Gå til indhold

Når du har job samtidig med SU / skoleydelse

Ret din forskudsopgørelse, hvis du får et job, samtidig med at du modtager SU eller skoleydelse.

1. Log på TastSelv Borger
  2. Vælg Forskudsopgørelsen 2024.
  3. Først skal du skrive det beløb, du forventer at få i løn i år. Beløbet skal være inden, der er betalt skat, og før AM-bidrag. Find feltet Lønindkomst mv. (201). Er feltet ikke synligt, kan du finde det under Oftest tilføjede felter, vælg Nyt job og udfyld feltet.
    • Hvis det rigtige beløb, det vil sige det beløb, du regner med at få i løn i år før skat, allerede står i feltet, skal du ikke gøre mere.
    • Hvis beløbet er forkert eller ikke står der, skriver du det beløb, som du regner med at få i løn i år før skat. Vælg spørgsmålstegnet ud for feltet for at få mere information om feltet.

Se eksempel på løn, der skal skrives på forskudsopgørelsen

4. Nu skal du tjekke, at din SU eller skoleydelse er på din forskudsopgørelse.
    • Modtager du skoleydelse, skal du tjekke, at det rigtige beløb står i feltet Kontanthjælp, delpension og orlovs-/fleks-/ledighedsydelse, flekslønstilskud m.m. (216). Beløbet skal være inden, der er betalt skat.
    • Modtager du SU, har vi fået besked om det fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, og SU’en kommer automatisk på din forskudsopgørelse.
  5. Har du allerede fået løn fra et andet arbejde eller SU/skoleydelse i løbet af året, skal du tjekke, at de korrekte beløb står i din forskudsopgørelse. Beløbene skal være inden, der er betalt skat.
    • Gå til Oftest tilføjede felter og vælg Indkomst og betalt skat indtil ændring.
    • Ud for felterne finder du tre lommeregnere. Lommeregnerne giver dig en samlet oversigt over din indkomst og betalt A-skat, som vi har registreret om dig indtil nu. Klik på en af lommeregnerne, og tjek at tallene er korrekte. Er der en eller flere måneder, du ikke har fået løn, SU eller skoleydelse, og ikke har betalt A-skat, skal du skrive "0" i de relevante felter i den måned.
    • Tryk på Overfør nederst i venstre hjørne.
  6. Vælg Beregn nederst på siden og tjek, at du har skrevet rigtigt.
  7. Vælg Godkend.

Er du freelancer, eller modtager du honorarer?

Du skal selv sørge for at betale både skat og am-bidrag af din B-indkomst. Det kan fx være, hvis du er freelancer, har konsulentopgaver eller har fået et honorar for at give en koncert eller holde et oplæg. Få vejledning på siden om B-indkomst.
B-indkomst er indkomst, hvor der ikke er trukket skat og am-bidrag, inden du får udbetalt beløbet.

Har du udgifter til fx materialer i forbindelse med, at du får honoraret, kan du trække dem fra i skat.

Læs også om skat for freelancere, foredragsholdere, influencere og andre

Fakta

• Du skal ændre din forskudsopgørelse, når du får et studiejob ved siden af SU og skoleydelse.
  • Da du søgte om SU, valgte du, om SU skal bruge dit hovedkort eller bikort. Du skal bruge dit hovedkort det sted, hvor du tjener mest. Det er som regel SU.
  • Da du første gang blev tildelt skoleydelse, valgte du, om skolen skal bruge dit frikort, hovedkort eller bikort. Du skal bruge dit hovedkort det sted, hvor du tjener mest.
  • Får du mere i SU eller skoleydelse, end du tjener på dit studiejob, skal din arbejdsgiver bruge dit bikort og ikke dit hovedkort. Tal med din arbejdsgiver eller tjek din lønseddel.
  • Uddannelses- og Forskningsstyrelsen giver os automatisk besked om, hvor meget du får i SU. Din SU vil fremgå af felt 306.
  • På SU.dk kan du læse, hvad du må tjene ved siden af din SU.