Oplysningsskemaet for selskaber og fonde
Du indberetter Selskabs- og fondsoplysningsskemaet digitalt i TastSelv Selskabsskat via TastSelv Erhverv.
Den ordinære acontoskat betales to gange årligt i lige store rater. Fra februar kan selskabet se de ordinære rater i TastSelv Erhverv. Selskabet kan selv nedsætte eller hæve beløbet (frivillig acontoskat). Raterne er beregnet som 50 % af gennemsnittet af de seneste tre års selskabsskat.
Fristerne for frivillig acontoskat er den 20. marts for første rate, den 20. november for anden rate og den 1. februar året efter for tredje rate.
Det er vigtigt at indberette ændringerne, før du betaler, ellers risikerer du, at betalingen bliver returneret.
I kan se selskabets årsopgørelse i TastSelv Erhverv > Kontakt > Meddelelsesarkiv.
Hvis der er overskydende skat, bliver den udbetalt til selskabets Skattekonto.
Hvis selskabet skal betale restskat, sker det også via Skattekontoen. Betalingslinjen, som selskabet skal bruge, står på årsopgørelsen eller under selskabets Skattekonto i TastSelv Erhverv > Skattekonto > Stamoplysninger.
Er selskabet med i en sambeskatning, er det administrationsselskabet, der modtager årsopgørelsen. Betaling bliver opkrævet via administrationsselskabets Skattekonto.
Du skal indberette oplysningsskemaet i TastSelv Selskabsskat via TastSelv Erhverv. Fristen for at indberette oplysningsskemaet er som hovedregel 6 måneder efter indkomstårets udløb. Det vil sige, at selskaber med et indkomstår, der følger kalenderåret, har frist den 30. juni.
Selskaber med et forskudt indkomstår kan have en kortere frist end 6 måneder, da den senest mulige frist er den 1. september efter indkomstårets afslutning. Dette skyldes hensynet til, at Skatteforvaltningen kan nå at danne en korrekt årsopgørelse.
For selskaber, der opløses, skal du inden 1 måned efter opløsningen sende en anmeldelse til Skattestyrelsen med opgørelse af indkomsten for det afsluttende indkomstår.
Selskaber skal fremover oplyse om ejere, der i løbet af indkomståret har haft en ejerandel på mindst 5 % eller hvis samlede stemmeret i selskabet udgør mindst 5 %.
Disse oplysninger skal fremover registreres i Det Offentlige Ejerregister via Virk.dk.
Ændringer i ejerforhold skal registreres inden for 14 dage.
Du skal indberette ændringer i regnskabsperioden til os via TastSelv Erhverv. Du skal gøre det hurtigst muligt og inden udløbet af det indkomstår, som du ønsker omlagt.
Bemærk, at en ændring af det skattemæssige indkomstår ikke automatisk medfører en ændring af selskabets regnskabsår hos Erhvervsstyrelsen. Hvis selskabet ønsker at omlægge både det skattemæssige indkomstår og selskabets regnskabsår, skal ændringen af regnskabsåret indberettes særskilt via Virk.dk.
Hvis selskabet ikke oplyser til tiden, skal selskabet betale et skattetillæg på 400 kr. for hver dag, som fristen overskrides. Dog højst 10.000 kr.
Vi beregner skattetillæg for hvert af de selskaber i en sambeskattet enhed, der ikke har indberettet oplysningsskemaet til tiden. Det maksimale skattetillæg på 10.000 kr. opgøres altså pr. selskab. Det samlede skattetillæg opkræves på administrationsselskabets årsopgørelse.
Du kan ansøge om at blive helt eller delvist fritaget for skattetillægget, hvis fristen overskrides på grund af en særlig omstændighed.
Du skal blandt andet oplyse, hvilke særlige omstændigheder, du mener, vi bør tage hensyn til, og vedlægge relevant dokumentation.
I tabellen kan du se, hvilke selskaber og fonde der kun skal indberette regnskabsoplysninger på oplysningsskemaet, og hvilke selskaber og fonde der skal indsende skatteregnskab.
Selskabets type | Regnskabsoplysninger i oplysningsskemaet | Skatteregnskab sammen med oplysningsskemaet | Typer af selskaber og fonde |
---|---|---|---|
Små selskaber og fonde | Nej | Nej | Selskaber og fonde med en nettoomsætning under 500.000 kr. i indkomståret. (Beløbsgrænsen for nettoomsætning opgøres på sambeskatningsniveau. Spørgsmålene om revisorbistand skal dog besvares på oplysningsskemaet). |
Mellemstore selskaber og fonde | Ja | Nej | Selskaber og fonde med en nettoomsætning mellem 500.000 kr. og 100 mio. kr. i indkomståret. (Beløbsgrænsen for nettoomsætning opgøres på sambeskatningsniveau. Spørgsmålene om revisorbistand skal besvares på oplysningsskemaet). |
Store selskaber og fonde | Nej | Ja | Selskaber og fonde med en nettoomsætning over 100 mio. kr. i indkomståret (Beløbsgrænsen for nettoomsætning opgøres på sambeskatningsniveau. Spørgsmålene om revisorbistand skal besvares på oplysningsskemaet. Hvis sambeskatningskredsens samlede nettoomsætning er over 100 mio. kr., skal samtlige selskaber i sambeskatningskredsen vedhæfte skatteregnskab). |
Fonde og foreninger med ukomplicerede indkomstforhold | Nej | Nej |
Foreninger, korporationer, stiftelser mv. omfattet af selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6. Fonde og foreninger, der anvender erklæringsordningen. Se fondsbeskatningsloven § 15. |
Særlige selskaber og fonde | Nej | Ja |
Elselskaber. Andelsforeninger, brugsforeninger mv. Virksomheder, der beskattes efter kulbrinteloven. Virksomheder, der beskattes efter tonnageskatteloven. Pengeinstitutter, forsikringsselskaber og andre finansielle virksomheder. Gensidige forsikringsforeninger og investeringsforeninger. Selskaber og fonde, der sambeskattes efter selskabsskatteloven § 31 A, som året før var sambeskattet efter selskabsskatteloven § 31 A, eller som efterbeskattes af genbeskatningssaldo efter lov nr. 426 af 6. juni 2005. |
Du skal indberette ændringer i sambeskatningsforhold i TastSelv Erhverv.
Underskudsgivende selskaber og personligt ejede virksomheder, der bruger virksomhedsordningen, kan få udbetalt skatteværdien af underskud, der stammer fra forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Du kan søge om skattekredit på oplysningsskemaet.
Indkomstår | Skatteværdiprocent ved skattekreditordningen | Maksimalt grundlag (kr.) | Maksimal udbetaling af skattekredit (kr.) |
2023 | 22 % | 25 mio. kr. | 5,5 mio. kr. |
2024 | 22 % | 25 mio. kr. | 5,5 mio. kr. |
Ansøgningsfrist og udbetaling i november
Du skal sende ansøgningen samtidig med oplysningsskemaet.
Pengene bliver udbetalt i november efter indkomståret efter reglerne om udbetaling af overskydende skat.
Hvis virksomheden eller selskabet ophører, bliver pengene udbetalt samtidig som årsopgørelsen.
Hvis virksomheden eller selskabet har fået udbetalt et større beløb, end virksomheden eller selskabet har ret til, opkræver vi det beløb, der er udbetalt for meget. Det sker efter reglerne om opkrævning af restskat.
Der er pr. december 2023 vedtaget en lov om global minimumsbeskatning (GloBE, Minimumsbeskatningsloven), som betyder, at selskaber hvert år skal meddele, om de er omfattet af Minimumsbeskatningsloven på oplysningsskema for selskabsskat. Loven er gældende for rapporteringsår, som starter den 31/12 2023 eller senere.
Nye felter på oplysningsskemaet om GloBE
I oplysningsskemaet for indkomståret 2024 er der tilføjet to nye obligatoriske felter, hvor der skal angives, om selskabet er omfattet af Minimumsbeskatningsloven.
Felterne er relevante for koncernenheder i koncerner med en omsætning på over 750 mio. euro årligt i mindst to ud af de fire sidste regnskabsår.
Feltnr. | Felttype | Felttekst | Regel validering |
---|---|---|---|
540 | Ja/nej-felt | Er selskabet en del af en koncern, der har haft en omsætning på over 750 mio. euro årligt inden for de sidste 4 år? | - |
540a | Ja/nej-felt | Er selskabet en koncernenhed mv. omfattet af skattepligten efter Minimumsbeskatningsloven (Global minimumsbeskatning (GloBE) af koncerner med omsætning på over 750 mio. euro årligt i mindst to ud af de fire sidste regnskabsår)? | Feltet er kun synligt, hvis "Ja" er valgt i felt 540. |
Hvis selskabet får godkendt at forlænge fristen for at udfylde oplysningsskemaet, vil fristen for at meddele os om, hvorvidt I er omfattet af minimumsbeskatningsloven, følge den nye, godkendte frist.
Hvis en omfattet koncernenhed er transparent, fx K/S, P/S eller I/S, er den ikke forpligtet til at indberette oplysningsskemaet. Hvis den transparente koncernenhed er omfattet af minimumsbeskatningsloven, skal koncernenheden indtil videre pligtregistrere sig ved at kontakte os på 72 22 28 82 eller ved at skrive til os via kontaktformularen på skat.dk/kontakt-selskaber.
Indberetning af GloBE Information Return-skema (GIR)
Indberetningen af GloBE Information Return (GIR)-skemaer skal for det første år, hvor koncernen omfattes af minimumsbeskatningsloven, foretages senest 18 måneder efter rapporteringsårets udløb. Indberetningen vil foregå gennem et nyt system, som endnu ikke er etableret. Systemet vil kunne tilgås via TastSelv Erhverv.
GIR-skemaet skal afleveres i XML-format, hvorefter det vil blive valideret efter OECD’s regler for validering.
Hvis selskabet ønsker at delegere sin indberetning af GIR-skema for selskabet til en udenlandsk koncernenhed i samme koncern, skal selskabet angive det inden for samme frist som indgivelsen af GIR-skemaet. Denne angivelse skal ske i det samme nye system som indberetningen. Vi holder jer opdateret så snart, der er nyt.
For uddybende juridisk information om de konkrete regler og deres bestemmelser, se Den juridiske vejledning om C.K Global minimumsskat for store koncerner
Indberetningsvejledning:
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om Selskabs-, fonds- og foreningsbeskatning