Personoplysninger ved refusion af udbytteskat
Skattestyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. I denne tekst får du nærmere information om, hvorfor og hvordan Skattestyrelsen behandler personoplysninger om dig og/eller om din personligt ejede virksomhed.
Hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine oplysninger eller vil benytte dig af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte os:
- på telefon 72 22 18 18. Du kan se vores åbningstider via skat.dk/kontakt
- via vores hjemmeside på skat.dk/tastselv
- ved brev: Skattestyrelsen, Nykøbingvej 76, Bygning 45, 4990 Sakskøbing.
Vi behandler de oplysninger, som er nødvendige for at løse vores myndighedsopgaver.
I relation til denne indsamling er vores formål at behandle din anmodning om tilbagebetaling af udbytteskat og at kontrollere, om betingelserne for tilbagebetaling af den indeholdte udbytteskat er opfyldt.
Du kan læse mere om refusion af udbytteskat på skat.dk/refusion-udbytteskat
Vi må samkøre oplysninger om dig til bl.a. kontrol og udvikling af it-systemer, når det er nødvendigt for vores myndighedsopgaver. Ved udvikling af it-systemer gælder dette fx brug af kunstig intelligens (AI). Samkøring omfatter eksisterende oplysninger i vores it-systemer og også andre kilder, når lovgivningen tillader det.
Du kan læse mere om vores myndighedsopgaver og muligheder for samkøring i afsnittene "Formålet med behandling af personoplysninger" og "Lovgrundlag for behandling" på skat.dk/personoplysninger-skattestyrelsen.
Vi behandler kun de personoplysninger, som vi har et lovligt og sagligt formål med at behandle, og som vi vurderer er nødvendige i forhold til vores myndighedsopgaver.
I forbindelse med den konkrete opgave kan vi fx behandle nedenstående typer af almindelige personoplysninger om dig:
- identifikations-oplysninger som navn, adresse, cpr-nummer eller cvr-nummer
- økonomiske og erhvervsmæssige forhold, herunder om indtægt og formue
- familie- og boligforhold.
Vi behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, og dit cpr-nummer efter databeskyttelseslovens § 11.
Særlovgivning
Vores myndighedsopgaver er overordnet fastlagt i skatteforvaltningslovens § 1, hvor det bl.a. fremgår, at vi skal forvalte lovgivningen om skatter og afgifter. I forhold til refusions af udbytte er det særligt kildeskattelovens § 69 b som er relevant.
Vores adgang til samkøring af oplysninger står i skattekontrollovens § 67 a, og § 68.
Skattestyrelsen kan både modtage oplysningerne fra dig selv og fra en repræsentant.
Modtages oplysningerne fra en repræsentant gives oplysningerne på baggrund af en fuldmagt fra aktionæren.
Vi videregiver personoplysninger til følgende modtagere og kategorier af modtagere:
- andre offentlige myndigheder, når vi vurderer, at oplysningerne har væsentlig betydning for en anden myndigheds opgaver, eller vi er forpligtet til det. Det kan fx være til politiet, Skatteankestyrelsen, Skatteministeriets departement, domstolene, Udbetaling Danmark, kommuner, udenlandske skattemyndigheder og Danmarks Statistik.
Nogle af vores it-leverandører behandler dine personoplysninger på vores vegne og efter vores instruks.
På nuværende tidspunkt sletter vi ikke de oplysninger, der behandles i forbindelse med formålet beskrevet ovenfor i afsnittet. Formålet med behandling af personoplysninger. Denne tekst vil blive opdateret, når det relevante slettetidspunkt er endeligt fastlagt.
Vi er forpligtede til at opbevare dine oplysninger, indtil opbevaring ikke længere er nødvendig til at kunne foretage kontrol og dokumentere vores afgørelser, hvis du skulle gøre indsigelse mod en afgørelse, klage til en klageinstans eller indbringe en sag for domstolene.
Vi må overføre personoplysninger til tredjelande i forbindelse med dobbeltbeskatningsoverenskomster og andre internationale aftaler.
Du kan læse om overførselsgrundlag mv. i afsnittet "Overføres der oplysninger til lande uden for EU/EØS (tredjelande)?" på skat.dk/personoplysninger-skattestyrelsen og læse nærmere om de enkelte aftaler i Den juridiske vejledning, afsnit C.F.9.2
Når vi behandler personoplysninger om dig, har du bl.a. ret til at:
- få rettet oplysninger, der ikke er rigtige
- få indsigt i vores behandling af dine oplysninger, herunder kopi af dine oplysninger.
I nogle tilfælde har du også ret til at:
- få slettet oplysningerne eller begrænset vores behandling af dem
- gøre indsigelse mod vores behandling af dine oplysninger.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. Se afsnittet ”Har du brug for at kontakte Skattestyrelsen?” øverst på denne side.
Hvis du har generelle spørgsmål om databeskyttelse, er du velkommen til at kontakte vores DPO.
Du kan kontakte DPO’en på følgende måder:
- mail: dpo@sktst.dk. Vi anbefaler, at du ikke sender cpr-nummer eller øvrige fortrolige og følsomme personoplysninger via ukrypteret mail til DPO’en.
- brev: Att. Databeskyttelsesrådgiveren, Skattestyrelsen, Hannemanns Allé 25, 2300 København S.
Du har mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du kan læse mere om, hvordan du klager på datatilsynet.dk.
Du kan i tillæg til denne tekst finde mere information om vores behandling af personoplysninger på skat.dk/personoplysninger-skattestyrelsen.
Oplysningsteksten bliver løbende opdateret, når det er nødvendigt. Du kan altid se, hvornår teksten sidst er ændret i dette afsnit.
Seneste opdatering: 26.09.2025