysninger som navn, adresse, telefonnummer, cpr-nummer Se-nummer eller cvr-nummer
- økonomiske og erhvervsmæssige forhold om virksomheden, herunder ejerforhold, registreringsforhold, indkomstoplysninger, ejendomsoplysninger og restancer/gæld.
Vi behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, og dit cpr-nummer efter databeskyttelseslovens § 11.
Særlovgivningen
Vores myndighedsopgaver er overordnet fastlagt i skatteforvaltningslovens § 1, hvor det bl.a. fremgår, at vi skal forvalte lovgivningen om skatter og afgifter. Vores adgang til samkøring af oplysninger står i skatte-kontrollovens § 67 a, og § 68.
I forhold til moms og lønsumsafgift er det særligt følgende lovgivning, som er relevant:
- opkrævningsloven, herunder § 2, stk. 1 om virksomhedens angivelse af korrekte skatter og afgifter for hver periode
momsloven, herunder § 56 og § 57 om opgørelse og indberetning af afgiftstilsvar - lønsumsafgiftsloven, herunder kapital II om afgiftsgrundlag og afgiftssats og kapitel III om opgørelse og indbetaling af afgiften
- momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015)
- lønsumsafgiftsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1437 af 30. november 2023)
- bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger mv. (bekendtgørelse nr. 111 af 2. februar 2015)
- forordning om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift (rådets forordning 904/2010 af 7. oktober 2010)
- momssystemdirektivet (rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006).
Angivelsespligt og konsekvenser ved manglende indberetning
Du er ansvarlig for at indberette korrekt og til tiden. Hvis du ikke indberetter til tiden, laver vi et midlertidigt skøn over din indberetning (en foreløbig fastsættelse). Samtidig koster det dig en afgift og renter. Det vil have alvorlige konsekvenser for dig, hvis du ikke indberetter og kun betaler det beløb, vi midlertidigt har skønnet i den foreløbige fastsættelse.
De alvorlige konsekvenser kan bl.a. være tvangsafmelding af virksomheden og risiko for en straffesag. Såfremt du modtager en foreløbig fastsættelse, fordi du ikke har indberettet til tiden, er det derfor vigtigt, at du erstatter vores midlertidige skøn (foreløbige fastsættelse) med din indberetning.
Læs mere om foreløbige fastsættelser
Vi henviser til opkrævningslovens § 4, stk. 1 om foreløbig fastsættelse ved manglende indberetning.
Rigsarkivet
Overførsel af oplysninger til Rigsarkivet sker efter arkivlovens § 13.
Vi bruger automatiske afgørelser til at foretage en foreløbig fastsættelse af din virksomheds afgiftstilsvar, hvis vi mangler oplysninger omfattet af din angivelsespligt. Den foreløbige fastsættelse er baseret på din virksomheds tidligere indberetninger.
Du kan læse om mulige konsekvenser ved foreløbig fastsættelse ovenfor i afsnittet Lovgrundlag for behandling under punktet Angivelsespligt og konsekvenser ved manglende indberetning.
Vi modtager dine oplysninger, som du selv oplyser digitalt via din indberetning af moms og lønsumsafgift eller via en blanket.
Ved indberetning af afgiftstilsvar kan andre indberette på vegne af dig, hvis der er givet fuldmagt hertil. Det kan fx være en revisor eller bobestyrer.
Vi modtager også oplysninger fra Erhvervsstyrelsen.
Vi modtager derudover oplysninger fra udenlandske skattemyndigheder.
Ved senere sagsbehandling og kontrol kan vi modtage oplysninger fra andre offentlige myndigheder og banker med henblik på at sikre korrekt afgiftstilsvar.
Vi videregiver personoplysninger til følgende modtagere og kategorier af modtagere:
- andre borgere og virksomheder, når vi er forpligtet til det. Som eksempler kan nævnes, at vi, som begrundelse for en afgørelse eller ved anmodning om aktindsigt, kan være forpligtet til at videregive oplysninger til andre, fx til din eventuelle ægtefælle.
- andre offentlige myndigheder, når vi vurderer, at oplysningerne har væsentlig betydning for en anden myndigheds opgaver, eller vi er forpligtet til det. Det kan fx være til politiet, Skatteankestyrelsen, Skatteministeriets departement, domstolene, Erhvervsstyrelsen, Udbetaling Danmark, kommuner, udenlandske skattemyndigheder og Danmarks Statistik
- udbydere af regnskabssystemer og revisorer, som virksomheden selv har givet tilladelse til at få adgang til oplysninger om afgiftstilsvar.
- andre virksomheder, når vi er forpligtet til det ved begrundelse for en afgørelse overfor den anden virksomhed.
Nogle af vores it-leverandører behandler dine personoplysninger på vores vegne og efter vores instruks.
På nuværende tidspunkt sletter vi ikke de oplysninger, der behandles i forbindelse med formålet beskrevet ovenfor i afsnittet Formålet med behandling af personoplysninger.
Vi er forpligtede til at opbevare dine oplysninger, indtil opbevaring ikke længere er nødvendig for at kunne foretage kontrol og dokumentere vores afgørelser, hvis du skulle gøre indsigelse mod en afgørelse, klage til en klageinstans eller indbringe en sag for domstolene. Vi er også forpligtede til at opbevare dine oplysninger i henhold til vores arkivforpligtelser.
Når formålene med behandlingen af dine oplysninger er udtømt, bliver oplysningerne overført til opbevaring i Rigsarkivet.
Vi må overføre personoplysninger til tredjelande i forbindelse med dobbeltbeskatningsoverenskomster og andre internationale aftaler.
Du kan læse om overførselsgrundlag mv. i afsnittet Overføres der oplysninger til lande uden for EU/EØS (tredjelande)? på skat.dk/personoplysninger-skattestyrelsen og læse nærmere om de enkelte aftaler i Den juridiske vejledning, afsnit C.F.9.2.
Når vi behandler personoplysninger om dig, har du bl.a. ret til at:
- få rettet oplysninger, der ikke er rigtige
- få indsigt i vores behandling af dine oplysninger, herunder bl.a. hvilke oplysninger vi behandler om dig og din virksomhed.
I nogle tilfælde har du også ret til at:
- få slettet oplysningerne eller begrænset vores behandling af dem
- gøre indsigelse mod vores behandling af dine oplysninger
Du kan læse mere om dine rettigheder på skat.dk/personoplysninger-skattestyrelsen.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. Læs mere i afsnittet Har du brug for at kontakte Skattestyrelsen?
Hvis du har generelle spørgsmål om databeskyttelse, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver, også kaldet en DPO.
Du kan kontakte DPO’en på følgende måder:
- mail: DPO@sktst.dk
Vi anbefaler, at du ikke sender cpr-nummer eller øvrige fortrolige og følsomme personoplysninger via ukrypteret mail til DPO’en. - brev: Skattestyrelsen, Att. Databeskyttelsesrådgiveren, Hannemanns Allé 25, 2300 København S.
Du har mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
Du kan læse mere om, hvordan du klager til Datatilsynet på Datatilsynet.dk.
Du kan i tillæg til denne tekst finde mere information om Skattestyrelsens behandling af personoplysninger på skat.dk/personoplysninger-skattestyrelsen.